AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #1 Skrevet 8. februar 2013 Ser mange blogger skriver om å ha ett års kjøpestopp. Er det noe du kunne gjort? Anonym poster: 5d32f82fa808dc2ce530a67da87439bd
Fashionistaen Skrevet 8. februar 2013 #2 Skrevet 8. februar 2013 Nja, jeg vurderer noe lignende bare ikke så ekstremt. Jeg har funnet ut at jeg har det jeg trenger av klær og at jeg kjøper altfor mye (selv om det ikke er så ekstremt mye), på impuls. Deler av vinterferien skal brukes til å få orden i skapet mitt. Alt som jeg ikke har brukt på et år skal ut, uansett hvor fint jeg synes at det er sannheten er at jeg ikke bruker det og det av en grunn. Etter dette skal jeg skrive en liste over alt som befinner seg i skapet mitt, ta bilder av alle klærne mine før jeg setter sammen antrekk i paint med dem slik at jeg slipper å bruke tid på dette hver morgen. Jeg skal så planlegge hva jeg "trenger" og spare opp til dette. Jeg har også planer om å boikotte alt som er produsert i u-land.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 8. februar 2013 #3 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Jeg er 22 år og i etableringsfasen, og kjøpestopp er rett og slett ikke mulig for meg. Jeg har behov for ny datastol, et par nye kjøkkenredskaper, jeg trenger et sengetøy, jeg mangler potteplanter osv. Jeg tror kjøpestopp er mer for veletablerte. Jeg har aldri likt overforbruk og jeg kjøper ikke spesielt mye til vanlig, så er ikke noe spesielt problem for meg. Leiligheten min inneholder ting jeg bruker jevnlig, jeg kjøper aldri unødvendige ting og det er ytterst skjelden jeg kjøper samme ting i flere farger for å matche. Edit: jeg har hatt kleskjede-kjøpestopp i godt over et halvt år og planlegger å fortsette med det. HM, Cubus, BikBok, Kappahl, Lindex osv er både uetisk og gir meg klær jeg ikke trenger. Det eneste jeg kjøper der er sokker, va 1 gang i året. Endret 8. februar 2013 av Kevlarsjäl 1
kulu-kulu Skrevet 8. februar 2013 #4 Skrevet 8. februar 2013 Nja, jeg vurderer noe lignende bare ikke så ekstremt. Jeg har funnet ut at jeg har det jeg trenger av klær og at jeg kjøper altfor mye (selv om det ikke er så ekstremt mye), på impuls. Deler av vinterferien skal brukes til å få orden i skapet mitt. Alt som jeg ikke har brukt på et år skal ut, uansett hvor fint jeg synes at det er sannheten er at jeg ikke bruker det og det av en grunn. Etter dette skal jeg skrive en liste over alt som befinner seg i skapet mitt, ta bilder av alle klærne mine før jeg setter sammen antrekk i paint med dem slik at jeg slipper å bruke tid på dette hver morgen. Jeg skal så planlegge hva jeg "trenger" og spare opp til dette. Jeg har også planer om å boikotte alt som er produsert i u-land. Da kan du bare sende klærne du ikke bruker , til meg , jeg betaler porto Ja jeg skal ha mer eller mindre kjøpestopp , men det er pga at økonomien min tvinger meg til det akkurat nå. Trenger absolutt noen nye klær , men her må viktigere ting prioriteres dette året. Så får vi se hvordan det går 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #5 Skrevet 8. februar 2013 Jeg er 22 år og i etableringsfasen, og kjøpestopp er rett og slett ikke mulig for meg. Jeg har behov for ny datastol, et par nye kjøkkenredskaper, jeg trenger et sengetøy, jeg mangler potteplanter osv. Jeg tror kjøpestopp er mer for veletablerte. Jeg har aldri likt overforbruk og jeg kjøper ikke spesielt mye til vanlig, så er ikke noe spesielt problem for meg. Leiligheten min inneholder ting jeg bruker jevnlig, jeg kjøper aldri unødvendige ting og det er ytterst skjelden jeg kjøper samme ting i flere farger for å matche. Edit: jeg har hatt kleskjede-kjøpestopp i godt over et halvt år og planlegger å fortsette med det. HM, Cubus, BikBok, Kappahl, Lindex osv er både uetisk og gir meg klær jeg ikke trenger. Det eneste jeg kjøper der er sokker, va 1 gang i året. Ja det var det du beskriver jeg tenkte på Anonym poster: 5d32f82fa808dc2ce530a67da87439bd
