Hoppfallera Skrevet 9. februar 2013 #1 Skrevet 9. februar 2013 Vi skal skrive samboerkontrakt og situasjonen er som følger : Vi eier hus sammen. Betaler like mye på lånet. Han tjener godt og har brukt mye penger på oppussing, jeg har ikke det. Men en av grunnene til at han tjener bra er jeg har hatt hovedansvar for barn og hjem ( i tillegg til full jobb )mens han har jobbet overtid og helger. Når vi nå skal skrive samboerkontrakt, er det urimelig av meg å synes at begges investeringer må telle likt? At tid også er penger. Eller skal han få større eierandel av huset, tilsvarende summen han har pusset opp for? Vil ikke " grabbe" mest mulig til meg, vil bare at det skal kjennes rettferdig ut uansett om vi holder sammen eller ikke i fremtiden.
Gjest fjellhamster Skrevet 9. februar 2013 #2 Skrevet 9. februar 2013 Rettspraksis tilsier at arbeid i hjemmet skal "telle". Han kunne neppe ha kombinert familieliv og jobb i store mengder med god inntekt dersom du skulle jobbet like mye. Avgjørende er gjerne lengden av forholdet dersom det knekker sammen, i tilfeller der ingenting er avtalt, altså. Har du luftet tanken og begrunnelsen for mannen?
Ingeborg! Skrevet 10. februar 2013 #3 Skrevet 10. februar 2013 (endret) Jeg synes ikke det er urimelig. Vi har alltid (i 30 år) hatt en 50/50 deling, både på gjeld og eierskap. Man bidrar gjerne ulikt i perioder i fht ansvar for barn, hvis man studerer, har jobb/inntekt og hvor mye det utgjør, hvor man bor, får arv osv. Men hele tiden er det til familiens beste. At du tar hovedansvar for hus og hjem gir han mulighet til å jobbe mer, og bidraget til fellesskapet handler derfor ikke bare om penger. Endret 10. februar 2013 av Ingeborg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå