CHABI12 Skrevet 9. februar 2013 #1 Skrevet 9. februar 2013 Jeg står ovenfor et stort dilemma og trenger virkelig hjelp fra utenforstående! Det har seg sånn at jeg for tiden studerer Internasjonal markedsføring ved handelshøyskolen BI, første år. Jeg valgte studiet av to grunner; 1. BI er en anerkjent skole - jeg vil få en bra jobb og tjene godt. 2. ''Internasjonal'' appellerte til meg, da jeg er en veldig reiselysten person som gjerne vil jobbe i/med utlandet. Jeg har i ettertid funnet ut at markedsføring eller business i det hele tatt, ikke er noe for meg. Jeg er en veldig kreativ person og jeg har tenkt mye den siste tiden på å studere grafisk design, helst utenfor Norge. Jeg beroliget meg selv en stund ved å tenke at alle blir usikre på valg av studie en gang i blandt, men det har bare begynte å gnage og mer på meg. Jeg har nærmest gått inn i en depresjon. Som de fleste vet, er BI en generelt dyr skole og foreldrene mine betaler skolen for meg. Jeg aner ikke hvordan jeg skal fortelle dem dette. Jeg har prøvd å holde ut på skolen for min egen og deres skyld, men har kommet frem til at jeg ikke kan leve resten av livet med en utdannelse og jobb jeg ikke trives med. Hvordan skal jeg legge det frem for dem? Er det fler her som har hoppet av dyre studier og begynt med noe helt annet? Hjelp! :s
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #2 Skrevet 9. februar 2013 Fullfør året hvis de allerede har betalt for dette semesteret, i hvert fall. Du får vel uansett ikke begynt på noe nytt før til høsten, så da har du litt tid å tenke på. Anonym poster: c0dcbfefb22cc3877b08abe660b1d549 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #3 Skrevet 9. februar 2013 Er vel ikke helt uvanlig å prøve litt før man finner ut hva man vil. Du skal tross alt ha yrket ditt i maaaange år, og da er det jo viktig å trives. Det må da foreldrene dine kunne akseptere. Men jeg ville nok fullført 1.året var jeg deg, skader jo ikke med et år på BI selv om du ender opp som grafisk designer. Og gir du opp så kommer det på CV at du gir opp i stedet for å fullføre, da er det bedre å kunne si i et intervju at du gikk på BI, men fant ut at du heller ville noe annet, men fullførte året fordi du ikke er en som bare gir opp. Anonym poster: 53ce64a4fb6b34c809ae365d405a55d5 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #4 Skrevet 9. februar 2013 Det å velge feil studierening er jo ikke uvanlig. Min datter gjorde det og da ba jeg henne ta et friår å reise litt samtidig som hun tenkte nøye igjennom hva hun kunne tenke seg å jobbe med "resten" av livet. Det er jo ikke noe godt å være foreldre og vite at ungen en har mistrives. Det er ingen oppskrift på hvordan en skal si noe sånt hjemme, men kan det ikke tenkes at de er klar over hvordan situasjonen for deg er. Dere snakker sikkert sammen. Jeg så jo at datteren min ikke hadde det bra. Men, er du sikker på at det er grafisk design du vil drive med? Hadde det ikke vært en ide å prøvd å finne en hvilken som helst jobb, tjene penger, å reise noen mnd mens du virkelig funderte på hva du vil gjøre resten av livet. Foreldrene dine kan vel ikke være værre enn meg som var den strengeste mora på ungdomsskolen! I følge datteren min da. Er det mulig å få tilbake noe av summen dere har betalt på BI? Noen ganger er penger for meg bare penger. Trivsel og helse kommer langt før penger og jeg har desverre levd på trygd i mange år og vært alenemor. (Ble ødelagt under en operasjon) Lykke til! Kan du ikke fortelle her inne hvordan det går med deg da? Velger å være anonym i dette svaret. Anonym poster: c9d3e3cf33969640311d7a40a6232e1b
CHABI12 Skrevet 10. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2013 Det å velge feil studierening er jo ikke uvanlig. Min datter gjorde det og da ba jeg henne ta et friår å reise litt samtidig som hun tenkte nøye igjennom hva hun kunne tenke seg å jobbe med "resten" av livet. Det er jo ikke noe godt å være foreldre og vite at ungen en har mistrives. Det er ingen oppskrift på hvordan en skal si noe sånt hjemme, men kan det ikke tenkes at de er klar over hvordan situasjonen for deg er. Dere snakker sikkert sammen. Jeg så jo at datteren min ikke hadde det bra. Men, er du sikker på at det er grafisk design du vil drive med? Hadde det ikke vært en ide å prøvd å finne en hvilken som helst jobb, tjene penger, å reise noen mnd mens du virkelig funderte på hva du vil gjøre resten av livet. Foreldrene dine kan vel ikke være værre enn meg som var den strengeste mora på ungdomsskolen! I følge datteren min da. Er det mulig å få tilbake noe av summen dere har betalt på BI? Noen ganger er penger for meg bare penger. Trivsel og helse kommer langt før penger og jeg har desverre levd på trygd i mange år og vært alenemor. (Ble ødelagt under en operasjon) Lykke til! Kan du ikke fortelle her inne hvordan det går med deg da? Velger å være anonym i dette svaret. Anonym poster: c9d3e3cf33969640311d7a40a6232e1b Takk for fint svar Glemte å nevne at jeg allerede har hatt et friår før jeg begynte på BI, da bodde og jobbet jeg i utlandet. Så jeg tenker mye på hva venner og familie vil tenke når jeg har flere friår og hopper av studier. Men som du sier, er trivsel ytterst viktig! Er ganske sikker på at jeg vil trives med grafisk design. Gikk studiespesialiserende formgiving på videregående og elsket det! Jeg er mer en kreativ person, enn en teoretisk. Men enda et friår med en real soulsearching hadde nok gjort susen! :-) Jeg planlegger å fullføre første år, så det på en måte blir et slags årstudium. Så pengene vil jeg ikke få tilbake.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #6 Skrevet 10. februar 2013 \ Hvordan skal jeg legge det frem for dem? Er det fler her som har hoppet av dyre studier og begynt med noe helt annet? Hjelp! :s jeg fullførte fordi jeg ikke turte å stoppe pga foreldre og angrer skikkelig, føler jeg har kastet bort flere år av livet mitt. foreldrene dine blir selvsagt ikke skuffet, de vil bare ditt beste og du burde nok fortelle det så fort som mulig for de ringer sikkert og spør hvordan det går, det blir tyngre å si at du ikke liker studiet i juni om du hele tiden har gitt inntrykk av at du trives når de har snakket med deg. Anonym poster: bd753b3a2cf1c0caa3b346fc3f92bcda
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #7 Skrevet 10. februar 2013 jeg fullførte fordi jeg ikke turte å stoppe pga foreldre og angrer skikkelig, føler jeg har kastet bort flere år av livet mitt. foreldrene dine blir selvsagt ikke skuffet, de vil bare ditt beste og du burde nok fortelle det så fort som mulig for de ringer sikkert og spør hvordan det går, det blir tyngre å si at du ikke liker studiet i juni om du hele tiden har gitt inntrykk av at du trives når de har snakket med deg. Anonym poster: bd753b3a2cf1c0caa3b346fc3f92bcda Dette er et eksempel på en kortvarig løsning (man gjemmer følelsene sine under teppet), fullfører, og blir raskt ferdig. Men dette hjelper absolutt ikke på lang sikt. Det holder ikke om faren din, eller naboen for den saks skyld er fornøyd med utdanningen din, dersom du selv sitter i en jobb du mistrives i resten av livet. Tør å være egoistisk, å bryte ut, og å følge tankegangen "det er ingen skam å snu", fremfor "man skal fullføre det man har begynt på". Det er ditt valg, ditt liv, du må ta ansvar for det. Kanskje bruker du noen år ekstra på å finne ut av ting, for så å leve med et riktig valg resten av livet. Det handler ikke om å please foreldre, lærere, eller samfunnet lengre. Det handler om å please deg selv. Du går ikke på barneskolen lengre (selv om det kanskje føles sånn uselvstendig siden foreldrene dine betaler for deg). Du skal faktisk vokse og bli et selvstendig menneske. Da hjelper pengene deres lite, om du går et sted du ikke trives med. Anonym poster: a1ccfc3ebbd6fce69010b07407cfdc7c
Katniss Skrevet 10. februar 2013 #8 Skrevet 10. februar 2013 Grafisk designere er nesten en utslettet rase. Det finnes omtrent ikke jobber innenfor det. 2
sara-ellis Skrevet 10. februar 2013 #9 Skrevet 10. februar 2013 Fullfør første året, det er omtrent det samme som et årsstudium i bedriftsøkonomi (1.året på BI er omtrent det samme for alle bachelorene). Husk å si opp studiet innen fristen, da du har kommet inn for en hel bachelor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå