AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #1 Skrevet 8. februar 2013 Jeg kjøpte laptop som har Win 8, men jeg vil ha Win 7. Kan man ha begge deler samtidig og hvordan er det med software - installerer man bare på denne man bruker på det tidspunktet, eller blir det installert for begge to? Anonym poster: 4c212d4e5de60ffc606e9ffd490af4b4
Gjest hedgepig Skrevet 8. februar 2013 #2 Skrevet 8. februar 2013 Vet ikke, men må bare kommentere allikevel; JEG HATER WIN 8. Finnes det noen der ute som liker den?
TMB Skrevet 8. februar 2013 #3 Skrevet 8. februar 2013 (endret) De som har touch liker den. Du kan installere begge deler. Når du da starter maskinen vil du få spørsmål om du vil starte Windows 8 eller Windows 7. Programmer og ting du installerer vil kun være tilgjengelig på den versjonen du gjør det på (finnes måter rundt dette, men da blir det litt avansert). For å installere Windows 7 må du først lage en partisjon på disken som Windows 7 skal bruke. Så må du boote fra en Windows 7-CD- eller minnepenn. Anbefaler ikke å gjøre dette alene om du ikke har gjort det før, da det er fare for å ødelegge hele den eksisterende installasjonen av Windows om du ikke vet hva du gjør. Endret 8. februar 2013 av TMB
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #4 Skrevet 8. februar 2013 De som har touch liker den. Du kan installere begge deler. Når du da starter maskinen vil du få spørsmål om du vil starte Windows 8 eller Windows 7. Programmer og ting du installerer vil kun være tilgjengelig på den versjonen du gjør det på (finnes måter rundt dette, men da blir det litt avansert). For å installere Windows 7 må du først lage en partisjon på disken som Windows 7 skal bruke. Så må du boote fra en Windows 7-CD- eller minnepenn. Anbefaler ikke å gjøre dette alene om du ikke har gjort det før, da det er fare for å ødelegge hele den eksisterende installasjonen av Windows om du ikke vet hva du gjør. Er det lettere å fjerne Windows 8 (har ikke touch screen) og ha bare Windows 7 da? Jeg har en CD med Windows 7, nøkkel, alt ekte. Anonym poster: 4c212d4e5de60ffc606e9ffd490af4b4
TMB Skrevet 8. februar 2013 #5 Skrevet 8. februar 2013 Ja, det er veldig lett om du har alt du trenger. Bare husk at absolutt alt på PCen blir slettet.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 Ja, det er veldig lett om du har alt du trenger. Bare husk at absolutt alt på PCen blir slettet. Det skal jeg gjøre, takk. Anonym poster: 4c212d4e5de60ffc606e9ffd490af4b4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #7 Skrevet 10. februar 2013 TS her. Nå har jeg fjernet Win 8 og satt Win 7 istedet, men det tok en stund å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det siden jeg fikk feilmelding at jeg ikke kunne installere Windows 7 på HDD med GTP og det gikk ikke å konvertere til MBR som anbefalt i forskjellige support forumer. Til slutt klarte jeg det ved å slette alle partitions på den ene HDD og installere gjennom UEFI og DVD. Jeg kan ikke en gang forklare hvordan jeg klarte det, men for en som meg, som ikke har så mye erfaring med dette, klarte jeg det til slutt. Anonym poster: 4c212d4e5de60ffc606e9ffd490af4b4
Quilliam Skrevet 10. februar 2013 #8 Skrevet 10. februar 2013 Det tar 2 min å ordne til 2 OSer på 1 HDD, om du googler Windows partition finner du nok alt om det. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #9 Skrevet 10. februar 2013 Det tar 2 min å ordne til 2 OSer på 1 HDD, om du googler Windows partition finner du nok alt om det. Takk, men det virket ikke på laptopen min (som er bare noen dager gammel). For Windows 7 nektet å installere seg på GTP harddisk (hvor jeg hadde Win 8). Jeg måtte formatere, slette alle partitions (og fjerne det gamle OS) før det gikk an å installere Win 7. Det viser seg at det er ikke alltid mulig å ha både Win 8 og Win 7 på samme HDD, som planen min var. Anonym poster: 4c212d4e5de60ffc606e9ffd490af4b4
TMB Skrevet 10. februar 2013 #10 Skrevet 10. februar 2013 (endret) Hvis disken er formatert med NTFS så er det mulig jo. Hadde det slik selv, for et par måneder siden. Endret 10. februar 2013 av TMB
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #11 Skrevet 11. februar 2013 Hvis disken er formatert med NTFS så er det mulig jo. Hadde det slik selv, for et par måneder siden. TS her. Det er sant. Men GTP HDD vil ikke ha både Win 7 og Win 8 på seg. Prøvde å konvertere HDD til en MBR, men det virket ikke. Det eneste som virket for meg var å fjerne Win 8, slette alle partitions og installere Win 7 på den. Det er snakk om HDD som er 1TB stor. Vet ikke hvorfor disken var GTP siden det ikke er 2TB og mer, men jeg regner med at det har noe med Win 8 å gjøre. Uansett, jeg håper at min erfaring hjelper noen i samme situasjon som ikke kan installere Win 7 på en partition som er GTP når man allerede har Win 8 på den andre partition (i samme HDD). Anonym poster: 4c212d4e5de60ffc606e9ffd490af4b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå