Gå til innhold

Hvor mye skal man betale for barna når de er "voksene&q

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Humla

Hei.

Jeg er samboer med verdens snilleste og vakreste mann. Han har to døtre på 19 og 23 år fra et tidligere ekteskap. Jeg har en sønn på 17. Hans eldste datter bor for seg selv, den yngste bor 50/50 hos mor og far, men sønnen min bor hos oss.

Jeg har alltid vært veldig opptatt av at sønnen min skal lære at ting koster penger og at ingen ting i livet er gratis. Jeg betaler for fritidsaktiviteten hans (spiller ishockey på "ganske høyt nivå") og kommer til å gjøre dette så lenge han går på skole. Mye fordi jeg synes det er viktig å ha en hobby, ikke bare henge rundt. Ellers så får han lommepenger, og må bruke det på det han skal. Vi han ha mere penger, får han jobbe for det. Jeg synes dette er det eneste riktige. Han får lappen til 18 årsdagen om han ikke begynner å røyke ol.

Jeg synes min kjære er alt for snill med ungene sine. Jeg vet han tilstadighet stikker til den en tusenlapp eller to, uten at de må gjøre noe for det. Den eldste har et ENORMT pengeforbruk, og må stadig vekk "reddes" av sin far. Enten om det er husleie, kredittkortgjeld eller noe hun bare "må" ha. Hun har jobb, men er stadig sykemeldt, tar fri ol.. Men hun er aldri sykere en at hun kan dra ut å feste hver helg..... Den yngste har nå et "hvileår", dvs at hun ikke gjør noen verdens ting. Jeg synes det er greit at man ikke begynner rett på en lengre utdannelse før man vet hva man vil, men da jobber man så lenge. Hun bor da gratis i vårt hjem, spiser gratis vår mat og forlanger lommpenger av sin far!!! Hadde hun gått på skole så hadde dette vært helt greit, men når hun sover til 1-2 hver dag og ikke gjør noen ting (ikke husarbeid, ingen ting) så blir jeg gal. Jeg har så lyst til å stille noen krav til henne, men det er øyenstenen til faren så.......

Jeg mener min kjære er dumsnill her, han burde lære barna at penger ikke vokser på trær og at man må gjøre en innsats i samfunnet.

Dette begynner å irritere meg enormt, er det jeg som er vrang her, eller er det galt å servere unge voksene alt de vil ha rett opp i fanget??

Beklager at dette ble langt altså, men jeg irriterer meg mer og mer over situsjonen. Og dette dreier seg ikke om penger, vi tjener ca like mye og huset er mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest agurk

Så absolutt. Tror neppe jeg hadde kommet langt med slik oppførsel hjemme. Jeg er 22 og forsørger (ilag med mannen da) meg og mine. Klart det kniper innimellom og vi da tyr til barnas nødhjelp (min mor), men da får hun alltid pengene tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Så lenge dette ikke går ut over deres felles økonomi og han har råd til å forsørge dem, synes jeg du burde ignorere det - dette har ikke du noe med. Sant nok at jentene ikke lærer mye om pengers verdi på denne måten, men det blir deres eget problem til sist. Dersom dere får økonomiske problemer pga dette, er det selvsagt en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- dette har ikke du noe med.

Har man ikke noe med oppdragelsen av stebarn? :klø:

Jeg syns det må stilles mer krav.

Min kjæres bror høres ut som din manns eldste datter; må stadig betales ut av en knipe, og det selv om han tjener bra.

De kommer seg aldri utav den vanen hvis de ikke tvinges.

og til syvende og sist vil jeg tro at det kan tære på forholdet deres også, hvis hans barn er et stadig irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt hjem, skriver du......Er ikke det ungenes hjem og siden faren bor der? Iallefall for den yngste datteren? Hun bor jo der etter det jeg skjønner ut i fra ditt innlegg.

Hadde jeg hatt stebarn, så hadde det vært en selvfølge for meg at vårt hjem hadde vært deres hjem og.

Når det gjelder det andre du irriterer deg over, så må du ta det opp med faren deres. Om han vil gi dem penger, så må han jo få lov til det.

Og siden han lar de slippe av kroken så lett, så lager jo de faktisk bare ris til egen bak. Overraskelsen vil bli stor den dagen yngstejenta flytter ut og må betale seg. Da får hun se hvor mye som forsvinner ut i utgifter gitt.

Da må hun prioritere med resten av pengene etterpå.

Jeg er enig med deg når det gjelder jobbing. Jeg kommer selv til å "kreve" sånt av mine barn. Og kanskje få dem til å betale en slant i "husleie" når de gamle nok. Men jeg kommer ikke til å ligge den slanten i min egen pott ( sånn som min mor gjorde og brukte den opp på røyk...). Jeg kommer til å sitte den inn på kontoene til ungene så har de en startkapital den dagen de flytter ut. Det har jeg bestemt meg for allerede nå selv om det er mange år til enda. Vi har begynt å spare litt allerede for de.

Den andre datteren derimot synes jeg bør klare å passe på seg selv og sitt. At hun er sykemeldt skal hun vel ikke klandres for, men å ta seg fri ofte er ikke bra. Det blir ikke penger i kassen av det. Med sykemelding så får hun jo i det minste sykepenger.

Den eldste datteren må jo klare å priorietere. Og gjelden er det hun selv som er ansvarlig for, så den må jo hun betale ned selv. Hvis hun sliter sånn med å få pengene til å strekke til, så får hun la være å ta seg så ofte fri da og bruke opp pengene på ting hun overhodet ikke trenger.

Hun er 23 år og voksen. Hun skal ikke måtte bli dullet med når hun er gammel nok til å klare seg selv.

Jeg klarte nå å få penger til å strekke til når jeg var 19-20. Jeg bodde hjemme, hadde jobb og betalte vel 1000,- til mine foreldre hver mnd

( tjente ikke så forferdelig mye, derfor "bare" 1000,- ) som hun da brukte opp på røyk. Og hver mnd klagde hun over at hun og min far hadde så lite penger, men penger til røyk, det hadde hun gitt.

I dag er jeg 26 år, vi har 3 barn, eier leilighet og bil, og likevel så klarer vi å få penger til å strekke til selv om vi bare har 1 inntekt. Vi har bare et par ganger hatt behov for litt økonomisk hjelp, men ellers så klarer vi oss selv.

Enten må faren sitte foten ned eller så får han bare fortsette å dulle med de, så lærer de aldri noe om ansvar og pengebruk. Det er deres problem synes jeg. De er såpass gamle at de kan tenke på det der selv, synes jeg.

Uansett, lykke til. Ser ut som du trenger det........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest agurk
dette har ikke du noe med. .

Faktisk helt uenig! Klart man har noe å si over stebarn som bor i samme hus og bruker av penger som ellers ville kommet alle til gode. men om man orker er jo en annen sak. Er vel mest prinsippet over å måtte fø på voksne late barn som skurrer litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze
Har man ikke noe med oppdragelsen av stebarn?

I og for seg så kan man ha det, men jeg mener at så lenge denne ordningen ikke skaper økonomiske problemer for hovedinnlegger og mannen, hvorfor gjøre det til et problem da? Dessuten ser jeg ikke helt at dette faller inn under oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten ser jeg ikke helt at dette faller inn under oppdragelse.

Det faller definitivt inn under oppdragelse, mener jeg. Oppdragelse er å lære barn å fungere i samfunnet. Økonomi er en stor del av dette.

Jeg syns absolutt du kan snakke med faren om dette. Og med henne om husarbeid. I en alder av 19, bør man ha lært å hjelpe til litt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Solstråle

Innser han ikke at dette er en gigantisk bjørnetjeneste? Når skal jentene lære noe om økonomi?

Jeg er selv på alder med din yngste stedatter, og bor hjemme. Jeg går på skole, og bor/spiser gratis hjemme, mot at jeg selvfølgelig deltar i husarbeid. Vasker litt, lager mat en gang i uka osv. Jeg jobber, har en vaskejobb og en del barnepassarbeid, og dekker kles-og utelivsbehov på den måten. Foreldrene mine hjelper til, får penger hvis det skulle være noe spesielt, og til trening/fritidsaktiviteter. Neste år skal jeg ha et "tenkeår," vil ikke hoppe rett på studiene, men skal da selvfølgelig jobbe. Jeg får fortsatt bo gratis hjemme, mot at jeg deltar i husarbeidet på lik linje med foreldrene mine.

Foreldrene mine hadde aldri tolerert at jeg ikke hjalp til hjemme, og de ville ikke latt meg bo gratis hjemme hvis jeg ikke hadde giddet verken å jobbe eller gå på skole. Dette er ikke normal oppdragelse, jentene er bortskjemte og faren er korttenkt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fra jeg var sånn ca 15, fikk jeg barnetrygden til odel og eie, men det fulgte med en del forpliktelser. Jeg måtte sørge for hygieneartikler til meg selv, noe klær, fritidsaktiviteter osv. Dyre og nødv. ting fikk jeg mere hjelp til, uten at jeg av den grunn fikk alt jeg ville.

Jeg gikk på skole da jeg skulle ta lappen, men måtte betale selv. Mamma hjalp meg med å finne sommerjobb, og det var veldig gøy å tjene selv, og betale dette på egen hånd.

Har nå egene barn, og tror ikke jeg kommer til å betale lappen for dem, uansett hvor mye penger jeg måtte ha.

De er ganske små enda, den eldste nærmer seg tenårene, og de får ikke så veldig mye penger av oss egentlig. (de mangler ingenting :-) )

Det er morsomt å se HVOR glade de blir NÅR de får noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste her synes jeg er at ungene til mannen din ikke ser ut til å få noen som helst økonomisk sans. At det bare er å gå til pappa så ordner han opp. Spørsmålet blir da hvor lenge dette vil holde på. Hvis dattera på 23 synes det er greit å gå til pappa med husleia, så kan det hende hun synes det er greit om 5 år også.

Jeg er selv 23 og hadde vært veldig ydmyk overfor foreldrene mine hvis jeg hadde måttet låne penger til regninger, og jeg ville alltid betalt det tilbake. Foreldrene mine har aldri hatt god råd, og jeg har lært å spare siden jeg var liten, og jeg fikk lommepenger etter hva jeg gjorde i huset. Jeg har vært økonomisk uavhengig fra foreldrene mine siden jeg var 19 og flytta for å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nicoline

Er det virkelig foreldre som lar barna sine få lov til å ta et friår uten hverken å jobbe eller gå på skole ??? Og ligge å sove halve dagen ??? Jeg har aldri hørt om det før ... aldri i livet om jeg hadde godtatt noe sånt, mannen din høres ut som en fjomp (unnskyld uttrykket) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt klart rett!! Din kjære ER dumsnill og dessverre ødelegger han også for barna sine. De lærer lite om økonomisk styring og det trenger de!

Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 19 år og har klart meg selv siden det. Det er ikke noe stort problem hvis man bare går inn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...