Gå til innhold

Opptil 90% hestekjøtt funnet i Findus lasagne i UK

That yoke

Anbefalte innlegg

Det står storfe på pakken? Er ikke hest storfe da? :klo:

Nei, det er bare kyr og okser.

Anonym poster: ee106636db64cd9632138ebcbcc6042a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser ikke hest og det er ikke fordi jeg synes de har spesielt søte fjes. For det har de ikke i mine øyne.

Jeg gir heller ikke blanke i hva slags kjøtt jeg spiser. Hest, rein og elg er dyr jeg ikke vil ha på middagsbordet og ingen av dem vil jeg kalle søte.

Jeg spiser det kjøttet jeg er vant med og nå i voksen alder er det et valg at bl.a hest ikke er mat for meg og derfor ville jeg ikke blitt glad om Findus her har snikinnført hestekjøtt i halvfabrikata.

Anonym poster: c26a7b1d453906a067625e1774e2a83b

Kan jeg spørre hvorfor du har valgt at hest, elg og rein er kjøtt du ikke spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest gir blanke i hvilket dyr de spiser, så lenge det ikke har et søtt ansikt. Hester er ganske søte. Kuer, griser og voksne kyllinger er ikke spesielt søte. Jeg tror faktisk grunnen til at så mange går bananas over dette er at de ikke vil spise den søte hesten når de trodde de spiste den stygge grisen.

Selvfølgelig er det sjokk når du trodde du spiste gris og du spiste kenguru, og man kan jo dermed føle seg lurt. Men i mine øyne er alt kjøtt likt så lenge det ikke har skadelige stoffer i seg som dere nevner over her.

Det dreier seg vel mer om at varedeklerasjonen var feil.

Ku er søtere enn hest. :rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest gir blanke i hvilket dyr de spiser, så lenge det ikke har et søtt ansikt. Hester er ganske søte. Kuer, griser og voksne kyllinger er ikke spesielt søte. Jeg tror faktisk grunnen til at så mange går bananas over dette er at de ikke vil spise den søte hesten når de trodde de spiste den stygge grisen.

Selvfølgelig er det sjokk når du trodde du spiste gris og du spiste kenguru, og man kan jo dermed føle seg lurt. Men i mine øyne er alt kjøtt likt så lenge det ikke har skadelige stoffer i seg som dere nevner over her.

Hva med å lese artikkelen neste gang? Dette er bare tull. Det er ikke galt å spise helt fordi det er hest, men det kan være farlig pga medisinering av hester.

Anonym poster: 5eb095def90540ee9ae2f0ca155077a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingenting galt i å spise hestekjøtt (og jeg er veldig glad i hester), men selvsagt skal det som står på pakken stemme med innholdet!

Angående hestekjøtt, så må alle hester som slaktes for å brukes til mat i Norge leveres med hestepass, og der skal det være ført inn om de har fått medisiner som kan påvirke dette. Hester uten pass, eller som har fått medisiner som ikke skal være i mat, blir ikke brukt til menneskemat.

Anonym poster: 67b55c1c22d86bedc36c80d0142cf16c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva med å lese artikkelen neste gang? Dette er bare tull. Det er ikke galt å spise helt fordi det er hest, men det kan være farlig pga medisinering av hester.

Kuer og okser blir også medisinert. Hva er forskjellen? Blir disse dyrene slaktet og destruert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kuer og okser blir også medisinert. Hva er forskjellen? Blir disse dyrene slaktet og destruert?

Etter medisinering er det en periode du ikke kan levere kyr til slakt, må du avlive da blir kjøttet destruert.

Regner med at det samme gjelder hest i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Kyr og okser blir også pumpet med medisiner. Dette har gjort at antibiotika-resistente e-coli bakterier har opstått, en bakterie som kan føre til dødelig sykdom hos svake (små barn eller eldre feks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

:klaske:

Hvorfor denne smileyen? Det er vel lov til å spørre om ting man vet lite om?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyr og okser blir også pumpet med medisiner. Dette har gjort at antibiotika-resistente e-coli bakterier har opstått, en bakterie som kan føre til dødelig sykdom hos svake (små barn eller eldre feks.).

Og dette skjer i Norge? For på de gårdene jeg kjenner til blir det brukt svært lite medisiner, og pumpet med medisiner høres ut som man gir medisiner til dyr som ikke trenger det.

Anonym poster: df6461cdc012d8189c50ec052d19f6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å kjenne forskjellen på svin og kenguru kan du lik så godt holde deg til kylling-MUK.

Anonym poster: 88365bebe2504535eb479edd53824d21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSA mener det er sannsynlig at det ligger noe kriminelt bak innblandingen av hestekjøtt i det som skal være storfekjøtt, og politiet er koblet inn i saken.

Men alt dette skal vi drite i, for hest er hest og det er godt! :ironi: De av dere som bare nevner smaken på hest, fremstår som idioter. Bare så det er sagt.

Anonym poster: ee106636db64cd9632138ebcbcc6042a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hest er vel ikke farlig å spise

Har ingenting med saken å gjøre. Alle er klar over at hestekjøtt er helt trygt og smaker veldig godt, så lenge hesten ikke er behandlet med stoffer som er skadelige for mennesker. Hvis du faktisk leser artikkelen så ser du at poenget er at det ikke finnes noe garanti for at disse hestene ikke har blitt behandlet med medisin som kan føre til anemi og kreft i mennesker. Samtidig er det udoukmenterte mengder kjøtt, opphav og behandling er udokumentert, og innholdet i den faktiske varen er ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge finnes det regler for slakt av hest. Passet dens må følge med, og der skal all medisinering oppføres. Står det noe på listen der som gjør at den ikke kan bli menneskemat, blir kjøttet destruert.

Et annet spm er hvor mye hestekjøtt man må spise før disse menneskeskadelige medisinene får gjort noe skader på mennesker. Man kan drukne av å drikke for mye vann også, men det er enda ikke forbudt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kyr :opplyser:

Anonym poster: 12936d987791fb4e3b5de55f61014d9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestekjøtt er da like godt som gris eller okse

Ja, og hva så...? Hestekjøtt er godt det.

Jeg ser ingenting galt i å spise hestekjøtt (og jeg er veldig glad i hester), men selvsagt skal det som står på pakken stemme med innholdet!

Angående hestekjøtt, så må alle hester som slaktes for å brukes til mat i Norge leveres med hestepass, og der skal det være ført inn om de har fått medisiner som kan påvirke dette. Hester uten pass, eller som har fått medisiner som ikke skal være i mat, blir ikke brukt til menneskemat.

Anonym poster: 67b55c1c22d86bedc36c80d0142cf16c

Det er minst like frustrerende å lese her, som å lese i kommentarfeltene i Dagbladet og VG. Innimellom er det noen som prøver å opplyse om sakens fakta, og om konsekvensene ved feilmerking, men enkelte maler bare videre på det samme uansett. Leser dere bare overskriftene i avisene, og er dere ikke interessert i hva andre skriver, sånn at dere får en forklaring?

For det første: riktig merking av mat er viktig for tilliten til matprodusentene. Vi har krav på å vite hva vi spiser, ikke bare med tanke på det rent etiske, men også i forhold til f.eks allergier.

For det andre: det er ikke alt hestekøtt som skal spises. De fleste hester er bruksdyr, og det oppstår skader og slitasje som krever blant annet bruk av betennelsesdempende medisiner (fenylbutazon). Disse medisinene kan mennesker få i seg gjennom kjøttet, noe som er farlig fordi det er kreftfremkallende.

For det tredje: det er ikke noe argument at hester som slaktes med tanke på bruk i matproduksjon her Norge er fri for farlige medikamenter i kroppen. Produktene det er snakk om er importerte, og ingen vet noe om dyrene som er brukt. Og om det hadde vært snakk om norske hester slaktet etter norske regler, så må forbrukeren fortsatt kunne ha en garanti for at h*n vet hva h*n spiser.

Sånn! Ikke noe mer "er det så nøye, kjøtt er kjøtt" - ok??

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyr :opplyser:

Anonym poster: 12936d987791fb4e3b5de55f61014d9e

Hva er det du prøver å si?

At kyr blir slaktet og destruert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...