Gå til innhold

voldtatt på garnes guttehjem i bergen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under "omsorg" av det offentlige ble vanskeligtsilte barn psykisk, psykisk og seksuelt misbrukt ved garnes guttehjem i bergen. Dette har jeg blitt fortalt av min nylig avdøde onkel, som ble plassert der pga av hans mor ikke evnet å ta vare på han. Faren var alkoholisert og "sinnsyk". Han var blant de som aldri fortalte sin historie, pga skam, og dermed fikk ingen erstatning, og hans grufulle historie ble dermed aldri offentliggjort. Jeg griner når jeg tenker på han som et lite forsvarsløst barn, som ble utnyttet og krenket til de grader av de som skulle ivarerta han.. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men mennesker kan være grusomme.

Etter at han flyttet fra hjemmet i en alder av 16, ble han sjømann, og han ble svak for alkohol. Noe han "trengte" for å unnslippe de grusomme minnene som hjemsøkte han dag som natt fra oppveksten på garnes. Han ble slått, snakket nedlatende til og "rævpult", etter hans egne ord. Han opplevde også å bli satt i "skammerom", som var en kjeller der han måtte sitt innestengt alene uten mat og drikke i opptil et døgn, kanskje mer, der vokterne jevnlig kom inn og forgrep seg på han. Dette var mennesker annsatt av staten for å ivareta barn som kom fra hjem med ressurssvake foreldre. Mye fra tiden ved oppveksten har han glemt/fortrengt, noe som er en vanlig forsvarsmekanisme for å unnslippe det vondeste man utsettes for som barn. Han var bare en liten gutt!! Fy faen, for noen jævler som gjorde dette mot min onkel og de andre barna! Da han endelig slapp ut i en alder av 16, dro han til sjøs, og fikk reist rundt i verden. Men minnene fra den vonde barndommen hjemsøkte han dag som natt, og alkohol ble hans trøst. Hele livet hans ble ødelagt, og han døde som deprimert ungkar i en alder av 69 år pga organsvikt relatert til alkoholskader.

I dagens samfunn finnes det også barn som lever opp under uverdige forhold. Ofte veldig ofte er det noen som ser, mistenker eller vet, men griper ikke inn. Viss du ser et barn i skitne klær, et barn som møter til første skoledag uten følge av foreldre, ser et barn med blåmerker eller et barn som er uvanlig stille, så TA AFFÆRE!! Kontakt helsesøster, fastlege, barnevernet. Ikke tenk at det ikke er din sak. Du kan redde et menneske!

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare støtte opp om denne. Det er mange vonde historier fra dagens samfunn, selv i "trygge Norge".

Skrevet

Huff ja. Mange barn har det veldig vondt og vi kan så lite gjøre :( Voksne må sjerpe seg og tenke over hva de gjør. Barn er skjøre, de skal tas godt vare på.

Anonym poster: 0051d004849526dac6e03c8278405a41

Skrevet

Ja det er mange grufulle ting som blir avdekket når barna blir gammle og dem som forgrep seg er døde og ikke kan skade dem mer!

dette sjer desverre i dagens samfunn også!

Men vil påpeke at ikke alle barn som kommer med skitne klær og blåveiser blir misshandlet,mange er veldig pen i tøyet og har klær av dyreste merke for å dekke over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...