Gå til innhold

16 stemmer

1. 1. Kunne du avtale (og holde avtalen) om en slik dag?

• Ja, uten problem. Skulle faktisk ønske det var sånt ofte
      9
    • Ja, tror nok det
      3
    • Er ikke sikker
      0
    • Tror ikke jeg ville klare
      0
    • Nei, altfor mange ting som jeg ikke aksepterer og ser ikke poenget med ikke å si det høyt når jeg føler behov for det
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

å angrepe /nedsette / vise hat, forakt eller intoleranse.

Jeg synes synd at i altfor mange tilfeller blir brukere som ber om hjelp / råd / støtte blir angrepet av andre.

Det å be om hjelp er ikke alltid lett. Man stiller seg i en lavere posisjon ved å gjøre det.

Det å fortelle om noe intimt gjør en enda mer sårbar.

Om man blir angrepet / nedsatt av andre, skal ikke det hjelpe en å bli bedre.

Hvorfor ikke gi konstruktive svar eller la være å svare om man bare føler forakt for en bruker?

Det skjyldes oftest at man har så lite empati at man ikke klarer å forestille seg hvordan det kunne være å være i en viss situasjon.

Jeg skriver to eksempler, men det er ikke nødvendigvis det jeg har lest, synes bare det er de beste eksemplene for å beskrive det jeg vil formidle.

Eks : en mann som forteller han er utro og ber om hjelp.

Jeg er imot utroskap og jeg er kvinne. Men jeg skal ikke bedømme ham fordi han gjør ting jeg ikke liker. Han er ydmyk nok til å komme og be om hjelp. Så enten går jeg min vei eller prøver jeg å svare på hans spørsmål, og kanskje få ham til å tenke annerledes, til å slutte å være utro.

med å være hatefull, (dvs veldig mangeldne empati) skal man kreve at han har mer empati for å forstå at det han gjør er galt? Og hvem er vi for å bedømme ham? Vi kan synes det er galt og si det, men uten å angrepe.

Eks 2: en røyker som vil bli gravid (eller som er det) som ikke klarer å slutte.

Ja, det er skadelig for barnet, og ja jeg vil helst høre at vedkommende klarer å slutte.

Om jeg angreper henne, skal hun med en gang slutte? Nei, hun blir mer stresset, får mer dårlig samvittighet. Da er det større sjanse for at hun røyker mer, fordi negative følelser får en røyker til å trenge en røyk. En røyk fungerer dessverre (og det er en illusjon) som en trøst, i likhet med godterier for en som spisetrøster seg.

Så hvorfor ikke prøve å gi henne noen råd, å vise henne at det fortsatt er på tide å slutte?

Jeg vet også at noen ganger, la oss ta eksemplet på en kvinne som skriver at sin mann er utro og behandler henne som en dritt, folk som har opplevd vonde ting og leser om en som er i samme situajson de tidligere har opplevd, for å bevise til seg selv eller overbevise seg at de aldri lenger skal havne i samme felle, nedsetter den kvinnen som kommer her for å bli forstått og veiledet.

De ønsker ikke henne noe vondt, men deres behov for å vise at de er "bedre" enn henne er for sterk. For de har følt seg elendige da de var i samme situasjon, og nå trenger de å se at andre er elendige, men at de er blitt bedre igjen.

Det er ikke slemt, men veldig egoistisk og kort tenkt. OG dumt.

Og en som er i en elendig situasjon er ikke en elendig person.

Så jeg håper alle som leser her vil tenke litt uten å føle seg angrepet og trenge å motangrepe, men kanskje prøv å ha en mer moderat og empatisk tankegang, la være å tenke at alt er sort/hvitt.

Skulle ønske vi kunne ha en helt dag på KG hvor hver kommentar som viser forakt, hat, nedsettels o.l. kunne være slettet av moderatorene, bare for at folk innser ting, men det ville jo være altfor mye jobb for dem.

Så kanskje kunne vi ha en avtale om en dag hvor vi kunne prøve å skjerpe oss alle sammen? Er det utopisk?

Skulle ønske det var mulig...

Og ikke glem : i dag kan du bedømme en for å gjøre noe uakseptablet for deg, men i morgen er det kanskje du som kommer he,r helt fortapt fordi du har havnet i en situajson uten å vite hovrdan engang, og befinner deg som den som har gjort noe som er uakseptabelt for andre og som blir angrepet.

Ingen er perfekt, så du kan vel si at dette aldri kommer til å skje om det hjelper deg med ditt selvbilde, men det er bare løgn.

Peace and love...

Endret av alov
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et problem. Klarer bare ikke enkle mennesker som roter seg opp i trøbbel. Og da må jeg bare få ut min forakt, føler at de må få høre at de ikke er noe.

Kanskje jeg burde oppsøke psykolog :lur:

Anonym poster: fe8ed1b43fc8e8b3fd597fd4715b9608

Gjest Darthoven
Skrevet

24 innlegg og allerede "sjokkert" over internett. Har bare en ting å si til dette forslaget, og det er sieg forbanna heil.

Skrevet

Jeg synes synd at i altfor mange tilfeller blir brukere som ber om hjelp / råd / støtte blir angrepet av andre.

Det å be om hjelp er ikke alltid lett. Man stiller seg i en lavere posisjon ved å gjøre det.

Det å fortelle om noe intimt gjør en enda mer sårbar.

Om man blir angrepet / nedsatt av andre, skal ikke det hjelpe en å bli bedre.

Hvorfor ikke gi konstruktive svar eller la være å svare om man bare føler forakt for en bruker?

Det skjyldes oftest at man har så lite empati at man ikke klarer å forestille seg hvordan det kunne være å være i en viss situasjon.

Jeg skriver to eksempler, men det er ikke nødvendigvis det jeg har lest, synes bare det er de beste eksemplene for å beskrive det jeg vil formidle.

Eks : en mann som forteller han er utro og ber om hjelp.

Jeg er imot utroskap og jeg er kvinne. Men jeg skal ikke bedømme ham fordi han gjør ting jeg ikke liker. Han er ydmyk nok til å komme og be om hjelp. Så enten går jeg min vei eller prøver jeg å svare på hans spørsmål, og kanskje få ham til å tenke annerledes, til å slutte å være utro.

med å være hatefull, (dvs veldig mangeldne empati) skal man kreve at han har mer empati for å forstå at det han gjør er galt? Og hvem er vi for å bedømme ham? Vi kan synes det er galt og si det, men uten å angrepe.

Eks 2: en røyker som vil bli gravid (eller som er det) som ikke klarer å slutte.

Ja, det er skadelig for barnet, og ja jeg vil helst høre at vedkommende klarer å slutte.

Om jeg angreper henne, skal hun med en gang slutte? Nei, hun blir mer stresset, får mer dårlig samvittighet. Da er det større sjanse for at hun røyker mer, fordi negative følelser får en røyker til å trenge en røyk. En røyk fungerer dessverre (og det er en illusjon) som en trøst, i likhet med godterier for en som spisetrøster seg.

Så hvorfor ikke prøve å gi henne noen råd, å vise henne at det fortsatt er på tide å slutte?

Jeg vet også at noen ganger, la oss ta eksemplet på en kvinne som skriver at sin mann er utro og behandler henne som en dritt, folk som har opplevd vonde ting og leser om en som er i samme situajson de tidligere har opplevd, for å bevise til seg selv eller overbevise seg at de aldri lenger skal havne i samme felle, nedsetter den kvinnen som kommer her for å bli forstått og veiledet.

De ønsker ikke henne noe vondt, men deres behov for å vise at de er "bedre" enn henne er for sterk. For de har følt seg elendige da de var i samme situasjon, og nå trenger de å se at andre er elendige, men at de er blitt bedre igjen.

Det er ikke slemt, men veldig egoistisk og kort tenkt. OG dumt.

Og en som er i en elendig situasjon er ikke en elendig person.

Så jeg håper alle som leser her vil tenke litt uten å føle seg angrepet og trenge å motangrepe, men kanskje prøv å ha en mer moderat og empatisk tankegang, la være å tenke at alt er sort/hvitt.

Skulle ønske vi kunne ha en helt dag på KG hvor hver kommentar som viser forakt, hat, nedsettels o.l. kunne være slettet av moderatorene, bare for at folk innser ting, men det ville jo være altfor mye jobb for dem.

Så kanskje kunne vi ha en avtale om en dag hvor vi kunne prøve å skjerpe oss alle sammen? Er det utopisk?

Skulle ønske det var mulig...

Og ikke glem : i dag kan du bedømme en for å gjøre noe uakseptablet for deg, men i morgen er det kanskje du som kommer he,r helt fortapt fordi du har havnet i en situajson uten å vite hovrdan engang, og befinner deg som den som har gjort noe som er uakseptabelt for andre og som blir angrepet.

Ingen er perfekt, så du kan vel si at dette aldri kommer til å skje om det hjelper deg med ditt selvbilde, men det er bare løgn.

Peace and love...

Veldig bra innlegg!

Anonym poster: d2c7f1c6e584e88d72032aad0f70af60

Skrevet

Jeg har et problem. Klarer bare ikke enkle mennesker som roter seg opp i trøbbel. Og da må jeg bare få ut min forakt, føler at de må få høre at de ikke er noe.

Kanskje jeg burde oppsøke psykolog :lur:

Anonym poster: fe8ed1b43fc8e8b3fd597fd4715b9608

:fnise: Ja, jeg kan forstå at noen ganger trykke folk på en knapp hos oss... Det er ikke alltid lett å la være å si ting. Jeg føler det noen ganger også, men jeg har hittil klart å la være å skrive noe da, for jeg vet alle mennesker, selv dem som irriterer mest, er dummeste eller slemmeste, har et hjerte og kan bli såret. Og jeg liker ikke at folk blir såret, av meg eller av andre.

Bra at du sier ting rett som de er, det hjelper jo å forstå deg eller din tankegang :)

Skrevet

Veldig bra innlegg!

Anonym poster: d2c7f1c6e584e88d72032aad0f70af60

Enig! Er spesielt en bruker som peker seg ut når det gjelder nedsettende komentarer, som jeg ofte syns er synd. (Nevner ikke navn) Ihvertfall når det er folk der ute som ønsker å bruke dette forumet til hjelp, hvem vet, kanskje de ikke har så ange mennesker de kan vende seg til? Kanskje er det såpass vanskelig for dem at dette er grunnen til at de kanskje ønsker å være anonym inne på et forum? Jeg har full forståelse for det, og er svært glad for at vi har så mange oppegående moderatorer som rydder opp i tråder..

Anonym poster: 258925682bde1d7abca77972eac942bf

• Liker 1
Skrevet

Glad for å se at noen gjerne ville ha et mer pasifist forum! :)

Håper det blir flere!

• Liker 1
Skrevet

KG lever ikke avskjermet fra resten av samfunnet. Mener at grunnen til at folk er fulle av hat på Internett er fordi de er fulle av hat IRL også.

Anonym poster: 66095f3f30e150fd30c54fd1756781c6

Skrevet

Ja, enig. Tenkte kanskje noen ville tenke over sin egen holdning med å lese her...

• Liker 1
Skrevet

Det er mange som trenger å bli satt litt på plass her, som tar opp de fjerneste ting. Skal de bare dulles med?

Anonym poster: 40dd7c75635a7e910357504897abb709

Skrevet

Tror ikke vi kan ha et forum der vi styrer mennesker til å være på kun en spesiell måte. Da hadde forumet snart gått ut.

Men de som er her kan vise moderasjon og tåleranse og tenke seg om hva de skriver, istedenfor å blåse vilt ut fordi de har en dårlig dag. Det er lov å være uenig, men det går fint an å få det frem på en saklig måte.

Skrevet

Tror ikke vi kan ha et forum der vi styrer mennesker til å være på kun en spesiell måte. Da hadde forumet snart gått ut.

Men de som er her kan vise moderasjon og tåleranse og tenke seg om hva de skriver, istedenfor å blåse vilt ut fordi de har en dårlig dag. Det er lov å være uenig, men det går fint an å få det frem på en saklig måte.

Ja, det er akkurat det.

Jeg synes man kan si alt så lenge det er med respekt, og om vedkommende da blir såret, så er det at vedkommende ikke tåler ærlighet, og dette er en annen sak. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...