AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #1 Skrevet 9. februar 2013 Jente i tjueårene. Lett overvektig, lite erfaring med trening. Har lenge forsøkt å gå turer, trene litt styrke hjemme i stua og gå litt på ski, men det bare renner bort... Bor i veldig trafikkert område, så tur er ikke så moro pga forurensing, spesielt når det er kaldt. Det er et treningssenter rett ved jobben min, og jeg vurderer nå å melde meg inn. 400 kr pr mnd uten bindingstid ser jeg de reklamerer med (Elixia, studentpris). Siden jeg kunne trengt litt veiledning ser jeg at de tilbyr 2 PT-timer gratis + en helsesjekk. Førstnevnte kunne jeg trengt bare for å fått litt veiledning, sistnevnte kunne jeg virkelig trengt for å få opp øynene for hvor dårlig jeg behandler kroppen min med lite trening og søppelmat. Bør jeg melde meg inn? Har aldri trent på senter før, aldri. Vil PTen gi meg en kort innføring slik at jeg kan trene der selv? Er redd jeg gir opp og blir støttemedlem, noe jeg IKKE har råd til pga stramt studentbudsjett. Kan legge til at målet med treningen er å få et bedre liv helsemessig mtp lett overvekt og lett vondt i knærne, samt dårlig kondis. Jeg får allerede litt hjelp med kostholdet, men innser at sofaen ikke akkurat hjelper til på veien mot et friskere liv. Anonym poster: dae1c55ba3d9f8cb2d9ae5366e7d4a27
Sjensen Skrevet 9. februar 2013 #2 Skrevet 9. februar 2013 For det første, så tar trening mye motivasjon og 'dedication'. Det må til drastiske endringer i livsstilen, kosthold og trening for at du skal kunne se resultater, og ikke minst masse tid og penger. Første steget er inspirasjon, som du allerede har fått siden du postet her. Det skal få deg i gang med trening. Men for å fortsette treningen så må du ha motivasjon til å fullføre det (og ikke minst, vedlikeholde når du har nådd målet). Kan du forestille deg hvordan du selv ser ut når du har nådd målet, og har du det som skal til for å nå dette? Du må regne med å slite deg selv ut hver dag på trening og spise sunt, det er ufattelig vanskelig, men til slutt er det alt verdt det. Det du også må vite at vekten forsvinner ikke bare over natten med trening. Det er det som kan være farlig for deg, at du gir opp etter en liten stund uten å se resultater. Nå vet ikke jeg hvor mye du vil ned i vekt, men for mange det opptil ett år for å nå målet sitt. Og det viktigste jeg har lært med trening og kosthold er at trening er bortkastet hvis du ikke spiser korrekt. Hvis du er seriøs med dette, så ville jeg ha satt meg realistiske kortsiktige mål, telle kalorier og satt meg inn i alt dette med trening og kosthold. Lær deg dette med kalorier; altså proteiner, fett og karbohydrater. Lær deg om trening, både kardio og vekttrening. Hvis du har flere spørsmål, så kan du jo bare spørre, men dette er utgangspunktet. Lykke til!
punkyB Skrevet 9. februar 2013 #3 Skrevet 9. februar 2013 Jeg ville anbefale det. Hvis dte er ELixia så har de jo godt utvalg i gruppetimer. Sjekk timeplanen på det senteret du vurderer å melde deg inn i om du liker de timene. Jeg går på en del gruppetimer og trives med det - man trener sammen med andre og ikke minst er det en instruktør som motiverer og instruerer deg. Det er også bra med 2 PT-timer , de kan hjelpe deg i gang. Da bør du tenke litt gjennom på forhånd hva du vil trene og dermed hva du vil PT skal hjelpe deg med. Er jo ok å få satt opp et styrkeprogram - men da er det viktig at du lærer deg teknikken raskt. Du må jo være motivert selv - det krever litt innsats å trene , det skal ikke alltid være gøy, 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå