AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #1 Skrevet 9. februar 2013 Kanskje rart å poste det her, men føler det går under trening:p Sist helg var jeg ute og danset hele kvelden. Dagen etter snakket jeg med en venninne og sa at jeg var fornøyd med at jeg danset hele kvelden og tenkte at jeg sikkert hadde forbrent endel kalorier. Men hun sa at man forbrenner veldig lite når man drikker alkohol. Stemmer dette? Anonym poster: 1d8afd8970eb6c0393a9d682079a2366
Gjest Purple Haze Skrevet 9. februar 2013 #2 Skrevet 9. februar 2013 På en måte, for kroppen må forbrenne alkoholen før den forbrenner kalorier fra andre matvarer/drikke.
Sjensen Skrevet 9. februar 2013 #3 Skrevet 9. februar 2013 På en måte, for kroppen må forbrenne alkoholen før den forbrenner kalorier fra andre matvarer/drikke. Det var pussig sagt, hva mener du med dette? Til trådstarter, det kan jeg ikke tenke meg. Forbrenningen går ikke ned ved konsumering av alkohol.
Gjest Purple Haze Skrevet 9. februar 2013 #4 Skrevet 9. februar 2013 Det var pussig sagt, hva mener du med dette? Til trådstarter, det kan jeg ikke tenke meg. Forbrenningen går ikke ned ved konsumering av alkohol. Var det så merkelig? Kroppen forbrenner alkohol først, så andre matvarer/drikke. Det var en lege som skrev dette på en eller annen matportal jeg var inne på.
Sjensen Skrevet 9. februar 2013 #5 Skrevet 9. februar 2013 Var det så merkelig? Kroppen forbrenner alkohol først, så andre matvarer/drikke. Det var en lege som skrev dette på en eller annen matportal jeg var inne på. Hvis jeg spiser x og y, hva har det å si om den forbrenner x før y? Begge vil uansett gi et samlet kcal uavhengig av hva den forbrenner først
sebra Skrevet 9. februar 2013 #6 Skrevet 9. februar 2013 fordi alkohol er gift og derfor jobber kroppen med å bli kvitt den først.
Sjensen Skrevet 9. februar 2013 #7 Skrevet 9. februar 2013 fordi alkohol er gift og derfor jobber kroppen med å bli kvitt den først. Hva har det med saken å gjøre? Til trådstarter: ser ut som jeg tok feil - ser ut som alkohol senker forbrenningen. http://www.fitday.com/fitness-articles/fitness/weight-loss/how-alcohol-affects-metabolism.html#b
Gjest Purple Haze Skrevet 9. februar 2013 #8 Skrevet 9. februar 2013 Ser man det. Det var merkelig. 1
sebra Skrevet 9. februar 2013 #9 Skrevet 9. februar 2013 Hva har det med saken å gjøre? Til trådstarter: ser ut som jeg tok feil - ser ut som alkohol senker forbrenningen. http://www.fitday.co...tabolism.html#b Hva det har med saken å gjøre? Det setter ned forbrenninga.
Gjest vilma2000 Skrevet 9. februar 2013 #10 Skrevet 9. februar 2013 Kroppen starter å forbrenner alkoholen før maten og innen den er ferdig med å forbrenner alkoholen er det en ny dag og du vil dermed få et kalorioverskudd. Jeg og mine fleste venninner spiser mindre den dagen vi skal ut på byen eller kose oss med en flaske vin.
Sjensen Skrevet 9. februar 2013 #11 Skrevet 9. februar 2013 Hva det har med saken å gjøre? Det setter ned forbrenninga. Teoretisk sett vil ikke forbrenning av x type mat senke ned farten som kalorier faktisk forbrennes, men i dette tilfelle gjør det faktisk det angående alkohol. Nå... hvis du visste det, hvorfor sa du ingenting? Dermed: "hva har det med saken å gjøre?" spørsmålet.
sebra Skrevet 9. februar 2013 #12 Skrevet 9. februar 2013 fordi alkohol er gift og derfor jobber kroppen med å bli kvitt den først. Teoretisk sett vil ikke forbrenning av x type mat senke ned farten som kalorier faktisk forbrennes, men i dette tilfelle gjør det faktisk det angående alkohol. Nå... hvis du visste det, hvorfor sa du ingenting? Dermed: "hva har det med saken å gjøre?" spørsmålet. Sa jeg ikke det?
Gjest made4u Skrevet 10. februar 2013 #13 Skrevet 10. februar 2013 Nei, alkohol senker ikke forbrenningen, om du er edru eller bedrukken så gjelder selvfølgelig de samme fysiske lovene hva gjelder å varme opp kroppsmasse og for bevegelse etc. Kunnskapsløse veiledere krisemaksimerer dog feilaktige opplysninger som går i rettning av at alkohol ikke er bra for vekten, skal man tolke dem så er det mye verre enn hva det reelt er, man kan nesten tolke dem så sterkt at alkohol nærmest gjør vektnedgang umulig for en peripde.Ikke lytt til disse, de har liten bakkekontakt og å drikke alkohol er ikke så ille som dem skal ha det til med tanke på vektnedgang - rådene deres er sågar irrelevante. Ernæring er dessverre et fagfelt de fleste leger vet lite om, flere leger gir i så måte feilaktige kostholdsråd - dog er det fokus på dette og legene selv vil at ernæring skal ha mer fokus (dette vil således få større prioritet senere). Mange leger feilinformerer derfor om alkoholens påvirkning på vekt og vektnedgang, noen leger krisemaksimerer nemlig mer enn hva som vil være riktig. Fra treningsmiljøer og slanke-miljøer krisemaksimeres også alkoholinntak mer enn hva det burde, dog er ikke sannheten så kritisk som ktisemaksimeringen leder noen til å missoppfattet tro... Jeg ser alt resultatet av denne feilinformasjonen i noen av svarene her - ikke lytt til dem og la dem skremme deg. --- Her følger reelle fakta du kan merke deg: Alkohol inneholder kalorier, ikke bare fordi drinker inneholder sukker men også fordi alkohol i seg selv er energigivende. Denne energien går inn i regnskapet som forteller noe om helheten, om man samlet sett har inntatt mer energi enn man har brukt så går man opp i vekt, og man går ned i vekt om man har inntatt mindre enn man har brukt. Se derfor alkoholen som en del av en helhet. Jo da, kroppen forbtenner mindre energi fra andre næringstoffer og kroppsfett mens man har alkohol i kroppen og kroppen forbrenner alkohol. Det stemmer jo. Men hva så? Man skal være ganske feilinformert og har tolket noe vannvittig naivt, dersom det skal være noe som skal blåses ut av alle proposjoner - er fortsatt helheten som gjelder og man kan ikke bare ta ut en del av denne og komme med sensasjons-argumenter uten like. Nei, din dag ute var ikke ille for eventuell vektnedgang, og ja du hadde vektmessig gevinst for at du var aktiv og danset den kvelden, kontra om du spiste og drakk det samme uten å være aktiv den kvelden. Det er helheten som avgjør ditt resultat. Hvorvidt du vil drikke tidvis eller ikke avgjør du selv, det trenger dog ikke ha påvirkning på din vekt - som sagt avgjøres dette av summen av alle dine vaner. Men husk at alkoholen er som andre matvaner, f.eks. brus som er en annen energigivende drikke - du vet best selv om dette er noe du burde kutte ned på eller om du vil regulere inntaket av annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå