Gå til innhold

Dillemma - beskytte kollega, eller beskytte meg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har havnet i et lite dillemma nå.

En kollega har i en liten periode samarbeidet tett med firmaets toppledelse, og har i den forbindelse fått tilgang til en del taushetsbelagt informasjon som "vi på gulvet" ikke har innsyn i.

Denne informasjonen har hun villig vekk delt med et par av de andre som jobber sammen med henne, og hun benytter enhver anledning hun får til å kritisere mellomledelsen.

Jeg har tidligere ikke vært av dem som har fått høre dette direkte, fordi hun ser på meg som "for ordentlig" og prippen, så det jeg har hørt, har jeg hørt fra andre.

Slik var det helt til forrige uke, da ble jeg også berørt av denne indiskresjonen. Hun kom da med en kommentar med direkte henvisning til toppledelsen.

Hun mente å kritisere mellomledelsen, og var ikke klar over at denne kommentaren gikk direkte på meg, og mitt arbeide.

Jeg kommenterte det ikke, ut over å si at hun ikke burde dele taushetsbelagt informasjon med oss.

Det rådet lyttet hun ikke til, og litt senere gjentok hun deler av kommentaren til flere av våre andre kolleger, men da uten å referere til toppledelsen.

Kommentaren ble da referert til mellomleder, fordi de visste at kommentaren var direkte rettet mot meg, og så at jeg reagerte, hvorpå jeg ble kalt inn til samtale.

Jeg valgte da å kun snakke om den kommentaren som hadde blitt rapportert, og beskyttet henne ved å ikke fortelle at hun tidligere hadde referert til toppledelse.

Nå er jeg sterkt i tvil om det var det riktige å ikke fortelle at hun gir taushetsbelagt informasjon til utvalgte kolleger.

Jeg personlig risikerer ingenting annet ved å beskytte henne enn å framstå som uprofesjonell, overfølsom, og sårbar, og det kan jeg takle.

Mens hun risikerer å miste jobben dersom dette kommer ut.

Jeg prøvde å snakke med henne før helga, men hun tok ikke selvkritikk i det hele tatt, hun blåste det bort, og latterliggjorde meg, og min holdning.

(Hun vet ennå ikke at hennes kommentar gikk på meg, og min jobb, og tror at kritikken rammet mellomledelsen)

Så hva råder dere kloke hoder meg til å gjøre?

Anonym poster: 38c1b8a5de01068d75845f456d7adb1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La det komme ut. Mister hun jobben har hun kun seg selv å takke. Du har snakket med henne, og hun dreit i det du sa.

Anonym poster: 21ef97d49af308107f35907a43bc1ad4

• Liker 3
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Vet ikke om jeg skjønte situasjonen din helt, men sånn generelt syns jeg brudd på taushetsplikten er såpass alvorlig at jeg hadde sagt fra. Spesielt siden du allerede har prøvd å ta det opp med den det gjelder og hn bare avfeier det.

• Liker 1
Skrevet

ikke si noe, ikke bland deg. La noen andre ta støyten. Du blir stående i en storm hvis du involverer deg. Det er kanskje deg som blir taperen på det!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville absolutt sagt fra om hvordan hun driver.

Kortsiktig så føles det sikkert best for deg å ikke lage noe drama.

Men på lang sikt, så er ikke jobben deres tjent med å ha folk som bryter taushetsplikten der!!

Ikke sikkert hun direkte får sparken heller, men iallfall får såpass tyn at hun skjerper seg. Mulig hun har mer respekt for å bli snakket til av toppledelsen, enn deg...

Jeg ville virkelig anbefalt at du sa fra!

Anonym poster: 10c93237cee280936a5ff889bc3007be

• Liker 3
Skrevet

Delte meninger her også, ser jeg, takk til dere som har svart. Jeg vil gjerne ha flere tilbakemeldinger.

Bare for å klargjøre, det er ikke snakk om lovregulert taushetsplikt, det er snakk om interne etiske retningslinjer.

Skrevet

Dersom jeg hadde blitt spurt hadde jeg svart erlig og ikke prøvd å holde noe sjult. Men jeg hadde ikke bedt om et ekstra møte bare for å si det du ikke sa sist.

Anonym poster: 13af68b3aafb56f5cd9141f212ab2be3

• Liker 1
Skrevet

Hadd jeg blitt spurt igjen, hadde jeg svart ærlig. Jeg hadde ikke tatt initiativ til å fortelle selv, med mindre å fortelle eller ei er forskjellen på være og ikke-være for meg i bedriften.

Anonym poster: b01eb469aa59f684a689ff182c86dba1

• Liker 2
Skrevet

Klok av skade fra tidligere erfaring: på direkte spørsmål ville jeg svart hun delte tashetsbelagt info, ellers ville jeg holdt kjeft.

Anonym poster: 8450c5453f4f1f419385a1130bf891a9

Skrevet

Godt å få mange tilbakemeldinger på dette.

Problemet løste seg selv i går.

Jeg, og de andre kollegene, fikk en reprimande for ikke å ha meldt i fra om regelbrudd, konsekvensen for henne skal jeg ikke gå inn på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...