lulle Skrevet 10. februar 2013 #1 Skrevet 10. februar 2013 Ja nå er jeg ute etter gode ideer. Vil gjerne kjøpe meg noe ekte kunst. Er helt grønn på det området , men vet at jeg ikke liker oljemalerier. Jeg liker godt trykk av Ørjan RighaRd, men så er det fargene da... Skal jo liksom passe litt til interiøret. Noen som vil ta seg bryet med å linje til noen spennende ideer?
Gjest norah Skrevet 10. februar 2013 #2 Skrevet 10. februar 2013 Jeg tilpasser aldri kunst til interiøret, da synes jeg hele verdien med kunst faller bort. Kunst skal røre noe ved deg, ikke matche sofaen. Men klart det er viktig å ha en viss harmoni i heimen, spesielt om det er mye farger. Vi velger mye samme rammetype(gitt at det passer bildet), og henger den sammen slik at de passer litt med hverandre; enten i farger eller tema. Store bilder, spesielt om de har sterke farger henger "for seg selv" fordi det dominerer, mens mindre henges tettere. Jeg anbefaler det å bruke tid, se bort fra hva som er "trendy", og kjøp noe som betyr noe for deg- eller noe du umiddelbart likte; uavhengig av kunstnernavnet. Jeg liker godt grafikk og foto- men førstnevnte er rimeligere. Da får du mye fint i grei størrelse for mellom 3-12000 som er bra kvalitet. Fotografiene jeg liker ligger på minst 20.000-40.000 så det er ikke så aktuelt for meg iallefall. Gå på gallerier, kikk litt på Fineart.no i den prisklassen du vil/kan gi, og bruk tid på å se om det er enkelte bilder som henger igjen og fanger oppmerksomheten din Om du absolutt vil matche til interiøret foreslår jeg at du heller kjøper puter/pynteting som passer bildene, ikke omvendt. 2
Gjest Erja Skrevet 10. februar 2013 #3 Skrevet 10. februar 2013 Jeg er enig med Norah, ikke tenk på at bildene skal passe til interiøret, vær heller nøye med hvordan du henger bildene opp på veggen. Ikke heng dem for høyt, få gjerne proff hjelp eller søk på nettet, 'kunsten å henge opp kunst' ... Fineart er en fin plass å handle kunst, der kan du gjøre noen virkelige kupp.
Ciara Skrevet 10. februar 2013 #4 Skrevet 10. februar 2013 Bor du sånn til at du har gallerier i nærheten? Jeg vil anbefale å se en del før du begynner å handle. Artig er det også
Bex Skrevet 12. februar 2013 #5 Skrevet 12. februar 2013 Gå på et bra galleri, snakk med de som jobber der. Finn kunstnere/farger/teknikker som tiltaler deg, og så hjelpe de deg videre. Bor du i Oslo-området er Galleri Briskeby bra. Og selvsagt kunstnerforbundet! Jeg kjøper malerier og trykk jeg tiltrekkes av. Og de matcher hverandre og interiøret akkurat bra nok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå