Gå til innhold

Jeg har prøvd så mange ganger, men feiler hver gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 18 år, nesten 100 kg og 163 cm høy. Vekta mi gjør meg veldig deprimert, og jeg prøver å gjøre noe med det, men det ender alltid på samme måte. Er så utrolig lei. Skammer meg sånn over hvordan jeg ser ut.

Jeg har i år klart å holde min nye livsstil i rundt èn måned før jeg gikk på en enorm smell. Har aldri klart å holde ut så lenge som en måned før. Vanligvis holder jeg bare ut 2-3 uker. Så akkurat det er jeg litt stolt over, om ikke annet.

Jeg prøver å si til meg selv at det IKKE er en diett, men en livsstil, og jeg har gjort som jeg har sagt. Fra 1. jan til 1. feb koste jeg meg litt på lørdager. Jeg holdt kontroll på kaloriene og spiste vanligvis 1600 kcal daglig, mens noen dager 1700-1800 dager. Gikk jeg ca 4 kg på denne måneden. I løpet av disse 9 dagene har jeg nesten gått opp alt igjen, tro det eller ei.

Jeg er så utålmodig og så lei av at jeg aldri klarer å holde noe over tid. Jeg vet ikke en gang hvorfor jeg plutselig går lei. Har noen erfaring og tips? Jeg har vurdert lavkarbo, men innser at jeg er for glad i karbohydrater, knekkebrød, frukt og liknende.

Jeg tenker på mat, vekt og kropp hele tiden, selv når jeg ikke slanker meg. Jeg får hjelp av psykolog til å bearbeide en del ting og det hjelper, men det hjelper ikke på slankingen.

Anonym poster: bb214742c8ccb2d0ff8e3639d1154094

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Trener du noe, eller er et bare en ernæringsmessig livsstil.

Skrevet

Om du ser på kort sikt, ser det håpløst ut, og jeg tror det er normalt. Men det er langsiktig at du ser forandringene. For det kan gå opp og ned jevnt, men ofte om du holder, vil du likevel at det sakte, men sikkert går litt ned.

Og faktisk, jo lengre tid det tar, jo mer stabilt vektapten blir.

Bar fortsett, og ha som mål for eksempel 1. oktober. Da unngår du å bli skuffet om du går opp i vekt om tre uker mens du først hadde gått litt ned. Og du vil faktisk sikkert se at det fungerer :)

Og hvis du er uenig med meg, kan vi vel ikevel være enige i at om du gir opp og spiser hva sm helst, kan det bare bli verre. Så i det minst kan du sørge for at det ikke blir verre :)

Lykke til videre, håper du får gode råd og god oppmuntring :)

Anonym poster: b28940ff806c327397c955830b4f55ba

• Liker 1
Skrevet

Godt spørsmål, det er ofte mye mer enn bare spise bedre som skal til. Litt trening vil være ganske gunstig. Og så vil du være stolt av deg å orke å trene litt. Du behøver ikke å ta en drastisk trening, men begynne litt per litt. Har du råd og orker du, kan du gjerne bidra til en fellestrening på et treningssenter. De har programmer for folk som vil gå ned i vekt.

Skrevet

Trener du noe? Jeg ville anbefalt deg å finne noe du liker. Svømme en gang i uka, melde deg på treningssenter hvor du kan ta morsomme treningstimer som dans blant annet. Ta en spasertur hver dag. Finn en måte å holde deg i aktivitet på, helst noe du syntes er morsomt i begynnelsen. Da får du kanskje mer motivasjon?

Hvordan ser en typisk dag ut hos deg?

Skrevet

Godt spørsmål, det er ofte mye mer enn bare spise bedre som skal til. Litt trening vil være ganske gunstig. Og så vil du være stolt av deg å orke å trene litt. Du behøver ikke å ta en drastisk trening, men begynne litt per litt. Har du råd og orker du, kan du gjerne bidra til en fellestrening på et treningssenter. De har programmer for folk som vil gå ned i vekt.

Jeg har trent 3-4 ganger i uka. Begynte måneden med å trene 2 ganger i øke, så økte jeg litt på slutten. Trente på kondisjon og styrke.

- TS

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og den eneste måten som fikk meg til å holde ut lenge var å gå på kurs. Jeg var heldig å kjente noen som drev ett kurs, men du har jo feks grete roede over hele norge omtrent. Da blir det litt flaut og ikke holde ut, og ikke gå ned noe, så da ble det til at jeg holdt ut. Ble putselig mye flinkere i helgene enn jeg noen gang har vært også, noe jeg tror bidro til enda mer vektnedgang.

Så mitt tips er: Finn ett kurs i ditt nærområde, der dere veier felles og man ikke klarer å lyve seg fra det(noe jeg gjorde ovenfor venner og bekjente hvertfall).

Anonym poster: 70696da90e8f30fae75e0d1f2371c055

Skrevet

Det virker jo som om du gjør det riktig - du må bare lære deg å holde ut. Hvis du skulle gå på en sprekk så prøver du å gjære den kortest mulig.

Dette er som du selv sier en ny livsstil - da tror jeg du er nødt til å unne deg litt ekstra innimellom.

Jeg ville skaffet meg hjelpe av noen - kunen en personlig trener være noe ? Der kan du få hjelp til både trening og kosthold.

Viktig at du fortsetter med treningen og gjerne øker den. Trene gjerne mye tsyrke for å få opp forbrenningen.

Du skal passe på at du ikke spiser for lite også - du må jo innstille deg på at dette kan ta litt tid. Jevn nedgang over litt tid er jo også det beste.

Stå på videre ! :-)

Gjest döderlein
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og den eneste måten som fikk meg til å holde ut lenge var å gå på kurs. Jeg var heldig å kjente noen som drev ett kurs, men du har jo feks grete roede over hele norge omtrent. Da blir det litt flaut og ikke holde ut, og ikke gå ned noe, så da ble det til at jeg holdt ut. Ble putselig mye flinkere i helgene enn jeg noen gang har vært også, noe jeg tror bidro til enda mer vektnedgang.

Så mitt tips er: Finn ett kurs i ditt nærområde, der dere veier felles og man ikke klarer å lyve seg fra det(noe jeg gjorde ovenfor venner og bekjente hvertfall).

Anonym poster: 70696da90e8f30fae75e0d1f2371c055

Jeg vil også anbefale Grete Roede-kurs. Var det som gjorde at jeg kom over kneika, og jeg fikk en god oversikt over hvor mye jeg kunne spise på en dag etterhvert, noe som gjorde at jeg ikke måtte tenke på mat hele tiden. Det ble heller en vane.

Jeg ble også veldig oppmerksom på at grunnen til at jeg hadde gått opp i vekt, var at jeg spiste for få måltider, da det ikke er gunstig for forbrenningen. Og ved å bytte ut noen produkter, så sparer man mange kalorier. Kanskje veldig basic, men var dette som gjorde forskjellen for min del. :)

Skrevet

Jeg er 18 år, nesten 100 kg og 163 cm høy. Vekta mi gjør meg veldig deprimert, og jeg prøver å gjøre noe med det, men det ender alltid på samme måte. Er så utrolig lei. Skammer meg sånn over hvordan jeg ser ut.

Jeg har i år klart å holde min nye livsstil i rundt èn måned før jeg gikk på en enorm smell. Har aldri klart å holde ut så lenge som en måned før. Vanligvis holder jeg bare ut 2-3 uker. Så akkurat det er jeg litt stolt over, om ikke annet.

Jeg prøver å si til meg selv at det IKKE er en diett, men en livsstil, og jeg har gjort som jeg har sagt. Fra 1. jan til 1. feb koste jeg meg litt på lørdager. Jeg holdt kontroll på kaloriene og spiste vanligvis 1600 kcal daglig, mens noen dager 1700-1800 dager. Gikk jeg ca 4 kg på denne måneden. I løpet av disse 9 dagene har jeg nesten gått opp alt igjen, tro det eller ei.

Jeg er så utålmodig og så lei av at jeg aldri klarer å holde noe over tid. Jeg vet ikke en gang hvorfor jeg plutselig går lei. Har noen erfaring og tips? Jeg har vurdert lavkarbo, men innser at jeg er for glad i karbohydrater, knekkebrød, frukt og liknende.

Jeg tenker på mat, vekt og kropp hele tiden, selv når jeg ikke slanker meg. Jeg får hjelp av psykolog til å bearbeide en del ting og det hjelper, men det hjelper ikke på slankingen.

Hei. 4 kg ned på en måned er ganske bra! Husk ett par ting:

- Tell kalorier, bruker selv Myfitnesspal.com (her har de også norske produkter), det er mye lettere når du ser selv hvor mye du har spist og hvis du spiser mer, så går du opp i vekt.

- Det er lurt å veie seg en gang i uken fordi vekten din svinger daglig pga ukontrollerte faktorer som f.eks vann (1 liter vann = 1 kg). Prøv alltid å veie deg på samme tid på dagen - lurt på morgen før frokost.

- Å ta målinger kan være en bedre vei for å se på fremgang fordi når du forbrenner fett og bygger muskler, så kan vekten din holde seg stabil eller faktisk bli høyere selv om kroppen din blir strammere og smalere. Dette er fordi 1 kg muskler er mindre i volum enn 1 kg fett. Det betyr at du kan se mindre ut og veie masse (med muskler).

Og til slutt, det er ganske urealistisk at du gikk opp 4 kg på de 9 dagene. Da må du ha spist noe sykt. Denne vekten kan være mye væske osv. Eller at de 4 kg du gikk ned var egentlig bare væske som hadde forlatt kroppen din. Men lykke til og husk at det er en lang kamp, du må gå inn i deg selv og finne motivasjon. Sett deg realistiske kortsiktige mål og stå på!

Skrevet

Holder selv på å slanke meg nå, har gått ned 12 kilo og det er første gangen jeg har prøvd å slanke meg og gått ned mer enn en kilo eller to. Jeg bestemte meg for at denne gangen SKAL jeg klare det og jeg gikk 100% inn for det, mye mer motivert og klar enn før.

Valgte å kutte ut absolutt ALT av snop, kjeks, chips, kaker osv. Spiser ellers det meste av mat (utenom fast food og kaloribomber) prøver å holde meg på mellom 1300-1500 kalorier om dagen. Søtsuget kan være vanskelig i begynnelsen, men gir seg etter noen uker, i begynnelsen kan du evt. erstatte meg litt sukkerfri brus eller tyggis når du har lyst på noe søtt (eller tenk at det du spiser kommer til å legge seg som mer fett på kroppen din) Du kan f.eks spise de groveste knekkebrødene med magert pålegg (skinke, hamburgerrygg, mager leverpostei osv.) frukt og grønnsaker selvfølgelig :) Ser du har prøvd lavkarbo, det prøvde jeg også, men var ikke noe for meg heller så har valgt å holde meg til lavkalori, det kan du jo prøve :) (i tillegg kan det være lurt å finne ett tidsrom du velger å spise mellom f.eks at du ikke skal spise før 10 og ikke etter 20)

Jeg setter meg som mål å gå ned kilo for kilo istedenfor å f.eks tenke at jeg skal ta av 30kilo, da blir jeg glad hver gang jeg har klart denne ene kiloen og gjør meg klar til å gå ned den neste, det er motiverende, vertfall for meg. I tillegg kan du bruke evt. målebånd eller klær du har som er trange og etterhvert som du går ned ser du det når du måler deg og klærne vil etterhvert føles større, bare det at buksa ikke strammer lengre er motiverende !!

Bare matvanene har hjulpet meg å gå ned i vekt, om du i tillegg beveger deg mer, jeg f.eks har kjøpt meg hoppetau (da jeg har lest dette forbrenner mye kalorier) Har også kjøpt meg noen manualer (håndvekter) dette er ting som du kan få kjøpt veldig billig, i tillegg ligger det masse gode videoer på youtube til hjemmetrening cardio, kondisjon og styrketrening f.eks om dette blir for tøft i starten, begynn med å gå tur, gjerne i raskt tempo og finn gjerne veier med litt motbakker.

Jeg skal love deg at om du finner motivasjonen og begynner, muligens klarer å holde det en stund uten å dette ut igjen skal jeg love deg at det er verdt det, når venner, familie osv. begynner å komentere at du ser tynnere ut er det utrolig gøy. Og jeg VET det er vanskelig. har selv vært overvektig siden jeg var liten og alltid hatt lyst å bli tynn, har prøvd og feiliet mye, men er nå på riktig vei. Lykke til, dette klarer du

• Liker 1
Skrevet

(i tillegg kan det være lurt å finne ett tidsrom du velger å spise mellom f.eks at du ikke skal spise før 10 og ikke etter 20)

Å ikke spise noe på fjorten timer kan umulig være bra for forbrenningen. Hva med å spise litt mer regelmessig? Kroppen trenger fem-seks små måltider (inkludert mellommåltid) for dagen, og å spise seks måltid på ti timer, tilsier at du må spise litt oftere enn annenhver time. Man bør forøvrig også spise frokost når man står opp, eller innen to timer, for å få energi til å starte dagen.

Skrevet

Å ikke spise noe på fjorten timer kan umulig være bra for forbrenningen. Hva med å spise litt mer regelmessig? Kroppen trenger fem-seks små måltider (inkludert mellommåltid) for dagen, og å spise seks måltid på ti timer, tilsier at du må spise litt oftere enn annenhver time. Man bør forøvrig også spise frokost når man står opp, eller innen to timer, for å få energi til å starte dagen.

Dette funker fint for meg og jeg har som sagt klart å gå ned 12 kilo ! Går selvsagt ann å sette ett større "vindu" for når man skal spise. Vet at de fleste sier at du skal spise fem-seks måltider om dagen, men har lest mye om dette og det er ikke noe som passer for alle (f.eks for meg, ender enten med at jeg overspiser da, for mange kalorier eller hopper over måltider) Har funnet ut at dette ikke er nødvendig og har f.eks lest om periodisk faste, det går ut på å spise måltidene iløpet av så og så mange timer og det funker. da kan du spise mer når du spiser f.eks 2-3 måltid om dagen og føle deg mettere enn om du spiser mange små.

• Liker 2
Skrevet

At man må spise mer jevnlig utover dagen er bare en myte.

• Liker 4
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det er mennesklig å feile! Og det er veldig mennesklig å falle tilbake i gamle vaner. Jeg tror du gjør alt rett - du må bare komme deg raskt opp på hesten igjen etter en sprekk. Det er lov å sprekke så lenge du ikke gir opp:) Og hver gang du overvinner en sprekk jo lettere blir det! Tenk på hvor mange ganger røykerne må "øve seg" på å slutte ved å konstant prøve og feile helt til de får det til!

Så du må slutte å hate deg selv når du glemmer deg. Du må rett og slett tenke "ooops, det var en feiltagelse, og det kan skje den beste! Det smakte godt, og nå har jeg tilfredsstilt behovet mitt for en god stund fremover. Nå er det tilbake til den nye, sunne livsstilen min!"

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 24 nå men har vært overvektig "hele livet". Jeg kan sette meg inn i utålmodigheten din. Når man veier så mye, og helst skulle gått ned 35-40 kg på et knips, så er 4 kg fortsatt bra, men det er så uendelig langt igjen! For min del har det føltes helt håpløs ut, og selv om jeg har vært forbøyd med resultatet etter å ha "holdt ut" i 1-2 mnd har jeg gitt opp, nettopp fordi jeg har vært så stor..

Men nå føler jeg at jeg har endret innstilling. Jeg begynte på Grete roede-kurs rett etter nyttår. Per i dag har jeg gått ned 3,9 kg på 4 uker og er veldig fornøyd! Np veier jeg litt over 90 kg. På kurskveldene veier vi oss selvsagt, snakker om mat, næringsstoffer, spisevaner, folk rundt oss og, ikke minst, oss selv! Man regner ut hvor mange kcal man skal ligge på om dagen, jeg ligger på ca 17-1800 og har gått ned rett under 1 kg i uka i snitt, uten å trene. :) På min første kurskveld satt jeg og gråt, det var rart rent følelsesmessig å kunne prate om min egen overvekt blant likesinnede. Etter det har kvelden vært noe jeg har sett frem til, i alle fall når det har gått så bra! :) GR har egne kurs for folk mellom 18 og 25, det er sikkert veldig kjekt å kunne prate med folk på egen alder om mat, trening og overvekt :)

Det er absolutt noe jeg vil anbefale, ikke minst for å få rutine rundt dette med mat!

Anonym poster: e80fcdafadae30538d7541e802d23c46

Skrevet

Les deg opp på periodisk faste du.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært (ok, jeg er) i samme situasjon som deg, TS. Jeg har prøvd utallige ganger uten hell, nettopp fordi jeg ikke klarer å holde ut i lengden. Det går alt fra en uke til en måned, og så sprekker jeg med et kjempesmell rett og slett fordi jeg blir desperat og deprimert av å telle kalorier, veie mat, ligge unna godsaker og ikke minst alkohol.. Sukk.

Jeg har gått på lavkarbo to ganger, og Grete Roede to ganger, alle fire med noen måneder/års mellomrom. Lavkarbo fungerte sånn nogenlunde, men ikke noe jeg vil anbefale som livsstilsendring. GR funket overhodet ikke for meg. Det ble bare sånn at jeg var den som feilet hver gang, fordi selv ikke dette fikk meg til å holde på motivasjonen. "Ja, xxx, da er det din tur. Du gikk ikke ned denne uken, kan du fortelle litt om hva som skjedde?" "Tja, jeg røyk jo på en smell igjen da, og hadde 57 kosemerker denne uken.."

Har ingen gode tips, ville bare si at du langt i fra er alene, og at det er flere som sliter med dette. Jeg har også prøvd personlig trener for å komme i gang, men det var i hvertfall håpløst, han fikk meg til å hate trening av hele mitt hjerte. Det er bare du som kan finne ut av hva som passer for deg. Sett deg små mål, og jobb sakte men sikkert fremover. Det er ikke alle som passer til å gå på kurs eller bli pisket rundt av en trener. Det som motiverer andre er ikke sikkert motiverer deg.

Det ser ut til at det du gjør er en bra endring uansett, så hvis jeg var deg ville jeg fortsatt med det du gjør nå, og heller spart pengene du kunne kommet til å bruke på diverse kurs.

Anonym poster: 669c37e5e4a95bab66a8e30f04804c15

Skrevet

Du sprakk, men jeg tør påstå at det ikke felte deg, det var det tankene dine (mentaliteten) som gjorde.

Skrevet

Feilen her er jo ikkje at du sprekker!! Feilen er jo at når du først har sprukket så er alt over liksom, og da lar du det gå sin gang..! ALLE sprekker en gang i blandt, men det ødelegger ikke alt, og det betyr ikke at man skal gi opp og la det gå sin gang igjen...

Jeg kan jo fortelle deg at jeg har gått ned 36kg, og jeg kan ikke fortelle deg en gang hvor mange ganger jeg har sprukket og overspist til de grader! Gjerne flere dager på rad, men det ødelegger ikke så mye for meg i det lange løp, jeg er ikke mislykket av den grunn, jeg gir ikke opp uansett hvor mange bommer jeg treffer! Feilen er jo at mange tenker at "faen, nå har jeg sprukket og ødelagt alt, da kan jeg liksågodt bare gi opp for jeg får det ikke til alikevel" der er feilen, ikke gi opp!

Anonym poster: 703a7700c2e1bd3762db73d1700d4f69

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...