vanskapning Skrevet 8. februar 2013 #1 Skrevet 8. februar 2013 Blir mer og mer sikker på at det blir shetland sheepdog etter hvert Har funnet oppdretter som virker seriøs OG bor i nærheten. Har besøkt dem og hundene var virkelig helt fantastiske! Oppdretter anbefalte hannhund og sa at de var mer "ærlige", men jeg er litt usikker på om det kanskje kunne være fordi jeg da allerede hadde uttrykt at jeg helst tenker på å få hannhund Jeg er oppvokst med hannhunder som har vært helt fantastiske, aldri merket noe av denne slitsomme kjønnsmodning og unghundsperioden som jeg har lest om. Dette blir jo den første hunden jeg skal oppdra selv, så er veldig redd for å gjøre feil så det blir utrivelig for både meg og hund. Likevel har våre tidligere rolige hannhunder vært oppdratt av mine foreldre som ikke akkurat har vært konsekvente, men latt det "g som det går" omtrent Har dere noen erfaring med hva som er best av hannhunder og tisper av shetland sheepdog? Ulemper og fordeler? Hva bør man spørre oppdretter om? Det meste står jo på nettsiden deres, at de er teste for det man skal testes om og så videre. Og så har jeg lest i den 100% hverdagslydighet-boka, og der står det at valpene bør treffe små barn før de er 5 (?) uker gamle. Er dette noe dere har erfaring med? Oppdretterne har ikke barn, og det virket ikke som om valpene treffer barn der heller (men skal selvsagt spørre). I tillegg vokser valpene opp med veldig mange voksne hunder rundt seg. Valpene er i en ganske stor valpegrind, men de andre hundene vil vel allikevel påvirke dem litt? Leste også at de ikke må bli utsatt for stress i begynnelsen, og stressnivået var vel rimelig høyt blant de voksne når vi kom på besøk iallefall, der alle bjeffet og løp og skulle hilse Samtidig var de veldig rolige når de roet seg ned, men jeg blir jo litt nervøs likevel jeg da. Og et siste spørsmål, jeg studerer så i uka er jeg i min leilighet, men hver helg drar jeg til hjembyen. Hvordan tror dere en slik pendling blir for hunden? Er det noe man bør begynne med med en gang for at den skal bli vant med det, eller bør man holde seg rolig i begynnelsen? Oog dersom jeg får hunden i sommerferien, er det da dumt å oppholde seg i hjembyen den første tiden? Her vil jeg da få hjelp av mamma og kjæreste, men samtidig er jeg redd det da skal bli vanskelig å komme til leiligheten igjen der valpen tross alt skal oppholde seg mesteparten av tiden. Herregud så mye jeg lurer på, føler meg helt lost Er så redd for å gjøre noe feil, etter å ha sett de "tullete" hundene til venner som ikke har noen som helst oppdragelse. Leser hundebøker og det freaker meg nesten enda mer ut, siden det er så mye å holde styr på og jeg tenker at om jeg ikke mestrer alt kommer det til å bli en skikkelig pøbel
vanskapning Skrevet 9. februar 2013 Forfatter #2 Skrevet 9. februar 2013 Ble kanskje litt langt dette her men hovedgreia: Shetland sheepdog, tispe eller hannhund? Ulemper/fordeler. Hva bør man spørre oppdretter om? Må valpene treffe små barn før 5 ukers alder, har dere noen erfaring med dette? Jeg pendler og er i hjembyen hver helg, bør jeg begynne å pendle med en gang hunden så den blir vant med det, eller vente så den roer seg ned på ene plassen først? Og er det dumt å oppholde seg i hjembyen første tiden og så dra tilbake til leiligheten, når det er leiligheten man hovedsakelig skal være i?
Gjest Funky Punk Skrevet 9. februar 2013 #3 Skrevet 9. februar 2013 Har ikke hatt den rasen, men har hatt mange andre raser og andre dyr og generellt så syns jeg at hannene har vært mye lettere å håndtere. De er litt lettere å lese og tispene jeg har hatt har virkelig levd opp til navnet, bitchy
minienthe Skrevet 10. februar 2013 #4 Skrevet 10. februar 2013 hannhund definitivt. som Funky sier, lettere å lese og ærligere. tispene kan være noen hormonelle bitcher (pun intended) og i tillegg får du løpetidsstyret med blødninger, truser og annet herk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå