Gå til innhold

Hvordan få mest mulig ut av mølla?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en skikkelig treningsnewbie som prøver å få treningsglede, samt gå ned i vekt/stramme opp. Har funnet ut at jeg foreløpig ikke gidder mer enn en halvtime på mølla tre dager i uka, samt litt styrke. Jeg har elendig kondis, så jeg klarer ikke jogge/løpe hele halvtimen. Det blir fort en blanding hvor jeg går/jogger/løper, men litt på måfå.

Noen som kan tipse meg om et bra intervallprogram som kan gi meg mest ut av den halvtimen, uten at jeg må springe for lenge i strekk?

:)

Anonym poster: 06b16037efac134889a86671dba84414

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4x4 er den beste metoden for å få bedre kondisjon samt for å være med på å gå ned i kg :-)

Skrevet

4x4 er den beste metoden for å få bedre kondisjon samt for å være med på å gå ned i kg :-)

Intervaller er bra, men forskningen som brukes for å forsvare 4x4 bruker egentlig bare den protokollen som eksempel - eller forslag som skulle passe også til nybegynnere.

Det konklusjonen sa var mer i retning at en må være totalt i den riktige sonen i over 15 minutter. Og med 4x4 minutter får man 16 minutter (men man må trekke litt fra siden pulsen faller i pausene). Det er også derfor det er viktig med aktiv pause i 4x4 slik at pulsen ikke faller for langt ned.

Det er heller ingenting i veien for å kjøre 16x1 2x8, 4x8 osv. Det som også må tas med er at jo hardere og lengre man trener, jo lengre tar restitusjonen og større er behovet for energi.

Skrevet (endret)

Couch to 5 k - C25K - er et program jeg er veldig fornøyd med. Jeg har app til telefonen min (android) som forteller meg når jeg skal løpe og når jeg skal gå. Gir en fin oppbygning som gjør at man forebygger en del belastningsskader som man gjerne pådrar seg fordi kondisen er bedre enn støttemuskulaturen.

Det finnes også en hjemmeside der man kan laste ned podcasts hvis du bruker appleprodukter

http://c25k.com/

Edit: Og en halvtime tre ganger i uka er perfekt, for det er det programmet er lagt opp etter ;)

Endret av Wolfmoon
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

C25K er en app til iphone også, så trenger ikke laste ned podcaster:) blir svett og god av dem ja, og de bygger mestringsfølelse.

Jeg anbefaler å leke med Incline. Skal love man blir svett av å stille bratt oppoverbakke og raskt gåtempo! :)

Skrevet

C25K er en app til iphone også, så trenger ikke laste ned podcaster:) blir svett og god av dem ja, og de bygger mestringsfølelse.

Jeg anbefaler å leke med Incline. Skal love man blir svett av å stille bratt oppoverbakke og raskt gåtempo! :)

Aha, fant bare aldri samme app som jeg bruker når jeg skulle vise en venninne med iPhone :P

Skrevet (endret)

Nå har jeg lastet ned C25K-appen, men den er jo helt stille? Trodde den skulle gi beskjeder så man kunne høre når man skal gjøre hva mens man løper? Tekst på skjermen har jo ikke helt samme effekt.

Lastet ned Lite-versjonen da, er Pro bedre?

Edit; ok, nå hørte jeg at den plinger når man skifter mellom gåing og jogging. Og det er kanskje alt?

Endret av stikkelsbær
Skrevet

På min app sier de fra (pluss vibrering), men det er en pro-versjon og til android. Vet det er flere forskjellige utgaver av C25K på appmarkedet.

Jeg bruker en som heter RunDouble, men den fant vi aldri til iPhone.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Nå har jeg lastet ned C25K-appen, men den er jo helt stille? Trodde den skulle gi beskjeder så man kunne høre når man skal gjøre hva mens man løper? Tekst på skjermen har jo ikke helt samme effekt.

Lastet ned Lite-versjonen da, er Pro bedre?

Edit; ok, nå hørte jeg at den plinger når man skifter mellom gåing og jogging. Og det er kanskje alt?

På min iphone-app snakker hun relativt ofte til meg. Sjekk innstillingene dine, man kan velge mellom kun pling, motivasjonssnakk og basic-informasjon. Jeg husker ikke om jeg har betalingsversjonen eller ikke i farta.

Men bare plinging burde jo fungere supert det også :)

Skrevet

Om du ikke løper hele tiden men jogger og går om enannen, det er kjempebra uansett og vil ha effekt både på din figur og din fysiske form (kondisjon) - hovedsaken både for å forbrenne kalorier og å øke fin kapasitet er nemlig å bruke kroppen, uavhengig av om du går eller løper så belaster du musklaturen (kroppen). Løper du litt senere så holder du ut lenger, alt tyder på at du har lagt i vei med høyere intensitet enn du makter å holde over tid, senkes intensiteten til riktig nivå kan du klare å jogge hele halvtimen. Eller du kan trene interval som også er bra.

Skrevet

Jeg er ikke noe treningsekspert, men jeg bruker bakke mye, det kjennes tyngre og jeg føler at jeg virkelig får jobbet.

Jeg hater også å løpe, men jeg prøver å løpe litt i løpet av de 30-45 min jeg er på tredemølla, for å få svettet litt.

Skrevet

Mitt tips er å ha litt stigning på mølla slik at du også får aktivert baksiden av lårene dine når du løper. 1 - 1.5 % stigning hjelper :). Ellers er jeg stor fan av geriljaintervall. Raskt og effektivt! Mer om det her: http://www.wannabee.no/detail/324/ :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Er det noen som vet om man kan få belastningsskader av rask powerwalk i hard motbakke? Er det noe spesielt man bør tenke over når man bruker høy stigning?

Jeg pleier å jobbe meg gradvis fra 1% til 9% motbakke. Ca hastighet 6,5 km/t, i ca en halvtime. Jobber meg gradvis ned til 1% stigning igjen.

Jeg merker ingen smerter/plager, men blir dugelig støl etterpå, hehe!

Skrevet

TS her. Takk for alle tips!

Skal testes ut og se hva som passer meg best:)

Anonym poster: 06b16037efac134889a86671dba84414

Skrevet

Jeg bruker bare mølle til oppvarming, men har høyere og høyere stinging etterhvert som jeg holder på. På slutten er jeg gjerne på 10% stigning med 5.8 på farten!

Skrevet

Enig i at det fort blir gørrkjedelig å løpe lenge på mølla. Det jeg pleier å gjøre for å bryte opp litt og få en slags intervalleffekt, er at ila en 30 min økt for eksempel løper 50kcal på et høyere tempo, så tilbake på vanlig tempo, så f.eks et minutt på et høyere tempo så ned igjen, så f.eks de neste 500 meterne på et høyere tempo. Ikke noe system i det, men må bare gjøre slike ting for å bryte opp monotoniteten og bruke hjernen litt.

Skrevet

Jeg synes også det er veldig kjedelig å jogge på mølle. Utrolig nok så hjalp det virkelig ikke å "se film" eller noe liknende. Jeg må bare stirre i lufta. Det er også kjekt å ha noe som motiverer til å fortsette, type "kun en sang igjen". Så begynner jeg alltid på 3 % helling, så går jeg ned 0,5 for hver sang. Samtidig som jeg øker med 0,5 km/h per halve kilometer :) Da har du alltid noe å gjøre på.

Vil også anbefale løplabbet sitt nybegynner (evt nybegynner + ) program. Veldig greit. Ingen like økter. Eneste minuset er at du må ha kontroll på tiden selv (ikke så negativt for slike som meg, for da har man noe å følge med på). :) Lykke til

Skrevet

Jeg er på mölle i ca 30min. Da går jeg raskt i tre-fem minuter, deretter löper jeg på en hastighet av ca 7 i fem minutter og så öker jeg opp till 9 i et/to minuter. Så senker jeg farten til 6 og blir der til jeg fått tilbake andan så löper jeg på 9, deretter öker jeg opp till 11 - 14 et sted og löper slik i et minut og deretter ned til 6 (som da föles herlig ut!).

Iblandt må jeg jo gå innimellom men det blir bedre og bedre. Tenker at 5 - 7 er en alt för lav fart, såg at en del pleiede og springe på det? Jeg har en stigning på ca 2 - 3 når jeg er på mölle.

Pröv og löpe på maks under en del intervallerne så ska du se at kondisjonen kommer seg ganske fort! (Jeg er ikke noen ekspert og HATET selv å löpe men har funnet min "grej" nå så da går det bedre).

:)

Skrevet

BeatBurn Treademill appen, tror den vil være veldig motiverende for deg som nybegynner:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...