Gå til innhold

4 og 5åringene med dårlig oppførsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt med mine to herlige gutter (4og 5 år).

Den yngste reagerer med å bli fornærmet nesten uansett hva man sier, og hvordan man sier det. Får han ikke lugge mamma, blir han dødelig fornærmet. Hvis kjæresten til mamma gir han poteter blir han fornærmet.

Han er sånn i barnehagen også. han fikk "time out" og ble så fornærmet at han nektet å flytte seg fra skammekroken.

De vil ikke adlyde voksne.

Den eldste har noe annet over seg. Han blir veldig sint. virker som han tror vold er et gjengs middel for å få det som han vil. han skal dominere og bestemme.

det er selfølgelig ikke sånn 100% av tiden. Vi har det mest bra sammen, men når de er i det hjørnet er det veldig slitsomt.

De får kjærlighet,oppmerksomhet,mat. de har et rom fullt av leker. de har venner. De blir ikke straffet eller behandlet dårlig på noen måte.

Blir veldig takknemlig for råd. Blir bekymret for barna, og hva som kan skje hvis de utvikler en sånn oppførsel videre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm...Fornærmet når han ikke får lugge mamma?? Ikke pedagogisk, men jeg ville lugget ham like hardt som han lugger og så spurt om han likte det? Lært ham empati! "Så vondt får mamma når du lugger også!"

Funker ikke det i lengden er det jo bare å innføre "time out" hjemme også? Da får han gå i et annet rom hvis han bare skal være slem. Her er jeg streng med min 4,5 -åring! De få gangene han prøver seg på noe jeg ikke liker (og han vet når det er!! ;) ) blir han bedt om å forlate rommet jeg er i...jeg bruker aldri rommet hans som "straff", men er jeg på kjøkkenet blir han vist veien til stua og vice versa! Makan til oppførsel skal jeg ikke ha av en liten terrorist...;)

Og det med å bli så lett fornærmet må man prøve å prelle av dem - blir ikke enkelt for ham på skolen med den holdningen! Der blir det ikke tatt hensyn til i alle fall...;)

Min kan også bli fornærmet - men da får han ikke noe oppmerksomhet på det. Jeg overser ham og sier at sånn er det bare...vi kan ikke oppdra barn til å bli sarte sjeler som alle tar hensyn til, mener jeg. Det vil aldri gagne dem!

Og vold?! "Time out" straks! Bort på en stol og vente til du sier at han kan få gå etter at han har sagt unnskyld for hva han gjorde!! "Unnskyld for at jeg slo Per" "Unnskyld for at jeg kastet ballen på lampa som knuste" De skal vise at de faktisk skjønner hvorfor de beklager!

Uff...dette ble noe lengre enn planlagt...;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...