AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #1 Skrevet 9. februar 2013 Jeg tok meg en tur til legen forrige uke, ettersom jeg føler formen min er ganske laber om dagen og ville ta en blodprøve for å sjekke alle verdier. Grunnen til at formen er laber er at jeg har gått ned fra 56 kg til 44 kg på ganske få måneder ( er kun 1,53 m så det er ikke noe farlig lav vekt), og at jeg føler dette med kropp, mat og vekt har tatt "litt" overhånd. Jeg trener hver eneste dag. Jeg tror ikke at jeg har en spiseforstyrrelse (noe legen mente jeg hadde), men jeg har et ganske problematisk forhold til mat. Det er jeg veldig inneforstått med, og dette er noe jeg tenker mye på. Egentlig er jeg usikker på om jeg fortrenger det, for noen dager sier jeg til meg selv at alt er bra, at dette er helt normalt osv. Men innerst inne skjønner jeg at dette her er feil. Problemet mitt er følgende: Jeg går mye sulten, og klarer ikke spise nok til å holde vekten. Derfor fortsetter jeg å gå ned i vekt, men det går treigt. Jeg spiser to knekkebrød til frokost, salat til lunsj (med kylling eller skinkebiter), en skyr og litt middag. Ofte blir det en liten sjokoladebit hver dag også, men det er ofte fordi jeg "mister kontrollen" Jeg har blitt veldig opphengt i mat, og trener hver eneste dag. Denne uken har jeg forsøkt å roe ned treningen, men jeg har rett og slett ikke klart det. Det har endt med trening hver dag, og det blir til at jeg trener i sjul (lyver til samboer og sier at jeg ikke har trent, mens jeg egentlig har trent på jobben). Samboer maser veldig om at jeg må spise mer, og spør meg ut om jeg bevist går ned i vekt. Da sier jeg at vektnedgangen bare skjer, og at jeg spiser så og så mye (lvyver på meg litt ekstra mat her og der). Det er også mange på jobb som glor og sikkert lurer på hva jeg holder på med. Vil det være hensiktsmessig å fortsette gå til legen med dette? Han ville at jeg skulle komme tilbake allerede om 2 uker, og han syntes jeg var for tynn. Han sa at jeg ikke hadde en farlig BMI men at han på øyemål synes jeg var for tynn.Eegentlig ville han sende en henvisning med en gang til en DPS, men det sa jeg var uaktuelt. Har ikke noe lyst til det. Jeg har nok ganske lav fettprosent, for når jeg målte den på treningssenteret var den 14 %. Er det farlig lavt? Hva tenker dere her inne? Er litt fortvila, og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre....Er det noen som følges opp av fastlege fordi de har et problematisk forhold til mat, og hva snakker dere evt. om på timene da? Anonym poster: 6190fd9efb95bae87d7001f511b70572
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #2 Skrevet 9. februar 2013 Hvorfor er DPS uaktuelt? På meg virker det ganske klart som at du har en spiseforstyrrelse. Når du tyr til løgn for å holde skult hva du spiser og hvor mye du trener er det mer enn bare å ha et "problematisk" forhold til mat. Da har det gått for langt til at du kan klare å bli frisk uten hjelp. Jeg tror det beste for deg ville vært å snakke med en psykolog som har erfaring med spiseforstyrrelser, men om det virkelig er helt utelukket syns jeg du børe høre på legen din å møte opp der når han sier. Det virker som at du trenger hjelp, og da kan det å snakke med fastlegen hjelpe. Kanskje han etterhvert også vil klare å overtale deg til å snakke med psykolog. Anonym poster: a9947cbb3663075e6f5565c4adc299c1 2
Gjest Sobril Skrevet 9. februar 2013 #3 Skrevet 9. februar 2013 Du har en spiseforstyrrelse og trenger definitivt hjelp. Jeg har levd med min i over 25 år, og det er ingenting å hige etter akkurat. Jo fortere du får hjelp desto større er sjansen for at du blir frisk. Når man er besatt av noe i den grad at man må lyve til andre eller ikke klarer å la være - ja, så har man et problem. Jeg regner med at du anser et menneske som må drikke alkohol i skjul er alkoholiker?
Gjest Blomst83 Skrevet 9. februar 2013 #4 Skrevet 9. februar 2013 Fortsett hos legen,og ta i mot all hjelp du kan få sånn at du kan snu dette før det tar fullstendig overhånd!Å leve med en spiseforstyrrelse er et helvete jeg ikke unner min verste fiende!
Sjensen Skrevet 9. februar 2013 #5 Skrevet 9. februar 2013 Du sier du går mye sulten, men likevel spiser du lite? Klarer du psykisk å ikke spise selv om du er sulten? Det du spiser høres for meg ut som en som prøver bevisst å slanke seg. Er problemet at DU vil gå opp i vekt, men klarer det ikke? Skjønte egentlig ikke poenget med hva du vil ha svar på her inne...
Cho Kon It Skrevet 9. februar 2013 #6 Skrevet 9. februar 2013 "Et problematisk forhold til mat" er en spiseforstyrrelse. Har du hørt om ortoreksi? Mange tror spiseforstyrrelser er anorexia og bulimi, men det er så mye mer/annet enn det! Du burde absolutt fortsette å gå til legen, det er ikke bra for deg at du ikke greier å la vær å trene. Lykke til!
LukaFrost Skrevet 9. februar 2013 #7 Skrevet 9. februar 2013 Med så lite mat og så mye trening samt at u lyver om det til kjæresten, da vil jeg i at du har en forstyrrelse av noe slag. Ta imot profesjonell hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå