Gå til innhold

Bør vi vere redd for terrorangrep i Norge?

Bør vi vere redd for terrorangrep i Norge?  

1. 1. Bør vi vere redd for terrorangrep i Norge?

• Ja
      9
    • Nei
      21
    • Veit ikkje
      1

Anbefalte innlegg

Gjest Seleena
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=219813

Eg føler eg koker over snart! Ingen ende tar!

Har mange eg kjenner i Oslo, og er livredd for at terroren tar t-bane, skule, rådhus og slikt....

Eg har ein følelse av at det er vår tur om nokre mnd/år.

:(

"I kunngjøringen til avisen al-Hayat skriver brigadene blant annet:

«Hvem er det sin tur neste gang? Vil det bli Japan eller Amerika, eller Italia, Storbritannia eller Oslo eller Australia?» Også Pakistan og Saudi-Arabia blir nevnt, alle fordi de er USAs «lakeier».

- Det er merkelig at de andre nevnes som land, men Oslo som by, sier Tor Hallingstad i Politiets sikkerhetstjeneste."

VG

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du reagerer akkurat som de vil du skal. Du blir redd. Du skal bli redd. Det er det som er terror.

Ja, selvsagt er det terror at de smeller av en bombe, men det er ikke det som er hovedhensikten. Hovedhensikten er å skape frykt.

Det er omeletten, bombene er eggene, om du forstår hva jeg mener.

Så å vise at vi ikke er redde, det er den beste måten å bekjempe terror på. I tillegg til å etterforske på mistenkelige grupper, sikkerhetskontroller etc. Men dette er det fagfolk som tar seg av. Vi - du og jeg - må tørre å gå på gaten med hodet hevet, vi må ikke slutte å ta t-banen eller gå på jobb i Rådhuset eller KPMG huset - da har de vunnet.

Skrevet

Nei, man BØR IKKE bli redd av trussler om terror!

Skrevet

Man bør ikke være redd, og jeg er det heller. Jeg var ikke redd da jeg bodde i London, ikke her i København og ihvertfall ikke i Norge.

Hvis vi begynner å bli redde og endre adferden vår, har terroristene allerede vunnet litt.

Piglet

Skrevet

Jeg går ikke rundt å er redd, men vil påstå at det danner seg tanker som ikke var der tidligere!

Bor i Oslo, tok bussen til jobb her en morgen og ved det innerste setet der jeg satte meg, stod det en stor boks med noe jeg ikke så hva var.

Første tanken var "har noen klart å glemme en diger limtønne???", neste tanke var... :o :o :o kanskje det var med hensikt? kanskje den smeller midt i trynet på meg? :o :o

Men så fant jeg ut at det var skrekkelig lite sannsynlig, og at det mest sannsynlig var sjåføren som hadde satt den der.... :klø: (hvorfor der liksom?) eller den faktisk var gjenglemt. Dessuten fant jeg ut at det var jo greit da, dersom det VAR en bombe så trengte jeg ikke være redd for å være en hardt såret overlevende med armer og bein ødelagt...

Man blir innmari kynisk når det skjer så mye, og jeg blir ihvertfall veldig kald på det området. :-?

Tror ikke det kommer til å skje noe i Oslo (norge), men man vet aldri. Det går ikke an å gå rundt å være redd for det ihvertfall, da gjør vi det terroristene vil, vi ødelegger livene våre! Og de vinner! :-x

Gjest Seleena
Skrevet

Jo det er jo greit, eg veit at vi ikkje må skape ein allmenndanna frykt fordi det er det som er målet med terror... Det er jo heilt sant.

Men eg tar ikkje forgitt å miste ein av mine kjære, fordi vi ikkje har skjerpa sikkerheten foreks på ein t-bane.

Terror er det verste!

Skrevet

Dersom T-banen i oslo skulle ha skjerpet sikkerhet nok til å kanskje luke ut mulige terrorangrep, så måtte sikkerheten blitt lik den på f.eks gardermoen.

T-banen i Oslo sliter mye med økonomien i utgangspunktet, og dersom de skulle kjøpe inn utstyr og mennesker til full kontroll slik Gardemoen gjør, på ALLE passasjerer, da ville det rett og slett ikke eksistert noen T-bane i oslo lenger!!

Det ville heller ikke vært ønsket å måtte igjennom slike sikkerhetskontroller hver morgen og ettermiddag midt i rushen, når du i utgangspunktet har dårlig tid.

Dessuten vil man jo da ha like strenge regler for hva man har lov til å ha med seg på t-banen som på fly, og at jeg ikke får ha med meg neglfil eller saks på jobben eller møte er uakseptabelt.

Poenget mitt er vel egentlig det at det er ganske uønsket med sikkerhetskontroll på t-banen, både for selskapet som må ut med kostnadene og for passasjerene som må beregne enda mer tid for slikt og i tillegg begrenses hva man kan ha i veska eller ikke.

Jeg vet ihvertfall at jeg ikke ville ønsket en slik hverdag!!!

Skrevet

Jeg er ikke spesielt redd for terrorangrep, rett og slett fordi jeg ikke orker å gå rundt å være redd hele tiden. Som Tusenfryd sier, da har egentlig terroristene vunnet.

Jeg nekter å få bevegelsesfriheten min innskrenket av redselen for terrorisme, og kommer til å bruke byen akkurat som før.

Vi har myndigheter og forskere som hele tiden vurderer terrorfaren, og for å kunne leve ett normalt liv må vi stole på at de tar de forholdsreglene som trengs.

Skrevet

Jeg kan vel ikke si jeg er redd, men når Norge blir nevnt som mulig terrormål, da gjør man seg jo noen ekstra tanker rundt det.

På den annen side, sikkerhetstiltak tviler jeg på at hjelper, det er begrensa hvor lenge man kan holde på med det, og vil man angripe landet vårt, så får man det til før eller seinere uansett.

Skrevet

Jeg er ikke redd, og går ikke rundt og tenker på det når jeg tar offentlig transport eller vandrer rundt i Oslos gater. Livet ville blitt uutholdelig dersom min vanlige livsutfoldelse skulle blitt begrenset av terrorfrykt.

Må allikevel innrømme at dersom jeg ser en koffert/sekk el. som tilsynelatende ser forlatt ut fjerner jeg meg hurtigst mulig derifra og går lange veier utenom. Så påvirket er jeg nok til en viss grad selv om jeg ikke tenker over det.

Skrevet

Jeg tror vi har lite å frykte her i Norge. Mulig det kanskje skjer noe i Oslo en gang. Men London, Paris, Wien, Dublin, København og ja, til og med Stockholm, tror jeg er mer sannsynlige terrormål.

Jeg for min del feier det lett unna meg pga jeg bor i Trondheim. En by jeg tviler på at Bin Laden og Co har hørt om en gang. :-)

Dog, jeg også har vært inne på tanken om at det kanskje ville skje noe akkurat her. Som aline nevnte ovenfor. En gjenglemt pakke på en buss. Hvorfor ligger den akkurat der? Hensikt? Jeg tenkte på nøyaktig samme måte som hun sa, og fortsatte med, jaja, hvis det sier pang, så er det i hvert fall lite å frykte. :ler:

Skrevet

Må allikevel innrømme at dersom jeg ser en koffert/sekk el. som tilsynelatende ser forlatt ut fjerner jeg meg hurtigst mulig derifra og går lange veier utenom. Så påvirket er jeg nok til en viss grad selv om jeg ikke tenker over det.

Burde man ikke heller si i fra til noen enn å bare fjerne seg selv? Inrømmer selv at jeg heller ikke er spesielt flink på det området, fordi jeg alltid tenker at det sikkert ikke er noe.

Skrevet

Vel - sannsynligvis fordi vi bor i Norge, og det mest sannsynlig bare er nettopp ja - en gjenglemt ryggsekk.

Vil nødig ha ansvaret for at hele sentralbanestasjonen i Oslo blir evakuert flere timer midt i rushet uten grunn fordi noen er distre når det gjelder å få med seg eiendelene sine.. :wink: Og det er jo et faktum at dette skjer ganske ofte i en så stor by, det hadde blitt mye pes, mange stengte plasser og mye hylende sirener omtrent hver dag dersom alle skulle melde fra om noe man stusser litt på.

(hvilket igjen betyr - jeg er nok ikke sååå engstelig nei).

Gjest lekebøll
Skrevet

Jeg blir ikke overrasket om det smeller i Oslo.

Jeg vil ikke la meg kue, samtidig som at jeg jo, så klart er realistisk, og dermed litt bekymret når jeg tenker over det.

Oslo S er jo et bra sted for slike hensikter - det som er sikkert er at dersom noen ønsker å ødelegge, så er det ingen problemer ved det, samme hvor.

Jeg stusset også på at Oslo ble nevnt som by i denne terrorlista, i motsetning til alle andre land.

Skrevet

At Oslo er nevnt som by kan jo være så enkelt som at Norge er kjent bl. a. gjennom Oslo-avtalen, og trenger ikke bety så veldig mye.

Gjest Emera
Skrevet

Det går vel an å ha i bakhodet at terror kan skje i Norge, men samtidig ikke gå rundt å være redd hele tiden. Det hjelper ikke å se seg skremt over skulderen hvor man enn ferdes, man blir jo paranoid av det!

Men klarer man ikke å la være å bli redd, får man heller holde seg unna de mest folkerike stedene, da. Hvis man kan. Selv om terroristene da får makt over oss uten å ha gjort noe som helst.

Jeg er heller ikke redd for terror, sånn hele tiden. Kanskje hadde jeg vært litt mer på alerten hvis jeg hadde bodd i Oslo, jeg vet ikke. Men for den saks skyld, en eller annen gærning kan da vel smelle av en bombe her i byen, og.

Så jeg har det "i bakhodet," ja. Men ikke mer enn det.

Gjest Fighter
Skrevet

Jeg er enig med Pedro i at det er naivt å tro det ikke kommer til Norge, men jeg tror ikke det er noen grunn til å tro det vil skje nå. Som flere har sagt så er litt av poenget å skape frykt. Hvis det kommer et angrep skjer det nok når man minst venter det.

Skrevet

Det er da ingen av oss som ikke tror at det kan skje i norge, men det er håpløst å gå rundt hver dag å være redd fordi det kanskje kan skje noe idag!!

Det er mye større sjans for at noe annet fælt kan komme til å skje, man går ikke rundt å frykter alle mulige hendelser av den grunn.

Og hva kan vi gjøre? Hva hjelper det om vi velger å gå rundt redde? Blir det noe mindre terrorangrep av den grunn? Vil ett evt angrep ramme annerledes dersom vi er redde i forkant?

Vi kan ikke bure oss inne av frykt for folkefylte plasser, vi må til og fra jobb etc, og da gjør det dagene uutholdelig dersom vi som f.eks bor i oslo dersom de skal være fyllt av redsel for evt terrorangrep fordi det har skjedd andre steder og fordi det også kan skje i Norge.

Å ikke være redd er ikke naivt, det er ett valg man gjør når man først innser hva som kan skje og ikke, men akseptere at det ikke er noe en kan gjøre med trusselen men mye man kan gjøre med sin egen trivsel i hverdagen før ett evt angrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...