AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #1 Skrevet 10. februar 2013 Når jeg har gjort noe "galt" mot noen, har jeg sagt unnskyld etterpå hvis jeg har følt at det er riktig å gjøre. Men har aldri gjort noe skikkelig galt og bedt om tilgivelse "på ordentlig".. Synes det virker så snålt å be på sine knær om å bli tilgitt og å komme med (bort)forklaringer og unnskyldninger... Man bør jo oppføre seg sånn at man ikke trenger å be om tilgivelse i det heletatt. Føles så uriktig og meningsløst å gjøre noe kjipt, og så blir alt greit senere fordi man tilgis. Men tilgivelse er noen ganger viktig både for den som får sjanse til å tilgi og den som blir tilgitt. Hvis man selv ser at man har gjort noe man virkelig angrer på/skulle gjort annerledes, men skaden er skjedd og den kan ikke omgjøres, hva er det viktigste å gjøre da? Anonym poster: b25cfbeb524944bbfa46cab833910fdf
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #2 Skrevet 10. februar 2013 Be om tilgivelse og bli tilgitt, er en bra ting. Men når noen har blitt tilgitt så betyr det ikke at forholdet bør fortsette. Man må godta situasjonen som den er, lære av den og gå videre. Det nytter ikke å be på sine knær, da er man bare desperat og det gjør situasjonen verre. Man må vise respekt og ydmykhet ovenfor en selv og den andre ikke minst. Ikke gjør noe mer ut av situasjonen, begynn å jobb med deg selv. Anonym poster: 22a567093e0de6c7d00d2a042e51d841
Gjest Miss Skrevet 10. februar 2013 #3 Skrevet 10. februar 2013 Be om tilgivelse og bli tilgitt, er en bra ting. Men når noen har blitt tilgitt så betyr det ikke at forholdet bør fortsette. Man må godta situasjonen som den er, lære av den og gå videre. Det nytter ikke å be på sine knær, da er man bare desperat og det gjør situasjonen verre. Man må vise respekt og ydmykhet ovenfor en selv og den andre ikke minst. Ikke gjør noe mer ut av situasjonen, begynn å jobb med deg selv. Anonym poster: 22a567093e0de6c7d00d2a042e51d841 Hvorfor sier du : "ikke gjør noe mer ut av situasjonen"? TS: Synes det er veldig bra hvis du beklager deg, viser at du er lei deg. Så kan personen som du har såret, velge hva h*n velger å gjøre. Du kan jobbe med deg selv også, men det er godt for vedkommende å få en unnskyldning. Kan jeg spørre hva du har gjort? Så kan du kanskje få noen innspill hvordan gjøre det?
Gjest K Skrevet 10. februar 2013 #4 Skrevet 10. februar 2013 Når jeg har gjort noe "galt" mot noen, har jeg sagt unnskyld etterpå hvis jeg har følt at det er riktig å gjøre. Men har aldri gjort noe skikkelig galt og bedt om tilgivelse "på ordentlig".. Synes det virker så snålt å be på sine knær om å bli tilgitt og å komme med (bort)forklaringer og unnskyldninger... Man bør jo oppføre seg sånn at man ikke trenger å be om tilgivelse i det heletatt. Føles så uriktig og meningsløst å gjøre noe kjipt, og så blir alt greit senere fordi man tilgis. Men tilgivelse er noen ganger viktig både for den som får sjanse til å tilgi og den som blir tilgitt. Hvis man selv ser at man har gjort noe man virkelig angrer på/skulle gjort annerledes, men skaden er skjedd og den kan ikke omgjøres, hva er det viktigste å gjøre da? Anonym poster: b25cfbeb524944bbfa46cab833910fdf Hvorfor kan du ikke bare be om tilgivelse? Hva venter du på? Stolthet kan ødelegge mye...
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #5 Skrevet 10. februar 2013 Som jeg skriver har jeg aldri gjort noe skikkelig galt og bedt om tilgivelse "på ordentlig"! Jeg bare lurer på andres syn på det med tilgivelse, og hva som er viktig med det. For meg virker det så feil å gjøre noe galt og så blir alt fryd og gammen fordi "alt kan tilgis". Anonym poster: b25cfbeb524944bbfa46cab833910fdf
Gjest ann Skrevet 10. februar 2013 #6 Skrevet 10. februar 2013 Som jeg skriver har jeg aldri gjort noe skikkelig galt og bedt om tilgivelse "på ordentlig"! Jeg bare lurer på andres syn på det med tilgivelse, og hva som er viktig med det. For meg virker det så feil å gjøre noe galt og så blir alt fryd og gammen fordi "alt kan tilgis". Anonym poster: b25cfbeb524944bbfa46cab833910fdf Hva betegner du som noe skikkelig galt da?
Gjest Ganja Skrevet 10. februar 2013 #7 Skrevet 10. februar 2013 Jeg mener at man ikke må be om tilgivelse i hytt og pine. Mange gjør det, men ser ut til å fortsette i samme villspor som før. Og så må man ikke gjøre det fordi det forventes. Noen "angrer" først når andre får nyss i at de har "syndet". Så å ble om tilgivelse må være helhjertet. Man vet at man har gjort noe feil, man vil ikke gjenta den feilen, man har lært av den og ønsker å gjenopprette en relasjon. Noe å si unnskyld for, kan jo være om man åpner og drikker av en halvliters flaske brus som står i kjøleskapet hjemme. Så kommer sambo og sier at den tenkte jo han å kose seg med til kvelden. Da er en unnskyldning greit, kanskje med lovnad om å kjøpe ny brus når man uansett straks skal til butikken en tur. Å be om tilgivelse tenker jeg man gjør for mer alvorlige ting. Som utroskap, at man sier noe virkelig sårende etc.
