Gå til innhold

Datteren min på 15 år har tatovert seg - kan jeg gjøre noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 15 år gamle datter har altså tatovert seg på ryggen... Hun har IKKE fått tillatelse fra meg, selv om vi har diskutert dette utallige ganger. Vi hadde blitt enige om, trodde jeg i hvert fall, at hvis hun fortsatt hadde lyst på tatovering når hun fyller 18, skulle jeg betale den for henne. Og så går hun altså og gjør det likevel...argh! Jeg trodde ikke det var noe risiko for at hun kunne gjøre dette uten tillatelse fra foreldrene? Er det ikke 18 års grense for tatovering? Nå er det jo gjort, men jeg har lyst å si fra til tatovøren at jeg ikke synes dette er greit.

Hva synes dere? Hva ville dere gjort?

Anonym poster: f74e75e63c06e27023912afb1bed3b23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ledd og sagt "bare vent noen år skal du se at dette ludderstemplet vil være det du angrer mest på, men da er det for sent. hadde du ventet til du var 18, kunne du tatt en gjennomtenkt tatovering jeg hadde betalt for, men ditt tenåringsopprør har gitt deg varige mèn du vil angre"

Så hadde alle goder og tillit vært inndratt på toppen av det.

Anonym poster: a2efcdc4a29d42785e1a089a7f567038

• Liker 16
Gjest padawan
Skrevet

Det er aldersgrense på å tattoere seg så her har studioet et forklaringproblem.

Skrevet

Anmeld tatovøren så han får en bot ihvertfall.

Anonym poster: 4ec53582d31200e0599c232f9a61ef9f

• Liker 16
Skrevet

Det er ikke lov å tatovere 15- åringer uten at foreldre har gitt tillatelse (tror til og med du må være 16 med foreldrene sin tillatelse og 18 uten). Dette er ikke greit i det hele tatt, og jeg hadde garantert tatt meg et par ord med den tatovøren ja!

Anonym poster: 96ea75ab48052e492f894166e8a8bd62

• Liker 7
Skrevet

Det er aldersgrense på å tattoere seg så her har studioet et forklaringproblem.

Trenger ikke å være studioe en gang, her er det en tatoverer lærling som tatoverer på fritiden, resultatet er så som så, men alle kan få tattis der. Dessverre.

Skrevet

Jeg ville absolutt tatt en prat med studioet. Kan fint hende hun har brukt falsk leg, men da er de også klar over situasjonen.

Sånn ellers..jeg ville nok tatt noen goder fra henne en periode fremover. Og sagt at det er ikke sikkert hun angrer, men grensa er faktisk der av en grunn. En god en, sådan.

• Liker 2
Skrevet

Sagt fra til studioet, ja det hadde jeg.

Bortsett fra det hadde jeg ikke gjort noen verdens ting. Og det er bare en tatovering for meg. Jeg har ikke noe problem med det. Ville heller støttet henne enn å straffe henne. Jeg hadde ikke gitt tilatelse først om hun var under 18. Men gjort er nå gjort.

Ting blir ikke bedre med straff.

Å straffe noen for så lite hører ikke hjemme i min verden ret og slett, eller å le av dem. Er hennes kropp. Hva hun gjør med den får bli opp til henne, selv om jeg ikke personlig vil gi tilatelse til alt heller. Så vidt jeg vet er heller ikke en tatovering skadelig.

Anonym poster: a11da2d5400b2c8c12f15fe25d48ea37

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ledd og sagt "bare vent noen år skal du se at dette ludderstemplet vil være det du angrer mest på, men da er det for sent. hadde du ventet til du var 18, kunne du tatt en gjennomtenkt tatovering jeg hadde betalt for, men ditt tenåringsopprør har gitt deg varige mèn du vil angre"

Det er ikke sikkert vel? Angrer ikke et sekund på den jeg tok som 17åring. At studioet ikje burde gjort det er en annen sak, men jeg angrer ikke 11 år etter ;)

• Liker 3
Skrevet

Cover-up 12 år etterpå ble min løsning. Ikke at jeg var så misfornøyd, men nå har jeg en jævli kul tatovering der mitt "ungdomsopprør" var :fnise:

Men jeg hadde tatt det opp med studioet, for det er ikke greit å tatovere noen som er så unge uten foreldrenes samtykke. Har hun sagt hvor hun tok den?

Skrevet

Som andre sier, ta det opp med studioet. Det er en grunn til at det er aldersgrense.

Ang datteren hadde jeg nok ikke gjort noe. Jo forresten, hadde bedt henne begynne å spare til ny tatovering. For uansett om hun vil ha den om 10-15 år eller den skal endres, så koster både refill og dekking penger ;)

Anonym poster: 19929a63c5840a1317a761d2cc7e0e42

Skrevet

Det finnes ingen lovfestet nedre aldersgrense for å ta tatovering i Norge, så det har ingen hensikt å anmelde. Tatovøren kan selvsagt ikke bøtelegges for dette.

Anonym poster: 0bb4832865aefbb9f52087b7cd9dbb24

• Liker 5
Skrevet

Ikke stort du kan gjøre med selve tattoveringen, men gi dem inn på studioet, hvis du finner ut hvor det ble gjort. Det er din datter som må leve med det hun har gjort. Hvis hun angrer om noen år, er det hennes egen feil. Er det en stor og fæl tattis hun har fått seg, ts?

Anonym poster: 23b014beff25b2b28a04583b7a05d29d

Skrevet

TS her.

Tatoveringen er ikke så stor og fæl (selv om jeg ikke er noe fan av tatoveringer i utgangspunktet), det er mest prinsippet og at jeg trodde vi hadde en avtale jeg er skuffet over. Jeg synes ikke man bør tatovere seg uten at det er vel gjennomtenkt og planlagt, og jenta mi kan være litt vel impulsiv og gjøre ting hun angrer på etterpå. F.eks. klipte hun håret kort en gang etter en impuls, og angret sårt etterpå, hun fikk også lov av meg å ta piercing i nesen i fjor, men den tok hun ut etter en ukes tid, for da var hun lei av den. Men hår vokser ut og hull gror igjen (som regel). Så det er litt med tanke på dette jeg har vært streng på tatovering, samt at jeg synes hun er for ung.

Jeg trodde faktisk det var aldersgrense på tatovering? Men uansett er jeg ikke ute etter å straffe noen, bare si i fra at jeg ikke synes dette er greit. Jeg bestemmer jo over jenta mi, og jeg synes i det minste de kunne ringt meg og avklart det før de startet. Hva hvis hun hadde vært 12 år, for eksempel? Eller var bløder eller hadde en annen tilstand hvor tatovering ikke er helt heldig?

Jeg har heller ikke tenkt å straffe henne på noen måte, men det er jo helt klart et tillitsbrudd, og det har jeg gjort klart for henne. Hun har allerede prestert å klage over at hun nesten ikke har noen penger igjen fordi hun brukte en del på tatoveringen... :balltre:

• Liker 10
Skrevet

TS igjen:

Hun påstår hun ikke husker navnet på studioet hun var på, men jeg vet hun var sammen med en venninne, så jeg skal nok finne ut av det ;)

• Liker 8
Skrevet

Gjort er gjort. Å skru tiden tilbake var umulig sist jeg sjekket, og dette hadde vel vært eneste alternativ for å få dette ugjort. Skrudd tiden 12-13 år tilbake så du kunne oppdratt ungen din annerledes. Tatovøren er strengt tatt totalt utenforstående her, det er tillitsforholdet og respekten mellom deg og din datter som har feilet.

Anonym poster: 5d919f7ca2d404d0c82a328663104c58

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke lov å tatovere 15- åringer uten at foreldre har gitt tillatelse (tror til og med du må være 16 med foreldrene sin tillatelse og 18 uten). Dette er ikke greit i det hele tatt, og jeg hadde garantert tatt meg et par ord med den tatovøren ja!

Anonym poster: 96ea75ab48052e492f894166e8a8bd62

Som regel er det ikke lov å tatoveres uansett når man er under 18, samme om foreldrene synes det er greit eller ei ;)

Men det kommer ann på studioene og tatovørene som driver der.

Jeg synes du har taklet det bra jeg, TS :)

Og jeg skjønner at det handler mer om prinsippet, avtalen deres. Det er jo et tillitsbrudd, og det er ikke greit.

Og, Nå kan du vel egentlig la henne gå rundt med lite penger, siden hun var så smart og brukte det på tatovering ;)

Anonym poster: f6905d88379a343190a57a6be20cf675

Skrevet

Ikke forsøk å få det ut av venninna... om din datter føler at venninna sladret på henne skaper det bare ufred mellom dem.

Tror nesten bare du må la det ligge og tenke at din datter har blitt en dyrkjøpt erfaring rikere.

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet

Alle seriøse studioer har minstekrav om at kunden må være 18 så jeg synes det er en tanke umoralsk å tattoere barn. Når hun er ferdig utvokst (noe man ikke er når man er 15) risikerer hun at den har blitt stygg og jævelig siden huden strekker seg osv.

Skrevet (endret)

Det finnes ingen lovfestet nedre aldersgrense for å ta tatovering i Norge, så det har ingen hensikt å anmelde. Tatovøren kan selvsagt ikke bøtelegges for dette.

her er nok både forbrukerkjøpsloven, helsevesnet og flere andre instanser uenige. Tatoveringer medfører en risiko for infeksjoner noe som fordrer at den som kjøper tjenesten er myndig. I tillegg kan det også være at et så stort inngrep fysisk krever en minstealder med tanke på gyldigheten av avtalen/betalingen. At det ikke står ordrett "det er ikke tillatt å tatovere personer under xx år" i lovteksten betyr ikke at ikke andre reguleringer slår inn - basert på hvilken type inngrep det er snakk om, de helsemessige implikasjonene som nevnt, i tillegg til at en 15 åring ikke kan inngå kontrakter. Bransjen har selv innført egne regler i forhold til alder for å beskytte seg selv mot nettopp det å havne i trøbbel.

Jeg tror (uten at jeg skal si det skårsikkert) at man kan kreve pengene tilabake fra tatovøren da kontrakten er med en mindreårig og derfor ikke gyldig i tillegg til at helsetilsynet kan reagere kraftig samt opprette tilsynssak mot etablisementet.

TS: jeg ville nok vist min skuffelse samt fortalt at dette ville gjort at jeg stolte mindre på henne i fremtiden og at det jo er veldig trist. At hun meget mulig vil vokse endel i årene fremover og at det vil resultere i at tatoveringen vil bli adskillig styggere raskt, enn om hun hadde ventet. Du skal likevel ikke se bort ifra at hun og venninnen har bedrevet dokumentfalsk da det er svært få tatovører som tar sjansen på å gjøre noe slikt med tanke på anmeldelser som har kommet tidligere samt at det gir svært dårlig renome - og selv da har de gjerne 16 årsgrense med foreldrenes samtykke.

Endret av Guybrush
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...