Gå til innhold

I skoleoppgaver: Gå rundt grøten eller begynne rett på, i innledninga?

Anbefalte innlegg

Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg er fra humanistiske fag, og bruker alltid å skrive veldig generelt først i innledninga. Så sirkler jeg meg stadig nærmere inn mot temaet, før jeg presenterer problemstillinga. Nå tenker jeg imidlertid kanskje at det er lurere å begynne mer rett på, og dermed slippe litt svada. Da blir jo innledninga kortere, óg. Samtidig synes jeg at det generelle på begynnelsa skaper en fin ramme for resten av teksten.

Hvordan gjør du det, og hvilken studieretning er du fra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir mest ped-oppgaver her. Jeg pleier å være rett på sak hele tiden. Forelesern vår sier at vi ALDRI skal skrive rundt ting, og være forsiktige med egne tanker og meninger. Du kaller det du skriver selv for svada? Og svada er jo ikke bra i en oppgave. I innledningene forteller jeg kort om hva den handler om, og hvordan jeg har bygd den opp. Om det har vært noen intervjuer så nevner jeg det. Kort. Ikke noe mer enn det., Innledningene mine pleier aldri å være lange.

Skal jeg ha litt mer futt i teksten så tar jeg det heller i drøftinga, eller i ordbruken. Ellers kan man jo redegjøre for teorier på en litt mer spennende måte.

Skrevet

Jeg er fra humanistiske fag, og bruker alltid å skrive veldig generelt først i innledninga. Så sirkler jeg meg stadig nærmere inn mot temaet, før jeg presenterer problemstillinga. Nå tenker jeg imidlertid kanskje at det er lurere å begynne mer rett på, og dermed slippe litt svada. Da blir jo innledninga kortere, óg. Samtidig synes jeg at det generelle på begynnelsa skaper en fin ramme for resten av teksten.

Hvordan gjør du det, og hvilken studieretning er du fra?

Innledning burde være kort - en paragraf - og burde fange oppmerksomheten samtidig som den skal gi litt bakgrunnsinformasjon om det du skriver. Tenk på det; hvis du skal lese en artikkel foretrekker du at den går rett på sak fordi ellers blir det altfor tungt å lese, og du setter den fra deg.

Anonym poster: 41ebbedc159f33ca9da05d5dce9a8f1e

Skrevet

Det kommer veldig an på lengden på oppgaven og temaet man skriver om, vil jeg si. I en femsiders øvingsoppgave går man i mye større grad ut ifra at personen som leser sitter på god kunnskap rundt temaet og man bør da gå rett på sak. I oppgaver som er hjemmeeksamen skriver jeg mye mer omfattende og redegjør for bakgrunn, plasserer oppgaven i feltet og så videre.

Men det varierer jo veldig fra fag til fag og institutt til institutt. Jeg ville spurt foreleseren, for å vite hva de ønsker/forventer :)

Skrevet

Jeg går rett på sak.

Skrevet

Det spørs helt hvilken type oppgave det er. I lengre oppgaver aktualiserer jeg og kommer med langt flere opplysninger om bakgrunn og omstendigheter i innledningen. I korte oppgaver er innledningen følgelig kortere og mer rett på sak.

Har skrevet oppgaver i ped., språk og idrett.

Skrevet (endret)

Jeg har lært at man skal starte innledningen med en "puncher-line", en setning som går rett på sak og skaper interesse og oppmerksomhet hos leseren, type "80% av omstillinger i arbeidslivet mislykkes". Etter det går man over til å skrive mer konkret hva oppgaven går ut på - en konkret presentasjon av selve tematikken i oppgaven, altså ikke "gå rundt grøten", men det skal være en naturlig oppbygging av "nøkkelord" som leder frem til problemstilling eller hoveddelen :)

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...