Fashionistaen Skrevet 9. februar 2013 #6 Skrevet 9. februar 2013 Da kan du bare sende klærne du ikke bruker , til meg , jeg betaler porto Ja jeg skal ha mer eller mindre kjøpestopp , men det er pga at økonomien min tvinger meg til det akkurat nå. Trenger absolutt noen nye klær , men her må viktigere ting prioriteres dette året. Så får vi se hvordan det går Den er grei! Da kan jeg jo føre bistandsarbeid på CV'en min i samme slengen 1
Gjest Funky Punk Skrevet 9. februar 2013 #7 Skrevet 9. februar 2013 Har tidligere hatt kjøpestopp som har vart over flere år. Det kalles NAV og dårlig råd 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #8 Skrevet 9. februar 2013 Den er grei! Da kan jeg jo føre bistandsarbeid på CV'en min i samme slengen Kult! Kan jeg sende deg adressen min? Jeg betaler porto! Anonym poster: a2c18d1c997c81f7ab56b199ae0ba504
kulu-kulu Skrevet 9. februar 2013 #9 Skrevet 9. februar 2013 Den er grei! Da kan jeg jo føre bistandsarbeid på CV'en min i samme slengen Den er grei , kan være referansen din jeg da
Fashionistaen Skrevet 9. februar 2013 #10 Skrevet 9. februar 2013 Kult! Kan jeg sende deg adressen min? Jeg betaler porto! Anonym poster: a2c18d1c997c81f7ab56b199ae0ba504 Kulu Kulu pluss mine venninner som bruker ca. samme str. som meg i klær står nok før deg i køen, men me får sjå om det blir noe mer igjen Den er grei , kan være referansen din jeg da Takk! Overdriv gjerne litt, typ: "Ja, før Fash kom å reddet meg da hun fant meg på gata i filler og uten tak over hodet (jeg hørte forøvrig til den promilledelen i Norge som kvalifiserer seg til å være ekstremt fattige), visste jeg ikke mine arme råd! Hun var virkelig en reddende engel for meg!" 1
Gjest Badabing Skrevet 9. februar 2013 #12 Skrevet 9. februar 2013 Ingen planer om kjøpestopp, men forsøker å tenke over hva jeg kjøper. Før hadde jeg nesten shopping som hobby, og ting ble liggende ubrukte i skapet. Nå kjøper jeg nesten bare brukt. I tillegg har jeg litt flinkere til å tenke meg om før jeg drar kortet, så det er slutt på impulsshopping. Folk kvitter seg med så mye fint! Mye har fortsatt prislappen på. Jeg sjekker nesten alltid hva som finnes på finn.no før jeg kjøper noe nytt. Så de par siste ukene har jeg kjøpt et kjempefint bord uten en ripe i, en designlampe for halv pris (de hadde ikke engang pakket den ut av esken), en kjempefin veske for langt under halv pris osv. Nå har jeg lagt ut en merkeveske jeg ikke bruker til bytting, og håper det funker. I tillegg bytter jeg ofte klær med søsteren min. Og når jeg får det tilbake igjen fordi hun har gått lei, så hadde jeg glemt det og anser det som et nytt plagg igjen. Og bruker gjerne Polyvore for å mikse det på nye måter. Jeg begynte egentlig med det av miljøgrunner, men jeg får som oftest veldig mye finere ting enn hva jeg kunne kjøpt om jeg skulle kjøpe nytt, så jeg er superfornøyd. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #13 Skrevet 9. februar 2013 Jeg har alt for mye sminke, neglelakk og smykker. Så det skal jeg prøve å unngå å kjøpe noe av i år Skal kjøpe mindre klær fordi jeg har det jeg trenger, men har noen gavekort fra jula som jeg må bruke opp Anonym poster: eb86982f1c17ab43f1b890fdc8ba93b6
Marwel Skrevet 11. februar 2013 #14 Skrevet 11. februar 2013 Jeg har ikke kjøpestopp, men jeg kjøper heller ikke ting jeg ikke trenger. Det går mest i nye strømpebukser og cardigans om jeg kjøper meg noe nå for tiden, men det er forbruksvarer for meg. Men jeg må si jeg setter et lite spørsmålstegn ved å boikotte klæt fra u-land? Jeg er forsåvidt enig i at saker produsert hos uetiske fabrikker ikke er det beste, men å boikotte hele livsgrunnlaget til mange som ikke har det bra i utgangspunktet? 3
fresia Skrevet 11. februar 2013 #15 Skrevet 11. februar 2013 (endret) nei, det hadde jeg aldri klart. jeg har likevel blitt flinkere til å kjøpe ting jeg faktisk bruker. har gitt bort MASSE til Fretex bl.a. prøver også å bli flinkere til å tenke kvalitet fremfor kvantitet. fant ut at jeg brukte 30 000 kr på klær, sko og tilbehør i fjor og det synes jeg er alt for mye for meg som er fattig student! skal absolutt trappe ned på shoppinga... Endret 11. februar 2013 av maurice
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #16 Skrevet 8. juli 2017 På 9.2.2013 den 22.45, Gjest Badabing skrev: Ingen planer om kjøpestopp, men forsøker å tenke over hva jeg kjøper. Før hadde jeg nesten shopping som hobby, og ting ble liggende ubrukte i skapet. Nå kjøper jeg nesten bare brukt. I tillegg har jeg litt flinkere til å tenke meg om før jeg drar kortet, så det er slutt på impulsshopping. Folk kvitter seg med så mye fint! Mye har fortsatt prislappen på. Jeg sjekker nesten alltid hva som finnes på finn.no før jeg kjøper noe nytt. Så de par siste ukene har jeg kjøpt et kjempefint bord uten en ripe i, en designlampe for halv pris (de hadde ikke engang pakket den ut av esken), en kjempefin veske for langt under halv pris osv. Nå har jeg lagt ut en merkeveske jeg ikke bruker til bytting, og håper det funker. I tillegg bytter jeg ofte klær med søsteren min. Og når jeg får det tilbake igjen fordi hun har gått lei, så hadde jeg glemt det og anser det som et nytt plagg igjen. Og bruker gjerne Polyvore for å mikse det på nye måter. Jeg begynte egentlig med det av miljøgrunner, men jeg får som oftest veldig mye finere ting enn hva jeg kunne kjøpt om jeg skulle kjøpe nytt, så jeg er superfornøyd. Flott! Jeg finner ikke årets kjøpestopptråd (startet for ca 2 uker siden). Er det noen som kan linke til den? Anonymkode: 9e9b1...7c7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #17 Skrevet 8. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott! Jeg finner ikke årets kjøpestopptråd (startet for ca 2 uker siden). Er det noen som kan linke til den? Anonymkode: 9e9b1...7c7 Anonymkode: ac619...1ed
Gjest mshi Skrevet 8. juli 2017 #18 Skrevet 8. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott! Jeg finner ikke årets kjøpestopptråd (startet for ca 2 uker siden). Er det noen som kan linke til den? Anonymkode: 9e9b1...7c7 Jeg startet en tråd om kjøpestopp for ikke så lenge siden, er det den du sikter til?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #19 Skrevet 8. juli 2017 4 minutter siden, mshi skrev: Jeg startet en tråd om kjøpestopp for ikke så lenge siden, er det den du sikter til? Ja, tusen takk Anonymkode: 9e9b1...7c7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #20 Skrevet 8. juli 2017 Nei, jeg har kjøpt både bil, fotoutstyr, klær, sko m.m hittil i år Anonymkode: 5bac7...433
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå