Gå til innhold

Dataord på norsk? "drive"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere smarte folk som vet hva drive egentlig heter på norsk? Følgende definisjon, altså:

drive - (computer science) a device that writes data onto or reads data from a storage medium

Her gjelder det noe man har lagret noe på, men det er ikke spesifisert utover ordet drive.

Anonym poster: ca60098297e7ec48c968c59fd2d3e871

Videoannonse
Annonse
Skrevet

harddisk

Anonym poster: 47b46b9eb826e7f7fbbd1438c207ce9e

Skrevet

Lagringsenhet eller stasjon.

En harddisk kan være en "hard drive", en USB-stick er en "USB (pen) drive", en DVD-spiller er en "optical drive" og stasjonsbokstavene i Windows (C:, D: osv) er "drive letters".

Skrevet

Blir det veldig feil om jeg bare bruker ordet disk? Ser det er et godkjent ord på norsk også, og det flyter litt bedre i konteksten jeg trenger det. :)

Anonym poster: 209f4e99d0da2f43ccb69f4328f78a38

Skrevet

"Disk" er lite brukt, tror nok du heller burde holde deg til "harddisk".

Skrevet

Tidlig på nittitallet prøvde noen å fornorske noen av uttrykkene. Harddisk skulle hete fastdisk og floppydisk skulle hete lefsedrev bl.a.

Skrevet

Tidlig på nittitallet prøvde noen å fornorske noen av uttrykkene. Harddisk skulle hete fastdisk og floppydisk skulle hete lefsedrev bl.a.

Synd at det ikke slo igjennom :(

Jeg ville brukt harddisk, ikke disk.

Spørs vel litt på setningen.

Skrevet

Det kommer definitivt an på sammenhengen, da "drive" brukes i mange sammenhenger der "harddisk" er helt feil. Det ville ikke være spesielt lurt å kalle "optical drive" og "removable drive" for hhv. "optisk harddisk" og "flyttbar harddisk".

"Disk" kan derimot fungere.

Skrevet

Synd at det ikke slo igjennom :(

Jeg er glad for at det ikke ble noe særlig fornorskning. Spåket er i utvikling, språk er til for at vi skal forstå hverandre.

Skrevet

Lagringsenhet eller stasjon.

En harddisk kan være en "hard drive", en USB-stick er en "USB (pen) drive", en DVD-spiller er en "optical drive" og stasjonsbokstavene i Windows (C:, D: osv) er "drive letters".

Lagringsenhet eller lagringsmedia, stasjonært lagringsmedia eller stasjonær lagringsenhet.

Drive letters - fastdisk partisjoner.

Optical drive - optisk enhet/plate.

USB(pen) drive - minnepenn

Skrevet

Drive letters - fastdisk partisjoner.

En stasjonsbokstav identifiserer ikke nødvendigvis en partisjon.

</petimeter>

Skrevet

En stasjonsbokstav identifiserer ikke nødvendigvis en partisjon.

</petimeter>

Det er sant, den må vel formateres først.

Skrevet

Det er sant, den må vel formateres først.

Da er den likevel en referanse til en partisjon, om enn ikke et filsystem, men stasjonsbokstaven kan være tilkoblet en utdelt mappe.

("Så det, så!" Beklager, vet ikke hvor det kom fra.)

Skrevet

Man kan fint ha en partisjon på harddisken sin, uten at den får en stasjonsbokstav (de aller fleste moderne windowspcer har minst en partisjon som er "usynlig" for windows). Det kommer litt an på om windows kjenner igjen filsystemet. Andre OS bruker ikke stasjonsbokstaver i det hele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...