Gå til innhold

Betale ned studielån i studietiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har endelig kommet meg ovenpå etter en god del kreditt gjeld og har fått angst for å ha lån, spesielt lån som ikke er nødvendig. Boliglån er jo selvfølgelig et unntak.

Jeg er student og har ca 150.000 i lån fra Lånekassen, jeg har 1,5 år igjen av utdanningen. Jeg tjener bra ved siden av studier og er ikke avhengig av lån og stipend fra Lånekassen for å få det til å gå rundt.

Er det mulig å betale ned på lånet allerede nå? Og vil det være lønnsomt for meg?

Anonym poster: 90dc2113821af65ec78c131f32fd462a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det ingen vits i. Spar heller pengene og betal ned når du er ferdig, hvis du gjerne vil være helt gjeldsfri. Studielånet er rentefritt så lenge du studerer, så du vil tjene mer på å ha pengene i banken og få renter på det.

Hvis du har planer om å ta opp andre lån, kjøpe bolig eller lignende, bør du kanskje bruke pengene på egenkapital i stedet, da studielånet er et veldig gunstig lån å ha med tanke på betingelser og renter.

Anonym poster: 2b201b90723bef9355bad2c58fe76c11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ingen vits i. Spar heller pengene og betal ned når du er ferdig, hvis du gjerne vil være helt gjeldsfri. Studielånet er rentefritt så lenge du studerer, så du vil tjene mer på å ha pengene i banken og få renter på det.

Anonym poster: 2b201b90723bef9355bad2c58fe76c11

Dette er den mest utbredte feilaktige myten om Lånekassen. Lånet er rente- og betalingsfritt så lenge du mottar støtte til fulltidsutdanning. Det er ikke rentefritt så lenge du studerer, studerer du uten å motta lån og stipend løper rentene.

Anonym poster: 36cece1a9d23e695d6a1c29657976025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den mest utbredte feilaktige myten om Lånekassen. Lånet er rente- og betalingsfritt så lenge du mottar støtte til fulltidsutdanning. Det er ikke rentefritt så lenge du studerer, studerer du uten å motta lån og stipend løper rentene.

Ser ut som du har misforstått noe ganske vesentlig selv...

http://lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/Utdanning/

"Tar du fulltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak i så lang tid som det kan bli gitt støtte. Forutsetningen er at du består utdanningen."

Anonym poster: c2737d190c204af4440345778cd51f97

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ordne deg en sparekonto og la pengene gå inn der. Du kan stille nettbanken slik at du ikke ser den til daglig. Bygg opp kapital. Det vil gi deg en reserve å flyte på om noe skulle skje.

Senere kan du velge om du setter det hele inn på lånekassa eller bruker det som innskudd på bolig.

Det viktigste er at du håndterer å ha penger tilgjengelig uten å bruke det. Om du ikke gjør det, så er det bedre å betale det til lånekassa nå enn å søle det vekk.

Lånekassa kan sikkert hjelpe deg med hvordan du går frem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har misforstått noe ganske vesentlig selv...

http://lanekassen.no...nter/Utdanning/

"Tar du fulltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak i så lang tid som det kan bli gitt støtte. Forutsetningen er at du består utdanningen."

Anonym poster: c2737d190c204af4440345778cd51f97

Joda, du kan få rentefritak i ettertid, dette betyr at rentene som har påløpt blir sletta. Med en gang du ikke lenger mottar støtte, begynner derimot renta å løpe, og du får krav om betaling (ca 7 måneder etter at renta begynner å løpe).

Jeg sa ingenting om at det ikke gikk an å søke om rentefritak (og betalingsutsettelse, for den del), men ville bare avlive myten om at lånet "står stille" så lenge du studerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...