Gå til innhold

Spon/biostrø/miljøstrø/Yesterday's News?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har et marsvin og har brukt spon som underlag i buret, helt fram til nå. Nå prøver jeg ut biostrø/miljøstrø kombinert med et lag spon øverst (slik at det skal være litt mykt å gå på for marsvinet) og det ser ut til å funke bedre med tanke på fukt og lukt. Har hørt om en underlagstype som heter Yesterday's News (egentlig for kattetoalett?), men har lest om noen som bruker det også til gnagere. Vil gjerne høre om noen har erfaringer med Yesterday's News sammenliknet med andre underlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spon er fy-fy.

Miljøstrø bråker!

Yesterday's news - ingen over - ingen ved siden. Før kjøpte jeg det hos dyrlegen, men de sluttet med det. Nå kjøper jeg det rimelig på Veterinærhøgskolen (smådyrklinikken har utsalg).

(Jeg har 2 rotter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, marsvin tåler spon helt greit, så lenge du ikke kjøper behandlet spon. Da jeg hadde marsvin, var spon helt vanlig å bruke, og ingen av dyrene mine hadde problemer pga det (selv om det var før all verdens forskningsresultater...)

Dersom du skal bruke Yesterdays News burde du fortsette med et mykt lag av spon eller høy på toppen. Marsvin har ganske myke og lett sårbare føtter. De er ikke særlig glade i å tråkke rundt på noe som er for hardt. Det går helt sikkert greituansett hvordan du gjør det. Men husk å kjøpe ubehandlet spon. Ikke noe som er sprayet med alskens rariteter :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Miljøstrø bråker!

:Nikke::roll:

Men jeg bruker det i rotteburet mitt! (Rotten min sitt rottebur, altså...) Blir heldigvis mindre bråkete etter hvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Jeg bruker biostrø- men det er dyrt. Det er nok hardt å gå på - men det hjelper for å ungå lukten. Hvis man bruker strø oppå så hjelper det vel ikke like godt for jeg synes urinen i strøet lukter skikkelig ille ganske fort.

Yesterdays news er vel laget av avispapir? Dette er vel ikke bra for de å gnage på? Og får de ikke trykksverte på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er prisen på disse strøtypene?

Skjønner ikke hvorfor sammenpresset avispapir skulle være farlig, marsvinet gnager jo ikke på underlaget uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yesterdays news er vel laget av avispapir? Dette er vel ikke bra for de å gnage på? Og får de ikke trykksverte på seg?

Yesterday's News er ikke farlig å gnage på, og rottene får ikke trykksverte på seg.

Les mer om forskjellige strøtyper på Tamrotteforeningens hjemmesider: http://www.tamrotter.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Yesterdays News er lagd av avispapir, så hadde jg vært litt skeptisk til kombinasjonen med marsvin. De fleste marsvin er veldig glad i avispapir. De gnager ikke bare på det, men spiser det og. Vet ikke om dette har noen påvirkning når det er i strøform, men tenkte jeg skulle si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Min erfaring er at både kaniner og marsvin biter i avispapir. Og jeg tror ikke det er heldig for de - det mener jeg å ha lest.

Men rotter er jo kjøttetere er de ikke? Så da er det kanskje ikke noe problem med gnaging.

Mine gnager på biostrøet noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...