Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #1 Skrevet 8. februar 2013 Jeg er livredd for å bli alvorlig syk, da spesielt kreft. Ikke for døden i seg selv, men pga behandlingen og å bli presset til å godta hva nå enn leger ol finner på. Hvordan kan jeg unngå dette? Om jeg en dag får en alvorlig diagnose, kan jeg da gå ut av legekontoret, og ikke komme tilbake? Jeg er i 30 årene, mentalt sett frisk (selv om jeg sikkert kan havne inn under en eller annen diagnose om en leter rundt), og har ingen barn el.
Berentsens Skrevet 8. februar 2013 #2 Skrevet 8. februar 2013 Hvorfor i utgangspunktet gå til legen om du ikke ønsker behandling?
Gjest Marmot Skrevet 8. februar 2013 #3 Skrevet 8. februar 2013 Ja, selvsagt kan du nekte å motta behandling.
Oliven Skrevet 8. februar 2013 #4 Skrevet 8. februar 2013 Du får jo la det gå så lang tid at når du kommer deg til legen er kreften så langtkommet at det kun er lindrende behandling som er det eneste alternativet ditt og tro meg, det vil du ta imot etterhvert.
Gjest TS Skrevet 8. februar 2013 #5 Skrevet 8. februar 2013 Hvorfor i utgangspunktet gå til legen om du ikke ønsker behandling? For å vite hva det eventuelt er å ha å forholde seg til. Sier heller ikke at jeg ønsker takke nei til all behandling. Du får jo la det gå så lang tid at når du kommer deg til legen er kreften så langtkommet at det kun er lindrende behandling som er det eneste alternativet ditt og tro meg, det vil du ta imot etterhvert. Den diskusjonen får jeg eventuelt ta da. Heldigvis er det land hvor dødshjelp er lovlig om det skulle komme til det.
Gjest TS Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 Ja, selvsagt kan du nekte å motta behandling. Jeg har inntrykk av at selv om en juridisk sett oftest kan det, så er det ofte svært mye press og manipulering til stede. Håper selvsagt jeg tar feil, men jeg føler meg langt fra sikker på dette.
Oliven Skrevet 8. februar 2013 #7 Skrevet 8. februar 2013 Er du i et annet land enn Norge hvor dødshjelp er lovlig kan det også være andre regler på det med behandling. http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-004.html her er regleverket i Norge. Under hvem har samtykkekompetanse ser du at ved visse tilfeller kan folk miste samtykkekompetansen sin, da er du over på tvang.
Gjest TS Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 Er du i et annet land enn Norge hvor dødshjelp er lovlig kan det også være andre regler på det med behandling. http://www.lovdata.n...3-004.html her er regleverket i Norge. Under hvem har samtykkekompetanse ser du at ved visse tilfeller kan folk miste samtykkekompetansen sin, da er du over på tvang. Jeg er i Norge, men om det blir nødvendig så er det alternativer i utlandet. Men jeg vil ikke ha dette over på en diskusjon om aktiv dødshjelp, det er ikke relevant her, og i grenseland på hva KG er kjent for å stenge tråder for. Linken er nede. Er delvis kjent med at samtykkekompetanse kan bli fratatt folk, det er derfor jeg er usikker på hvor sannsynlig dette er å tilfeller hvor det er kreft el i bildet.
momo Skrevet 8. februar 2013 #9 Skrevet 8. februar 2013 Min mor fikk kreft, hun ønsket ikke å gå gjennom behandling hun bare ville bli syk av. Hun hadde mistet min far kort tid før, så hun var klar for å dø. Utsiktene for å bli frisk av kreften var ikke store heller. Så hun slapp behandlingen hun ikke ønsket.
Oliven Skrevet 8. februar 2013 #10 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Fra: http://www.lovdata.n...02-063-004.html "§ 4-1.Hovedregel om samtykke Helsehjelp kan bare gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke. For at samtykket skal være gyldig, må pasienten ha fått nødvendig informasjon om sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen. Pasienten kan trekke sitt samtykke tilbake. Trekker pasienten samtykket tilbake, skal den som yter helsehjelp gi nødvendig informasjon om betydningen av at helsehjelpen ikke gis. "Samtykkekompetansen kan bortfalle helt eller delvis dersom pasienten på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming åpenbart ikke er i stand til å forstå hva samtykket omfatter. Den som yter helsehjelp avgjør om pasienten mangler kompetanse til å samtykke etter annet ledd. Helsepersonellet skal ut fra pasientens alder, psykiske tilstand, modenhet og erfaringsbakgrunn legge forholdene best mulig til rette for at pasienten selv kan samtykke til helsehjelp, jf. § 3-5. Avgjørelse som gjelder manglende samtykkekompetanse skal være begrunnet og skriftlig, og om mulig straks legges frem for pasienten og dennes nærmeste pårørende. Mangler pasienten nærmeste pårørende, skal avgjørelsen legges frem for annet kvalifisert helsepersonell. Undersøkelse og behandling av psykiske lidelser hos personer som mangler samtykkekompetanse etter annet ledd og som har eller antas å ha en alvorlig sinnslidelse eller motsetter seg helsehjelpen, kan bare skje med hjemmel i psykisk helsevernloven kapittel 3. " Det er det loven sier om det så er det opp til legen å vurdere da. Endret 8. februar 2013 av Oliven
Gjest TS Skrevet 8. februar 2013 #11 Skrevet 8. februar 2013 Fra: http://www.lovdata.n...02-063-004.html "Samtykkekompetansen kan bortfalle helt eller delvis dersom pasienten på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming åpenbart ikke er i stand til å forstå hva samtykket omfatter. Den som yter helsehjelp avgjør om pasienten mangler kompetanse til å samtykke etter annet ledd. Helsepersonellet skal ut fra pasientens alder, psykiske tilstand, modenhet og erfaringsbakgrunn legge forholdene best mulig til rette for at pasienten selv kan samtykke til helsehjelp, jf. § 3-5. Avgjørelse som gjelder manglende samtykkekompetanse skal være begrunnet og skriftlig, og om mulig straks legges frem for pasienten og dennes nærmeste pårørende. Mangler pasienten nærmeste pårørende, skal avgjørelsen legges frem for annet kvalifisert helsepersonell. Undersøkelse og behandling av psykiske lidelser hos personer som mangler samtykkekompetanse etter annet ledd og som har eller antas å ha en alvorlig sinnslidelse eller motsetter seg helsehjelpen, kan bare skje med hjemmel i psykisk helsevernloven kapittel 3. " Det er det loven sier om det så er det opp til legen å vurdere da. Bukken og havresekken med andre ord. Men takk for informasjonen
Gjest TS Skrevet 8. februar 2013 #12 Skrevet 8. februar 2013 Min mor fikk kreft, hun ønsket ikke å gå gjennom behandling hun bare ville bli syk av. Hun hadde mistet min far kort tid før, så hun var klar for å dø. Utsiktene for å bli frisk av kreften var ikke store heller. Så hun slapp behandlingen hun ikke ønsket. Jeg vet det er lettere å få velge bort behandling om en er "gammel", det har jeg selv vært vitne til innen familien. Men yngre personer virker det som det legges mer press på å godta ditt, prøve datt, osv. Får håpe jeg slipper unna problemstillingen de neste 20 + årene.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #13 Skrevet 8. februar 2013 Pappa valgte å ikke ta i mot mer behandling etter å ha prøvd ut en del cellegift. Behanding ville uansett kun vært livsforlengende, og toppen gitt ham noen måneder ekstra, og da med ekstrabelastninger som følge av behandlingen. Anonym poster: b91249f64caa515c278592eaa6cfe761
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #14 Skrevet 8. februar 2013 Pappa var ikke gammel. Anonym poster: b91249f64caa515c278592eaa6cfe761
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå