Gå til innhold

Barnevogn på snø. Hvilket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør jeg se etter når jeg skal velge en barnevogn, trillevogn, sportstrille, reisetrille som skal brukes på snø i byggefelt der det er måkt på veiene? Hva er best? Hva er mest praktisk? Hvordan hjul er best?

Anonym poster: b505a75b6924aed9e8cd6b22d7eee778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er best, jeg vil bare si at svinghjul i hvert fall ikke er noe problem på brøytet vei.

Jeg har selv vogn med svinghjul foran (og det kan dessuten låses, dette har jeg imidlertid aldri prøvd). Da vi kjøpte den ble vi fortalt av alle at vi kom til å angre, for vogn med svinghjul var jo helt håpløst på snø. Vi kjøpte det likevel, siden den er så utrolig mye lettere å svinge, manøvrere rundt inne i butikker og lignende.

Vi har nå brukt den i snart et år, og vi har ikke hatt noen problemer på snøføre. Vogna triller akkurat like godt på brøytet vei som på bar vei, det eneste som muligens kan være problematisk er høy snø på ubrøytet vei. Dette har jeg imidlertid fortsatt til gode å oppleve her jeg bor (på Østlandet).

Så mitt poeng er; hvis du vil ha svinghjul, ikke hør på folk som sier at dette ikke nytter hvis man skal trille på snø.

Anonym poster: 558210e0952e6b9bfad8abec940bba71

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er best, jeg vil bare si at svinghjul i hvert fall ikke er noe problem på brøytet vei.

Jeg har selv vogn med svinghjul foran (og det kan dessuten låses, dette har jeg imidlertid aldri prøvd). Da vi kjøpte den ble vi fortalt av alle at vi kom til å angre, for vogn med svinghjul var jo helt håpløst på snø. Vi kjøpte det likevel, siden den er så utrolig mye lettere å svinge, manøvrere rundt inne i butikker og lignende.

Vi har nå brukt den i snart et år, og vi har ikke hatt noen problemer på snøføre. Vogna triller akkurat like godt på brøytet vei som på bar vei, det eneste som muligens kan være problematisk er høy snø på ubrøytet vei. Dette har jeg imidlertid fortsatt til gode å oppleve her jeg bor (på Østlandet).

Så mitt poeng er; hvis du vil ha svinghjul, ikke hør på folk som sier at dette ikke nytter hvis man skal trille på snø.

Men du sier jo selv at det går fint på brøytet, men ikke på ubrøytet. Noen bor faktisk sånn til at veiene ikke blir brøytet så ofte, og jeg bor selv i sentrum, men må gjennom to relativt lange strekninger med ubrøytet vei stort sett (veiene blir tatt sent tydeligvis) og hvis de har brøytet så kan det fortsatt ligge igjen mye snø i veikanten (der jeg da må gå) og det er omtrent håpløst. Jeg kunne ikke hatt svinghjul. Supert på shopping, ikke i snø.

Jeg har emmaljunga Edge duo, og jeg er godt fornøyd med den på snøføret.

Anonym poster: eee6ffa9774fa4bbc93fb70bc1477d85

Skrevet

Men du sier jo selv at det går fint på brøytet, men ikke på ubrøytet. Noen bor faktisk sånn til at veiene ikke blir brøytet så ofte, og jeg bor selv i sentrum, men må gjennom to relativt lange strekninger med ubrøytet vei stort sett (veiene blir tatt sent tydeligvis) og hvis de har brøytet så kan det fortsatt ligge igjen mye snø i veikanten (der jeg da må gå) og det er omtrent håpløst. Jeg kunne ikke hatt svinghjul. Supert på shopping, ikke i snø.

Jeg har emmaljunga Edge duo, og jeg er godt fornøyd med den på snøføret.

Ja, men TS sier jo selv at hun vil ha en vogn som kan brukes på snø i byggefelt der det er måkt på veiene!

Skrevet

Og jeg sier at jeg ikke VET hvordan svinghjul fungerer på ubrøytet vei, for det har jeg, i løpet av ett år, ennå ikke opplevd. Men hjulet på min vogn kan som sagt låses, og jeg kan derfor ikke se for meg at den IKKE skulle fungere helt fint på ubrøytet vei.

Skrevet

Ja, men TS sier jo selv at hun vil ha en vogn som kan brukes på snø i byggefelt der det er måkt på veiene!

Å gå rundt blokka fungere nok svinghjul utmerket til...

Skrevet

Å gå rundt blokka fungere nok svinghjul utmerket til...

Jeg vet ikke hvem du sikter til, men med min vogn med svinghjul har jeg gått lange turer i kupert terreng helt uten problemer. Hvorfor er det så mange av dere med vogner med fire faste hjul som tror at vogner med svinghjul omtrent er ubrukelige? Dere har jo øyensynlig aldri prøvd en vogn med svinghjul, for da hadde dere ikke ment det dere gjør.

Skrevet

Trådstarter her. Er alle typer vogner med svinghjul best? Har dere link til vogner? Bilder? Funker det å ha to hjul ved sidenavhverandre sånn trille med åtte hjul tilsammen? Sånn sportstrille eller hva det heter?

Anonym poster: b505a75b6924aed9e8cd6b22d7eee778

Skrevet

Jeg har aldri prøvd svinghjul, så det skal jeg ikke uttale meg om :)

Derimot har jeg aversjon mot for små hjul, det har jeg hatt på et par triller, og aldri i verden om jeg ville velge små hjul på en vogn igjen. Det fungerer sikkert utmerket på bar asfalt og inne på kjøpesentere. Men jeg ser hvordan folk bakser i snøværet, og har selv prøvd å trille over gresslette med små hjul... Og sverger til de litt større.

Anonym poster: 33da46da71bd2e5c4dc1d27beb835c9e

Skrevet

Slike hjul er ubrukelige etter min erfaring. Hvis du skal ha svinghjul så er det nok best med ett solid hjul i midten tenker jeg.

Men hva skal du med trille på snøføre? Da er det vel best å bruke den ordentlige vognen.

Skrevet

Slike hjul er ubrukelige etter min erfaring. Hvis du skal ha svinghjul så er det nok best med ett solid hjul i midten tenker jeg.

Men hva skal du med trille på snøføre? Da er det vel best å bruke den ordentlige vognen.

Det er paraplytrille sånn som den i linken som er ubrukelig, men Emmaljunga Nitro City eller Brio Go har andre og større hjul. Kanskje kisskissbangbang kan komme å skrive hvordan hennes Go er på snø.

Skrevet (endret)

Jeg har Brio Go og synes den er kjempefint til det meste, men ikke skikkelig snøvær eller dårlig brøytede veier. Til det har jeg en gammel Simo med fire hjul som kommer frem over alt.

Endret av Mohair
Skrevet

Jeg kan egentlig ikke så mye om moderne barnevogner, siden den vogna jeg eier er ei 18 år gammel Emmaljunga vogn med vendbar sportsdel og veldig lett understell. Hele vogna veier ca 11 kg, perfekt å dra med seg på bussen og i byen da den svinger lett. Å nok så romslig er den også

Skrevet

En sportsvogn enten med lufthjul eller punkteringsfrie, opp mot 20 cm i diameter, gjerne tre stk med låsbart fremhjul.

Mountain buggy, oth, easywalker er gode vogner, dyre, men du finner liknende typer som er billigere, f.eks Carena. Evt kjøp brukt. Det er vogner som fungerer på asfalt, i skogen, i byen, på snø osv.

Styr unna typiske reisetriller med små hjul i plastikk, den typen som det er på den det ble linket til tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...