Gå til innhold

Så har jeg bedt min datter flytte:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, har jeg bedt min 18 årig datter flytte...vi har i lengere tid levd med løgn og forsøkt så mange gange å hjelpe henne...1 uke før hun ble 18 år (2012) droppet hun ut av skolen og stoppet i jobben...tok og pakket en koffert og fortalte oss, at hun ikke ville være sammen med oss mere...jeg gråt og tigget og bedt om hun ikke nok ville bli, men akk nei...der gikk 14 dage som kom hun hjem igjen...vi har forsøkt alt no...gjort alt vi kan for at hjelpe henne, men kommer ingen vei.

Hun lyger og går bak ryggen våres å prate stygt om oss til andre (hendes omgangskreds) Vi fik at vite fra veninder hennes, at hun går å sier at vi kastet hende ut (den dagen hun tok en koffert og stak i 14 dage) og at vi hadde pakker ned rommet hendes.

Vet ikke hvorfor hun er sånn...jeg har forsøkt at få hende til psykolog, familievernet...men hun vil intet.

Tror hun hater oss...

Det skal sies, at det ikke er små ting hun lyger om, noen av tingene hun går rundt å sier er ganske alvorligt.

Jeg er så bekymret for hende, men kan ikke klare dette mere...ja, jeg er nødt til å være verdens dårligste mamma:(

Anonym poster: fcac7a6d27539fd45cb4f6d69ae33da2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, for å være litt kjip så har dere jo nå bekreftet at dere ikke ønsker at hun skal bo hjemme og kaster henne ut. Har hun penger og et sted å bo? Hvordan har dere tenkt at hun skal forsørge seg selv?

Det er jo tydelig at hun har store problemer, og hadde det vært min datter hadde jeg ønsket å ha henne så nær meg som mulig i en slik situasjon.

Samtidig ser jeg jo at det er vanskelig å bo sammen med en person som lyver og er sint. Men jeg synes i hvert fall dere bør hjelpe henne med å finne et ordentlig bosted. Det viser at dere bryr dere om hvordan hun har det.

Anonym poster: 29dcb18b7c668794f2495c805965b3f4

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg ville nok ikke kastet ut datteren min i en sånn situasjon, det virker som hun sliter, som så mange andre i den alderen! Ville nok prøvd å ha henne så nær som mulig, og om du har bedt henne flytte ut, vet du om hun finner en plass å bo? Har hun penger til det? Tenker at det er lett for henne å komme inn i enda verre miljø om du "kaster" henne ut...

Anonym poster: af958f022486ef68c4e1675e56473b28

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 2
Skrevet

Har du prøvd å finne ut om hun ruser seg? Og at det er derfor hun lyver så mye?

Selvom Dubai kastet henne ut så går det an å snakke med henne, prøve å finne ut hva som plager henne og be henne komme hjem slik at dere sammen kan løse det som plager henne,

Lykke til ...

• Liker 1
Skrevet

Det er mye bedre å ha en ungdom som har problemer med skole boende hjemme for da har du i alle fall en viss kontroll. Nå som du har kastet henne ut, gud vet hva hun finner på.

Lite gjennomtenkt å kaste henne ut.

Anonym poster: 2d0d9c2387b24781a7c1e39791449121

Skrevet

Litt merkelig at om en ungdom kommer her og klager over foreldrene, får de beskjed på om å flytte ut og klare seg selv hvis de er over 16 år. For det gjorde "alle" andre her inne. Hvis en foreldre klager over ungdommen som tross alt faktisk er myndig, slutter på skolen, slutter og jobbe, tross mange sjangser oppfører seg som en drittunge, blir kastet ut, og det forferdelig.

Alle som oppfører seg ufordragelig, har ikke psykiske problem. Av og til må en bare ta grep for å ikke ødelegge resten av familien.

• Liker 22
Skrevet

Jenta er 19,5 sånn ca. Det betyr at hun er myndig! Verken mor eller far eller andre kan bestemme at jenta må\skal det ene eller andre. Hun bestemmer selv! Og når jenta er myndig - burde man da ikke ha en forventning om at Hun burde stå på egne ben m tanke på jobb etc? Foreldrene har ikke lenger noen forsørgerplikt, selv om de fleste foreldre som kan, er villige til å hjelpe sine barn, når det kniper. Men de kan ikke pålegges det.

Høres brutalt ut at mor kaster henne ut, men kanskje dette er måten jenta skjønner at hun må ta ansvar for livet sitt på?

I dagens Norge virker det som om unge voksne overhode ikke har noe ansvar for seg selv, de skal dulles og dilles med til langt uti 20-årene, og det er iallfall ikke lov å stille krav til dem. Helt uavhengig av hvor ufordragelige de måtte være.

Skrevet

Jenta er 19,5 sånn ca. Det betyr at hun er myndig! Verken mor eller far eller andre kan bestemme at jenta må\skal det ene eller andre. Hun bestemmer selv! Og når jenta er myndig - burde man da ikke ha en forventning om at Hun burde stå på egne ben m tanke på jobb etc? Foreldrene har ikke lenger noen forsørgerplikt, selv om de fleste foreldre som kan, er villige til å hjelpe sine barn, når det kniper. Men de kan ikke pålegges det.

Høres brutalt ut at mor kaster henne ut, men kanskje dette er måten jenta skjønner at hun må ta ansvar for livet sitt på?

I dagens Norge virker det som om unge voksne overhode ikke har noe ansvar for seg selv, de skal dulles og dilles med til langt uti 20-årene, og det er iallfall ikke lov å stille krav til dem. Helt uavhengig av hvor ufordragelige de måtte være.

Hun er vel ikke ca. 19,5 år hvis hun er 18 år?

Jeg er enig med deg hvis dette hadde vært en jente som kun bodde hjemme og var lat, ikke gadd å jobbe og synes det var deilig å bo hjemme og slippe å ta ansvar selv. Men jenta det er snakk om her viser mange tegn til å ikke ha det bra. Å kaste henne ut uten noen form for sikkerhetsnett, vil mest trolig forverre situasjonen hennes. Man slutter vel ikke å bry seg om barna sine selv om de er myndige?

Anonym poster: 29dcb18b7c668794f2495c805965b3f4

Skrevet

Hun ble 18 år i 2012 :)

Anonym poster: 912afa5219d4fb71019d2569ca9c8913

Skrevet

Ts her.

Vi har ikke dårlig økonomi og har hjulpet hende med alt. Vi betaler stadig tlf regning og hun får stadig "lommepenge".

Føler vi har gjort alt og det er begyndt å gå ut over dei andre barn vi har.

Hun ligger i sengen hele dagen, gjør aldri noe herhjemme. Men når kvelden eller spesielt helga, så kvikner hun til og ska på byen.

Hun har solgt min mink-pels og mormor's antikke smukke og nei det var ikke til stoffer, men fordi hun har et overforbruk i å shoppe. Vi har sikkert også gjort feil, når vi i den tid hun har jobbet (inntekt i snitt ubetalt hver mdr 10000 kr) ikke har tvunget hende til oppsparing. Men hva skulle vi gjøre? Kan ikke tvinge en myndig person til noe.

Dere har rett i, at jeg overreagert ved å kaste hende ut. Har vært å pratet med hende, men ikke lett når hun ikke vil prate med oss:(

Vi har et stort hus og hun har en hel etasje innrette kun til hende, så hvis der er noe vi har gjort, så er det at være alt for dumsnill!

Off topic:

Jeg er dansk, bosatt i Danmark, derfor mine såkaldte "stavefeil", både jeg og faren er selvstendig næringsdrivende og penge har aldri vært et problem!

• Liker 8
Skrevet

Jeg er så bekymret for hende, men kan ikke klare dette mere...ja, jeg er nødt til å være verdens dårligste mamma:(

Det fikk du nok til også. Så lenge hun ikke er klar til å stå på egne ben, er det uakseptabelt å kaste henne ut. Hun lyver, hun går bak ryggen på deg og faren, men jeg beklager: Ut fra det du beskriver er det du nå gjør noe jeg ikke synes er greit.

Ser heller ikke helt relevansen i hvilke råd ungdom på 16-17 får her inne. TS kan ikke nekte sin datter å flytte, men her er det snakk om å hive henne ut av huset. De på 16-17 velger i så fall å flytte fra et hjem de er velkomne i. Det skal gå fantastisk langt før en kaster ut egne barn.

Det er sikkert urettferdig å fø på en som ikke viser hverken takknemlighet eller gjør seg fortjent til tillit, men å være forelder er en utakknemlig jobb.

Anonym poster: 6fd947a89f2ae0916dea81764ae5d32e

Gjest Methusalem
Skrevet

Og kaste ut sitt barn uten penger og sted å bo............Ja det vil sikkert gå bra for henne.

Du får la henne få med noen tepper så hun kan holde seg varm under en eller annen bru hvor hun nok kommer til og sove. Og du får be at det ikke blir for kaldr

• Liker 2
Skrevet

Jeg må gå litt mot strømmen og si at jeg synes du gjør lurt i å kaste henne ut. Hun høres ufordragelig og bortskjemt ut og trenger å vokse opp. Hadde noen venninne som kan minne om henne da jeg var ung og de som ble dullet med sliter med å få seg jobber i dag fordi de aldri har blitt tvunget til å klare seg selv. Når hun i tillegg går rundt og slenger dritt om dere synes jeg absolutt hun trenger en wake-up call. For søskene hennes er det jo ikke bra å se at når mange blir 18 kan man bare ligge hjemme uten jobb og stjele fra foreldrene. I tillegg regner jeg med hun opptar mye av deres tid, noe som går ut over søskene.

Men hvis hun har psykiske problemer bør hun kanskje innlegges?

Anonym poster: 48289cc9227da613d15831f329dcccca

• Liker 11
Skrevet

Om hun begynner å nærme seg 20-årene, ikke jobber, ikke studerer.. Hva med å sette noen krav? Betale en viss sum som husleie f.eks? Få henne til å forstå at ting ikke serveres på sølvfat. TS, du har nok rett i det at dere har vært for dumsnille.. Ta kontakt med fastlege, kanskje han/hun kan prate med datteren din? Kan jo hende det er noe som plager henne..?

Lykke til i hvert fall.

Skrevet

Kjære TS

Jeg ble selv kastet ut av barndomshjemmet mitt pga "uenigheter". Jeg var 18år og besserviser overfor mine foreldre. Jeg var ikke høy i hatten da jeg plutselig måtte klare meg på egenhånd. Det har vært tøft, og var på nippet til å begå lovbrudd flere ganger, men tok meg sammen for å vise gamlingene hjemme. Nå har en fin jobb og egen leilighet, uten å være avhengig av pappas penger. Jeg har ett anstrengt forhold til gamlingene idag, men vi har kontakt. Å bli kastet ut var kanskje det datteren din trengte:)

Anonym poster: c0ca164bde115c7b9ee74d1ca206e443

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Kast henne på hue og ræva ut, da MÅ hun plutselig tjene til livets opphold selv. At dere betaler regningene og duller med henne får henne jo til å tro at "alt ordner seg jo uansett."

Skrevet

Jeg må gå litt mot strømmen og si at jeg synes du gjør lurt i å kaste henne ut. Hun høres ufordragelig og bortskjemt ut og trenger å vokse opp. Hadde noen venninne som kan minne om henne da jeg var ung og de som ble dullet med sliter med å få seg jobber i dag fordi de aldri har blitt tvunget til å klare seg selv. Når hun i tillegg går rundt og slenger dritt om dere synes jeg absolutt hun trenger en wake-up call. For søskene hennes er det jo ikke bra å se at når mange blir 18 kan man bare ligge hjemme uten jobb og stjele fra foreldrene. I tillegg regner jeg med hun opptar mye av deres tid, noe som går ut over søskene.

Men hvis hun har psykiske problemer bør hun kanskje innlegges?

Anonym poster: 48289cc9227da613d15831f329dcccca

Enig! Høres ut som en ufyselig unge som det ikke har blitt satt krav og grenser til i oppveksten, og her ser vi resultatet. Kast henne ut, slutt å betale ting for henne, og IKKE gi henne mer penger uansett hvor mye hun syter. Hun er voksen nok til å flytte ut, og hun er voksen nok til å ta seg en jobb og får orden på livet sitt. I verste fall kan hun selge noe av alt hun har kjøpt seg gjennom årene - hun trenger ikke penger av dere, hun trenger at pengekrana skrus igjen for godt. Det er faktisk ikke så veldig vanskelig å ikke bruke tusenvis av kroner på klær i måneden, eller det å logge seg inn på nettbanken og betale husleia, strømmen og mobilen.

Jeg synes du gjør det helt rett i å kaste henne ut - datteren din trenger å lære seg hva det å være voksen faktisk innebærer, og det kommer hun aldri til å forstå så lenge du og din mann gir etter ved å gi henne penger, la henne bo hos dere osv. Dette blir en lærepenge hun virkelig trenger.

• Liker 4
Skrevet

Hvis dere har gitt henne 10 000 kr mnd så er dette deres feil. For hvorfor skal hun gidde å jobbe når hun har fått så mye penger??? Jenta er plukkens bortskjemt og trenger å lande på jorda. Tving henne i skole eller en jobb, Krev og forlang av henne, ellers er det ut på eget ansvar. Kunne aldri hatt en slik bortskjemt unge boende hjemme. Hun får lære seg og spare og shoppe mindre!!!!

Anonym poster: 914e4ca3411b2b150584a556691dcd17

• Liker 2
Skrevet (endret)

Noen ganger er det mye bedre å ikke bo sammen med sin(e) forelder(e), for å kunne ha et godt forhold til hverandre. Selv vært der som 18 og flyttet da ut, og det er mye bedre den dag i dag.

Men er jo viktig at hun ikke kommer helt ut på kjøret. Tak over hodet og penger til å forsørge seg selv må hun jo ha.

Er ikke for eksempel besteforeldre eller en stabil venn av henne eller liknende hun kan bo hos midlertidig, til hun klarer å skaffe seg en leilighet og jobb, eller på annen måte kan få støtte til dette (om student f.eks)?

Endret av Pheel
  • Liker 1
Skrevet

Herregud, så kvalme dere er. Har dere så lav selvfølelse at dere trenger å rakke på det groveste ned på andre for å selv føle dere bra?

Til trådstarter : Dette høres komplisert ut og jeg synes det er fryktelig vanskelig å synes noe som helst uten å kjenne mer til situasjonen . Men når du er 18 så må du til en viss grad ta ansvar for eget liv, og det å droppe ut av skolen og si opp en jobb med 10.000,- netto utbetalt pr måned høres ikke ut som et fornuftig valg.

Kan dere søke en form for familierådgivning med objektiv 3. part?Store ungdom som bor hjemme kan man forvente følger vanlige husregler som å ikke bråke om natten, si ifra hvor man er, bidra med husarbeid og eventuelt bidra økonomisk hvis man dropper ut av skolen. Hadde mine droppet ut av skolen, skulle de betalt husleie til meg. Jeg ville satt det inn på en konto som de kunne få tilbake når de selv skulle etablere seg, men dette hadde de selvsagt ikke visst om på forhånd, men trodd at pengene gikk rett inn i husholdningen.

Å stjele - uansett størrelsesorden - er fullstendig uakseptabelt.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...