Gjest anonym Skrevet 10. februar 2013 #8 Skrevet 10. februar 2013 Som jeg skriver har jeg aldri gjort noe skikkelig galt og bedt om tilgivelse "på ordentlig"! Jeg bare lurer på andres syn på det med tilgivelse, og hva som er viktig med det. For meg virker det så feil å gjøre noe galt og så blir alt fryd og gammen fordi "alt kan tilgis". Anonym poster: b25cfbeb524944bbfa46cab833910fdf Hadde ikke du ts likt hvis en person hadde såret deg, at h*n ba om unnskyldning, om du hadde tilgitt eller ei? Man kan og tilgi noen over tid...
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2013 #9 Skrevet 10. februar 2013 Som jeg skriver har jeg aldri gjort noe skikkelig galt og bedt om tilgivelse "på ordentlig"! Jeg bare lurer på andres syn på det med tilgivelse, og hva som er viktig med det. For meg virker det så feil å gjøre noe galt og så blir alt fryd og gammen fordi "alt kan tilgis". Anonym poster: b25cfbeb524944bbfa46cab833910fdf Alt blir vel kanskje ikke fryd og gammen med en gang, men hvis et menneske jeg var glad i, men som hadde såret meg, hadde kommet og bedt om tilgivelse og en ny sjanse, så hadde jeg sett på det som positivt, og hvis følelsene var sterke nok, ville jeg gitt den personen en ny sjanse. Det er en god egenskap å kunne be om unnskyldning og tilgivelse, og det er en god egenskap å ha evne til å tilgi.
Gjest Anonym Skrevet 10. februar 2013 #10 Skrevet 10. februar 2013 Alt blir vel kanskje ikke fryd og gammen med en gang, men hvis et menneske jeg var glad i, men som hadde såret meg, hadde kommet og bedt om tilgivelse og en ny sjanse, så hadde jeg sett på det som positivt, og hvis følelsene var sterke nok, ville jeg gitt den personen en ny sjanse. Det er en god egenskap å kunne be om unnskyldning og tilgivelse, og det er en god egenskap å ha evne til å tilgi. Enig med deg! Hva gjorde du ts, som får deg til å tenke på å be om tilgivelse?
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2013 #11 Skrevet 12. februar 2013 Når jeg har gjort noe "galt" mot noen, har jeg sagt unnskyld etterpå hvis jeg har følt at det er riktig å gjøre. Men har aldri gjort noe skikkelig galt og bedt om tilgivelse "på ordentlig".. Synes det virker så snålt å be på sine knær om å bli tilgitt og å komme med (bort)forklaringer og unnskyldninger... Man bør jo oppføre seg sånn at man ikke trenger å be om tilgivelse i det heletatt. Føles så uriktig og meningsløst å gjøre noe kjipt, og så blir alt greit senere fordi man tilgis. Men tilgivelse er noen ganger viktig både for den som får sjanse til å tilgi og den som blir tilgitt. Hvis man selv ser at man har gjort noe man virkelig angrer på/skulle gjort annerledes, men skaden er skjedd og den kan ikke omgjøres, hva er det viktigste å gjøre da? Anonym poster: b25cfbeb524944bbfa46cab833910fdf Hvordan får det ts? Ba du om tilgivelse?
lillevill Skrevet 12. februar 2013 #12 Skrevet 12. februar 2013 Jeg synes det er unødvendig å komme med masse bortforklaringer når man skal si unnskyld. Det hører ikke til i settingen. Et helhjertet Beklager, jeg tok feil.. er perfekt.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2013 #13 Skrevet 12. februar 2013 Forklaring er viktig! Det er viktig at du forstår hva du sier unnkyld for og hva den andre tilgi egentlig. Det er ikke sikkert at dere at det samme oppfatning på hva som var sårende egentlig..... Trenger ikke å si det 100 ganger, 1 gang er nok. Men da må du gjøre det skikkelig ellers "what's the point" ?
Havbris Skrevet 12. februar 2013 #14 Skrevet 12. februar 2013 Som jeg skriver har jeg aldri gjort noe skikkelig galt og bedt om tilgivelse "på ordentlig"! Jeg bare lurer på andres syn på det med tilgivelse, og hva som er viktig med det. For meg virker det så feil å gjøre noe galt og så blir alt fryd og gammen fordi "alt kan tilgis". Anonym poster: b25cfbeb524944bbfa46cab833910fdf Har man sviktet et annet menneske, eller gjort noe som har såret veldig e.l, så blir ikke alt fryd og gammen idet man tilgir. Å tilgi er ikke det samme som å legitimere eller bagatellisere noe, - for meg handler tilgivelse om å kunne legge noe bak meg, og ikke ta det frem igjen i tide og utide. Det er en prosess som kan gå over tid. Til syvende og sist så handler vel tilgivelse også om å sette seg selv fri fra et grep som sinne og bitterhet har fått ha om en selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå