AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #1 Skrevet 10. februar 2013 Er nettopp begynt på min første marius genser. Strikker med rundfelling, str M og med viking superwash garn... I oppskriften stod det at jeg skulle bruke pinnestr 3 og 3,5. men på garnet stod det 3,5 og 4. Ei som hadde strikket denne før sa at jeg måtte bruke pinnestr som stod på garn etiketten. Det har jeg nå gjort, og dersom jeg har målt riktig, så indikerer det at jeg vil få en genser i str xxl, istede for M. Har strikket vrangborden og 10 cm glattstrikk, og er nå usikker på hva som blir best.... om jeg skal strikke den innsvinget slik det står i oppskriften eller rett frem.. Noen forslag? Veldig ergelig at den blir for stor men jeg har ikke tålmodighet til å rekke opp det jeg har stikket til nå Anonym poster: 8deb274f4771a63beea15b2814822e19
Gjest Fleecejakke Skrevet 10. februar 2013 #2 Skrevet 10. februar 2013 Det er en grunn til at man alltid skal følge pinnetykkelsen i oppskriften og ikke på magebåndet Du må nok rekke opp.
Fantomina Skrevet 10. februar 2013 #3 Skrevet 10. februar 2013 Det er bedre å rekke den opp og få en genser du er fornøyd med enn å strikke resten av genseren, for så å komme opp til halsen og innse at genseren ikke er fin/passelig, Hilsen hun som skulle strikke genser i medium, men som plutselig satt der med en genser i xs fordi "det er så kjedelig å rekke opp".
Niennas Skrevet 10. februar 2013 #4 Skrevet 10. februar 2013 Du skal heller ikke ta pinnestørrelsen i oppskriften for god fisk. Du burde heller strikke en prøvelapp
Vera Vinge Skrevet 11. februar 2013 #5 Skrevet 11. februar 2013 Jeg ville rekket opp. Kjedelig å bruke tid på en genser du ikke vil bruke fordi den ikke passer. Ganske stor forskjell på M og XXL. Jeg har faktisk sydd inn en for stor genser en gang, men tviler på at det blir særlig fint på denne genseren som har mønsterstrikk øverst. Og ja, du skal alltid følge pinnestørrelsen i oppskriften, ikke på garnet. Men så bør man egentlig strikke en prøvelapp, fordi det er forskjellig fra person til person hvor stramt man strikker. Strikker man litt stramt, kan man f.eks. gå opp en halv pinnestørrelse for at det skal bli riktig. Jeg gidder sjelden å strikke prøvelapp, men så bruker jeg vanligvis oppskrifter jeg vet jeg strikker ca like stramt som det er tenkt. Sjekker uansett alltid fastheten etter å ha strikket litt, sånn at jeg er sikker på at jeg strikker "riktig".
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #6 Skrevet 11. februar 2013 For å være sikker på å få riktig størrelse, må du strikke en prøvelapp før du begynner. Da kan du prøve ut forskjellige pinnetykkelser slik at du får den strikkefastheten som står på oppskriften. Det beste er nok å ta opp og begynne på nytt. Kjempedumt å bruke mye tid og penger på en genser, og så blir den ikke passelig..! Anonym poster: 42ae488bd10f25051e2c0ef9d630321f
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #7 Skrevet 21. februar 2013 Da er det bare å begynne på nytt, har rekket opp strikket en liten i str 4år imellomtiden.... så nå må jeg snart begynne på min egen Bare etter jeg har levert den siste eksamen..... -.- Anonym poster: 8deb274f4771a63beea15b2814822e19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå