Strenge Frk.Gerd Skrevet 9. februar 2013 #1 Skrevet 9. februar 2013 Jeg føler av og til at jeg lager -litt- kjedelig mat til min 7 måneder gamle baby! Prøver å utforske litt- men det går mye i de vanlige grønnsakene som jeg prøver å kombinere med ulike typer frukt. F.eks søtpotet, potet, gulrot og en dæsj aprikos puree. Hva med å legge til krydder etterhvert? Går det? Kardemomme, most hvitløk, most ingefær o.l? Tåler barna dette når de er så små? Gleder meg til å kunne gi ost og youghurt! Men det er vel ikke anbefalt før de er 10 måneder?
Strenge Frk.Gerd Skrevet 9. februar 2013 Forfatter #2 Skrevet 9. februar 2013 Kan legge til at jeg allerede har googlet om det er trygt. Men det kom opp så mange ulike svar.. så jeg ble litt rådvill..
^^Belle^^ Skrevet 9. februar 2013 #3 Skrevet 9. februar 2013 Så lenge det er ''rent'' krydder (altså ikke type piffi) må du bare kjøre på. Her brukte vi mye oregano, det gir god smak. Det samme med eple oppi middagsmaten. Og om babyen tåler løk er jo det også kjempefint. Men alt det du nevner er fint til de små.
Gjest EryMax Skrevet 9. februar 2013 #4 Skrevet 9. februar 2013 Bare prøv deg fram, du kan f.eks ha litt kanel i fruktpureen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #5 Skrevet 9. februar 2013 urter og milde, men smakfulle krydder som de du nevner kan du fint bruke. Men trenger såklart ikke overdrive. Men om du syns maten er kjedelig så er det ikke sikkert babyen din syns det. Den er jo ikke vant til så mye smak enda, så alt nytt er spennende. Anonym poster: b7fbb5d29049cd0238bc767669b15973
Strenge Frk.Gerd Skrevet 9. februar 2013 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2013 Kult! Ja tenkte da på rene urter/krydder, gjerne ferske som ingefær og fra sånne urteplanter man får i butikken. Tror det ville gjort babymaten litt mer interessant for en som er vant til litt kjedelige smaksopplevelser
Gjest EryMax Skrevet 9. februar 2013 #7 Skrevet 9. februar 2013 Viste dere at når mor spiser ferske urter, så går smaken over i morsmelka?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #8 Skrevet 9. februar 2013 Vær forsiktig med kanel til så små barn, det har en skadelig effekt på leveren. Persille, oregano, basilikum og lignende urter kan du bruke uten bekymring Anonym poster: 454fb9e836900a7a77e8317e83591f45
Gjest EryMax Skrevet 9. februar 2013 #9 Skrevet 9. februar 2013 Det er vel ikke akkurat snakk om store mengder med f.eks kanel. Mindre enn et kryddermål holder sikkert lenge
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #10 Skrevet 9. februar 2013 Det er vel ikke akkurat snakk om store mengder med f.eks kanel. Mindre enn et kryddermål holder sikkert lenge Nei, men jeg skrev bare at man måtte være forsiktig. Ettåringer bør ikke overskride 200 mg kanel om dagen, så da bør man ha et visst begrep om hvor lite dette faktisk er. For de under ett år bør mengden være mindre enn dette igjen. Anonym poster: 454fb9e836900a7a77e8317e83591f45
Gjest Magdalene Skrevet 9. februar 2013 #11 Skrevet 9. februar 2013 Her var hvitløk og basilikum det store.
Gjest Funky Punk Skrevet 9. februar 2013 #12 Skrevet 9. februar 2013 Mitt tantebarn elsket maten jeg lagde når jeg hadde oppi koriander.
Sushi Skrevet 9. februar 2013 #13 Skrevet 9. februar 2013 Kjør på med krydder. Litt pepper, muskatnøtt, koriander, oregano o.l. kan friske opp grønnsaksrettene veldig Vi ga forresten litt melkeprodukter ganske tidlig, fordi vi følte oss trygge på at hun fikk i seg nok jern. Grunnen til at melkeprodukter ikke er anbefalt med en gang er at kalsium hemmer jernopptaket. Viktig å være obs på det, men mengden har jo mye å si her da... Vi ga for eksempel litt yoghurt naturell. Ellers kan du jo gi kjøtt og fisk? Makrell i tomat rett fra boksen, kylling, kjøttdeig... Lever har god konsistens for de minste, det samme har laks og annen fisk. Husker jeg lagde en fiskegryte da min var på den alderen. Jeg kokte forskjellige grønnsaker, lot fisken trekke i vannet før jeg helte av mest mulig fuktighet, blandet i fløte/creme fraiche og krydder, og moste lett i blenderen. Den ble veldig populær. Vi har kjørt en smak-på-alt-strategi fra starten, men gitt én og én ny matvare om gangen. Slik har vi sett an eventuelle reaksjoner, men fått en veldig ukresen jente som liker de rareste ting. 1
Schadenfreude Skrevet 9. februar 2013 #14 Skrevet 9. februar 2013 Det er vel ikke akkurat snakk om store mengder med f.eks kanel. Mindre enn et kryddermål holder sikkert lenge Det er faktisk ganske små mengder. Såpass at jeg like gjerne står over kanelen til mini. http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=17924787&a=1.7924787&f=/helse-forbruk-og-livsstil/&h=www.nrk.no (skriver fra mobil). Jeg bruker hvitløk og tørkede urter i maten til babyen. Sellerirot er også ganske poppis, det har en litt skarp smak. Men han spiser jo mat fra glass også og det smaker jo INGENTING, så jeg tror egentlig han er såre fornøyd samme søren hva det er jeg lager. Det er forresten ganske småsjarmerende med baby på 7 mnd som får hvitløksånde 1
Amys Skrevet 10. februar 2013 #15 Skrevet 10. februar 2013 Min på 6 måneder er også veldig glad i hvitløk Med unntak av grøt til frokost er det sjelden jeg lager mat spesielt til han, stort sett får han samme middag som oss (iallfall deler av middagen), så han har fått smake på mye rart..
ViljaH Skrevet 10. februar 2013 #17 Skrevet 10. februar 2013 Ligg unna salt og chilli, vær forsiktig med kanel. Og null honning. Ellers bare å kjøre på Begge mine babyer har foretrukket mat med mye smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå