AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #1 Skrevet 10. februar 2013 Har lyst på katt, men de fleste foreningene som adopterer bort katter krever at de skal ha utemuligheter. Ettersom jeg bor i en blokkleilighet er det uaktuelt med utekatt. På finn.no er det hovedsaklig dyre rasekatter eller eldre katter til salgs/adopsjon. Vil helst starte med en ung kattepus, så hvor kan jeg få kjøpt en? Bør helst ikke være langt utenfor Oslo. Anonym poster: 6b810f6bad6c9787c424e39430dd465c
Sugerøret Skrevet 10. februar 2013 #2 Skrevet 10. februar 2013 fod gården/kattehuset http://www.fod.no/?page_id=132
sara-ellis Skrevet 10. februar 2013 #3 Skrevet 10. februar 2013 Dyrebeskyttelsen og/eller FOD? Er mange unge katter selv om den ikke nødvendigvis akkurat er tatt fra moren...
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #4 Skrevet 10. februar 2013 Både FOD og Dyrebeskyttelsen krever utemuligheter for katter. Kanskje ikke så rart, fordi det å nekte katter utemuligheter grenser mot dyreplageri. Ville du ha hatt en innehund? Anonym poster: d60b5b1f2953eb0045dfc1550363a355 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #5 Skrevet 10. februar 2013 Både FOD og Dyrebeskyttelsen krever utemuligheter for katter. Kanskje ikke så rart, fordi det å nekte katter utemuligheter grenser mot dyreplageri. Ville du ha hatt en innehund? Anonym poster: d60b5b1f2953eb0045dfc1550363a355 Det er litt tullete.Om du aktiviserer katten og leker med den,så har den ikke behov for å være ute.Om du skal ut med katten,bruk sele så den ikke gjør i fra seg i sandkassen,blomsterbeddet til naboen eller blir tatt av rev ,overkjørt eller jager fulger. Litt ansvar som katteeier får det være Anonym poster: 24ab0fcb7dfc6ba37dcf19b379a3de03
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #6 Skrevet 10. februar 2013 Både FOD og Dyrebeskyttelsen krever utemuligheter for katter. Kanskje ikke så rart, fordi det å nekte katter utemuligheter grenser mot dyreplageri. Ville du ha hatt en innehund? Anonym poster: d60b5b1f2953eb0045dfc1550363a355 For noe tull. Mye forskning viser det stikk motsatte. En stimulert innekatt lever lenger, har mindre sykdommer og bærer ikke på parasitter og annet drit som andre utekatter. Å sammenligne katter med hunder blir tullete. Hva blir det neste? Kan man ikke ha rottekjæledyr med mindre de har utemuligheter fordi en hund ikke kan leve inne? Anonym poster: 6b810f6bad6c9787c424e39430dd465c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #7 Skrevet 10. februar 2013 fod gården/kattehuset http://www.fod.no/?page_id=132 FOD krever dessverre at tilnærmet alle deres katter gis utemuligheter. Skjønner at de krever det for voksne katter som har levd ute, men skjønner ikke hvorfor de krever det samme for kattunger som har tilbrakt hele sitt korte liv innendørs. Anonym poster: 6b810f6bad6c9787c424e39430dd465c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #8 Skrevet 10. februar 2013 Fra Dyrebeskyttelsen: Hvis du f.eks. vil ha en innekatt, bør du velge en opprinnelig hjemløs katt som har frosset så lenge ute at den bare ønsker å være inne, eller én som allerede er vant til denne unaturlige livsformen. Hør med dyrebeskyttelsen der du bor om de har en slik katt Anonym poster: 69ea5942bf9fd0664361e9b3d8c19e32 1
SoftKitty Skrevet 10. februar 2013 #9 Skrevet 10. februar 2013 (endret) Det er mange som gir bort kattunger på Finn.. har du sett under "gis bort"? Jeg fant min pus sånn iallfall Edit: Sjekket Finn selv og det var ikke så mange i Oslo-området akkurat nå, men er jo bare å følge med det kommer sikkert noen flere snart. Husk at den bør være 12 uker før du får den, mange som gir dem bort tidligere men det er ikke lurt, de bør være med mammaen sin i 12 uker om det er mulig. Endret 10. februar 2013 av SoftKitty
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #10 Skrevet 10. februar 2013 Det er mange som gir bort kattunger på Finn.. har du sett under "gis bort"? Jeg fant min pus sånn iallfall Jeg har sett. Men det meste av katter som gis bort er så altfor langt Oslo Anonym poster: 6b810f6bad6c9787c424e39430dd465c
Gjest Skrevet 10. februar 2013 #11 Skrevet 10. februar 2013 Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger. Ann Christin - MOD -
Thorn Skrevet 10. februar 2013 #12 Skrevet 10. februar 2013 Gi det tre-fire måneder, så oversvømmes finn.no av kattunger som folk vil kvitte seg med før ferien... Ellers støtter jeg forslaget om å spørre omplasseringsstedene om de har inne katter som skal være innekatter. Jeg vil også slå et lite slag for å velge en voksen katt! Det er mange fordeler med å adoptere voksne katter fra f.eks. dyrebeskyttelsen: -personligheten deres er ferdig utviklet, så man vet ganske godt hva man får, for å si det slik -de er ferdig hustrent (da tenker jeg ikke bare på dotrent, men at de gjerne ikke gnager på ledninger og den slags kattungenykker) -de er ferdig kastrert Og min personlige erfaring er at voksne adopterte katter er vel så kosete som katter man får som kattunge. Jeg føler at de kattene vi har fått som voksne er mye mer kontaktsøkende enn de vi har fått som kattunge. Kanskje det har noe med at det faktisk har vært dem som har valgt oss? Eller kanskje de er takknemlige for at de har fått nytt hjem? Ikke vet jeg, kanskje det bare er meg som syns det er en forskjell. Jeg kommer ihvertfall mest sannsynlig til å adoptere en voksen katt neste gang også! 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #13 Skrevet 10. februar 2013 Gi det tre-fire måneder, så oversvømmes finn.no av kattunger som folk vil kvitte seg med før ferien... Ellers støtter jeg forslaget om å spørre omplasseringsstedene om de har inne katter som skal være innekatter. Jeg vil også slå et lite slag for å velge en voksen katt! Det er mange fordeler med å adoptere voksne katter fra f.eks. dyrebeskyttelsen: -personligheten deres er ferdig utviklet, så man vet ganske godt hva man får, for å si det slik -de er ferdig hustrent (da tenker jeg ikke bare på dotrent, men at de gjerne ikke gnager på ledninger og den slags kattungenykker) -de er ferdig kastrert Og min personlige erfaring er at voksne adopterte katter er vel så kosete som katter man får som kattunge. Jeg føler at de kattene vi har fått som voksne er mye mer kontaktsøkende enn de vi har fått som kattunge. Kanskje det har noe med at det faktisk har vært dem som har valgt oss? Eller kanskje de er takknemlige for at de har fått nytt hjem? Ikke vet jeg, kanskje det bare er meg som syns det er en forskjell. Jeg kommer ihvertfall mest sannsynlig til å adoptere en voksen katt neste gang også! Trådstarter her. Takk for gode inspill. For meg har det inntil nå vært uaktuelt med en voksen katt av fryk t for at den kanskje ikke vil respektere/like meg. Men mye av det du sier virker logisk, så dette skal jeg tenke over Anonym poster: 6b810f6bad6c9787c424e39430dd465c 1
Green Lady Skrevet 11. februar 2013 #14 Skrevet 11. februar 2013 Jeg ville definitivt valgt en voksen katt om jeg skulle skaffet meg en ny katt. Kattunger har så utrolig mye energi, og det går i 100 hele tiden, med unntak om de sover eller spiser. De krever mye aktivisering for å få ut energien sin, og er både høyt og lavt til en hver tid. Dessuten, så er det mye lettere å gi bort/adpotere bort en kattunge enn en voksen katt. De voksene kattene kan også være svært lekne, men de har ikke like mye energi og "utforskertrang" som kattungene. Min erfaring er også at de er lettere å "dressere" (ikke gå på stuebordet f.eks.). Og som andre nevner, personligheten er ferdig utviklet, så du vet mer hva du får. Kattungetiden er både veldig hyggelig og fryktelig slitsom, men faktum er at det går veldig fort fra kattunge til voksen pus. En ting du bør tenke på, uavhengig om du skaffer deg voksen katt eller kattunge, er at du bør ha to stykker dersom du skal ha innekatt. Da kan de ha selskap i hverandre, leke med hverandre og aktivisere hverandre. Med voksne katter, er det da lurt å velge to som har vokst opp sammen hos samme eier og omplasseres sammen, eller snakke med Dyrebeskyttelsen og få adoptert to katter som går godt overens og som har "funnet" hverandre. Det er litt dyrere med to katter, men dobbelt så mye glede
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå