Gå til innhold

Småbarn til syden - tips?!?


Stinemor

Anbefalte innlegg

Vi skal i aug/sept 14 dg til syden med barna våre. Minstemann er da 10 mnd. Det er første gang vi drar sammen med barna, noen som har erfaring på dette området og kan komme med noen tips?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei,

vet ikke hvilke tips du er ute etter, men ett veldig godt tips er å ta med nok bleier og drikke til reisen. Det går en flaske på takeoff og en på landing og sikkert et par underveis også - og da må dere ha nok bleier til dette icon_smile.gif

Ellers så snudde vi døgnet litt første gang vi reiste (jenta var 9 mnd), slik at vi hadde en god og fin siesta midt på dagen, inne i leiligheten og tok med jentungen når vi skulle ut å spise. Jeg tok med dyna hennes og hadde noen tynt over vogna - og hun sov som en stein. Vi tok ikke med den store vogna, bare sportsvognen. Dette fordi vi kunne ta den med inn på flyet. Så hvis dere har en god sporsttrille, så anbefaler jeg å bruke den. Og så tok jeg med morsmelkserstatning og middagsglass hjemmefra.

God tur icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i syden flere år på rad med poden vår, og det går veldig fint !!!

Bleier er svin-dyrt i syden, dvs. de kjente merkene som f.eks. Pampers o.l. ( noen steder har også Libero - også dyrt !!! )Disse bleiene koster rundt 120 kr ( regnet om i norske kroner !!) icon_eek.gificon_eek.gificon_eek.gif Det er ca. dobbelt så dyrt som hjemme - så jeg anbefaler å ta med bleier hjemmefra !!! icon_smile.gif Det finnes også lokale bleier, men der jeg har vært er de fryktelig dårlige. En real ...tiss... og det renner over.... Barnet tisser også oftere for inntak av veske øker...icon_wink.gificon_smile.gif

Ellers ta med mange t-skjorter !!! Barn bør bade i t-skorter - og å måtte ta på seg en halvvåt t-skjorte fra i går er ikke behagelig... icon_wink.gif , og selvfølgelig alt med måte ( tid og slik... icon_wink.gif )

Solkrem er selvfølgelig også viktig...

På H&M finnes det capser med stoff til nakken - disse er veldig fine; de er tynne og blir da ikke så tunge når man bløter de i vann før barnet får det på hodet... Avkjøling er viktig...

Hvis barnet spiser grøt - ta med hjemmefra !!! Selvom de har Nestle grøt i syden - smaker den på langt nær som her hjemme !!! Greit å sikre seg at barnet ihvertfall får i seg noen det liker i løpet av ferien... icon_wink.gif;-)

Noen leker - bla. til å ha på flyet er greit å ha.. Flyturen kan bli lang..... icon_smile.gificon_smile.gif

Kommer ikke på mere... icon_smile.gif

God tur i sommer !!! icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempefine råd..........! Det vanlige daglige er jo lett og huske, men det er de små tipsene fra de som har erfaring som er gode å få med seg! Gleder oss ihvertfall veldig!!!

Thomasine, hvor har dere vært, noe sted du anbefaler når en drar med små barn?!?

Ha en fortsatt kjempefin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bleiepriser, kommer det an på hvor dere skal. Fastlands-Spania, hvor vi pleier å feriere, har samme bleieprisene som hjemme, iallefall på Pampers (heter Dodot på spansk), muligens litegrann dyrere for Libero Up&Go, men ikke verre enn at vi kjøper dem. Mine tre har stort sett vært fornøyd med grøten, yoghurten er de veldig glade i, den er ofte litt søtere enn hjemme, men middagsglassene liker de ikke, maten er helt finmoset. Men det finnes jo så mange deilige grønnsaker, så det er enkelt å lage småens middag selv, om man har kokemuligheter der man skal bo. Lykke til, dere får sikkert en kjempefin ferie, men pass på varmen, det er ganske varmt mange steder på den tiden. Om det er noe spesielt du lurer på, er det kanskje lurt å skrive mer om hvor du skal, i allefall hvilket land, så blir det lettere for folk å gi råd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Vi var først i Israel. Helt nydelig, god mat, nydelige strender og selvfølgelig masse å se og lære... icon_smile.gificon_wink.gif ( Anbefales ikke for tiden av naturlige årsaker icon_wink.gificon_frown.gif )

Et år var vi på Lanzarote. Har hørt at vi var uheldige akkurat det året for det blåste noe helt vanvittig !!! icon_eek.gificon_eek.gificon_eek.gif Det var slik at sønnen vår ikke kunne være på stranda fordi vinden pisket all sanden i ansiktet hans.... icon_frown.gif For oss voksne ble det peeling på leggene... icon_wink.gificon_smile.gif ) Da var det godt vi hadde basseng ved det leilighetskomplekset vi bodde !!!

Ellers så har vi alltid leilighet hvor vi reiser. Da er det greiere å selv lage enkelte måltider ( frokost og kanskje sen kvelds...), og på kvelden har vi en liten hageflekk vi kan kose oss med en tjukk bok hver på...... Deilig og virkelig ferie !!!

Misunner dere ferien, grunnet flere årsaker blir det Norges-ferie på oss i sommer. Vel og bra, men jeg lengter etter sydenvarme, saltsjø, varme behagelige kvelder, og kakene på konditoriene sydover er somregel himmelske... ( ...jeg /vi er kakemonser

icon_wink.gif )

Ha en kjempeferie i sommer !!! Hvor reiser dere ?!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hei,

det beste er å få en leilighet - selvfølgelig icon_smile.gif

Vi har vært på Mallorca, Marocco, Kreta, Tyrkia, Kypros. Og min erfaring er at det spiller ingen rolle hvor dere drar, så lenge dere vrir ferien om til å bli barnas ferie like mye som deres egen. Det finnes alltid et badebasseng i nærheten, et lite tivoli, noen dyr og andre fasiliteter. I Marocco fant vi magedanserinnen (som var dødsspennende) og en karusell som ble drevet for hånd!!! Stakkars gutt - han løp og løp. Og når ungene fant ut at vi hadde skilpadder i bakgården - ja da var ferien fullkommen. At sjøen var kald og det pisket sandkorn det var som blåst da icon_smile.gif

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg reiser til syden om en uke med en to-åring og har følgende på pakkelisten

- bleier

- våtservietter

- 2-3 glass middagsmat

- leverpostei evt annet pålegg

- litt kjeks og rosiner

- en matboks til å ha oppskjært frukt i på stranda

- t-skjeer

- hvite t-skjorter til bading

- caps med soff bak

- solfaktor 30

- aleovera

- aftersun

- paracet

- tabletter for dårlig mage

- solbriller

- noen leker

- et par bøker

- helseteppe og pute (til flyturen og evt. soving i vogna på kvelden)

- tåteflaske, har sluttet men han drikker mer når han får den og vann er viktig i varmen

- en kosebamse

- ekstra smokker, kunne fort ha blitt krise muten

Listen er lang men den blir nok lenger innen avreise

Benny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange kjempefine svar!!!!

Vi skal til Analipsi, Kreta i 14 dager.

Det jeg faktisk kanskje gruer meg til er flyreisen, minsten må jo være på vårt fang, og da blir 4 timer lang og armene enda lengre. Hvordan er det?!? Hun på 5 går det nok bra med, hun er tålmodig og rolig, så det er nok verre med "propellen" vår. Men, vi drar tidlig på morgenen så jeg håper barna er såpass trøtte at de kanskje tar seg en blund.............!

Neida, det går nok bra skal du se, tenker nok litt for mye i forkant noen ganger........men, det er vel sånn det er å være mor?!?

God sommer til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...