Gå til innhold

Utredning hos BUP, kan noen forklare hvordan det skjer?

Anbefalte innlegg

Gjest Hilllie
Skrevet

Min sønn har akkurat fått en henvisning til BUP, og jeg føler jeg vet lite om hva som skal skje her. Han har i perioder slitt mye med selvbilde og har vært deprimert i perioder. Han skifter veldig personlighet/sinnstemning osv, slik at vi har hatt mistanke om at noe ikke er helt som det skal. Vi synes at det er kjempeflott at han nå skal få hjelp, men er litt usikker på hva som skal skje på BUP. Forsto det sånn at det var fellessamtale med min mann, sønnen vår og meg første gang. Forsto det sånn at vi foreldre må opplyse om familiesykdommer, og om hvordan sønnen vår har vært i oppveksten.

Det som er mitt lille problem, er at det er et par i nær familie som har alvorlige diagnoser, og som vi ikke har fortalt alt om til sønnen vår (de bor på min manns hjemplass i nord) I tillegg virker det vanskelig for meg å legge ut om hvordan sønnen min har vært gjennom årene når han sitter der å hører på....

Derfor lurer jeg på hvordan dette foregår!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt sett er førstesamtale med barnet til stede mer for å informere barnet om hva som skjer, hvorfor og forsøke å få i gang en samtale i familien om hva som er problematisk/ hva dere ønsker hjelp for.

De spørsmålene du snakker om heter et anamnestisk-intervju og gjøres ikke med barnet tilstede, i alle fall har aldri det vært gjort i de sankene jeg har vært borti. Det tas ofte på time nr to hvor foreldrene også kan utdype mer om problemstillingen uten barnet til stede.

Det er vanlig å ha felles familiesamtaler, samtaler med foreldre alene og samtaler med barn + evnt testing av barnet. Det er også vanlig med utfylling av siverse spørreskjema for foreldrene og noen ganger barnet om det er gammelt nok

Anonym poster: 130b167555f6e77dce0c9e81d9830f00

Skrevet

Du må først bli henvist av fastlege,noe du sansynligvis vet,da dere har fått hennvisning.

første møtet er kunn informasjon.

videre blir barnet alene med psykolog og skal svare på enkle og avslørende spørsmål.

dere må fylle ut sjema om alt fra almentilstand,venner,familie etc.

når utredingen er ferdig får dere en diargnose som barnet blir behandlet utfra.

Behandlingen fåregår som oftest ved at barnet snakker med psykolog. hvor ofte det blir kommer ann på behov/diargnose.

Det er svært viktig for barnet å få riktig diargnose,da dette gir riktig behandling og en del rettigheter ved enkelte diargnoser.

Arveligheten av diargnoser er vanlig.

Skrevet

Vi er veldig fornøyde med Bup her hvor vi bor. Mannen min og jeg hadde ca fire samtaler med psykologen først. Så hadde vi en felles samtale, foreldre, barn og psykolog. Deretter har barnet møtt psykologen tre ganger, på leke-observasjon. Mannen min og jeg skal nå ha et møte med psykologen, hvor vi vil diskutere prosessen videre. I tillegg til at barnet får direkte hjelp, ha Bup mye fokus på å hjelpe foreldrene. Noe vi synes er veldig bra, er tross alt vi som står i problemene til daglig.

Hvordan de legger det opp i begynnelsen, kommer sikkert veldig an på alderen tl barnet. Barnet vårt er åtte.

Gjest Hillllie
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar, nå føler jeg meg både lettet og langt klokere! Du verden så kjekk KG er å ha! Ha en strålende flott morsdag alle flotte KG`ere

Skrevet

Barnet er ikke tilstede når forelderene har samtale.

Psykiske sykdommer er sterkt biologiske, så nevn sykdommene til familien.

Anonym poster: 8f611e801d2c8833e59bebf1918c3344

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...