Gå til innhold

Alle kattemennesker - trenger hjelp - kom og briljer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt på meg å være fosterhjem for katter for FOD. Det er bare ett pittelite problem, jeg vet lite om katter. Kan noen av dere gi meg råd for hvordan jeg kan gjøre det best mulig for en katt som mest sannsynlig har kommet fra en frøsen vinter og sky inn i ett nytt hjem.

Alle råd og vink dere kan komme på fra hvordan finne ut hvor den vil sove til hvordan best å omgåes en katt som kan være sky, redd eller litt skadeskutt.

Smått og stort taes imot med stor takk.

Anonym poster: 9df32a8dd3774d339d33446000261a54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag en plass der pusen kan trekke seg tilbake, gjerne litt i høyden. Vær tålmodig, ikke mas, lokk litt på katten, men ikke overdriv. Gjør du det rett så kommer vel pusen frem etterhvert :)

• Liker 1
Skrevet

Gjør du det rett så kommer vel pusen frem etterhvert :)

Takk for svar :blomst:

Det er ingen pus enda da. Er i "beredskap" så det kan dukke opp en når som helst, kattunger til en eldre katt, man velger jo ikke, hun eller hannkatt, aggressiv eller borttrukket, det blir en overraskelse!

Var kanskje litt vag, har jo kjørt på med at dette går bra men det gjør jo ingenting å forberede seg litt og få noen råd så går det kanskje litt lettere for både meg og pus.

Derfor jeg kalte på dere alle :fnise:

Skrevet (endret)

Alltid ha stor, fin, ren sandkasse ;) Og som sagt ovenfor, muligheter for pusen til å trekke opp i høyden, gjerne med hus eller lignende til å gjemme seg litt er fint for usikre puser. (Jeg synes han på animal planet`s program "my cat from hell" har mange gode tips og råd)

-kjempe fint at du stiller opp og hjelper forresten :D

Endret av mmn
  • Liker 1
Skrevet

Du må nok regne med at katten er ganske sky i begynnelsen og ikke er vant med mennesker. Ikke overdriv det, men syns du skal gjøre så katten er vant til ditt nærvær og etter hvert å bli tatt på.

Ellers er katter veldig selvstendige, men siden du er fosterhjem regner jeg med du må ha katten inne hele tiden, så da er det selvfølgelig viktig å ha mat og vann tilgjengelig og en ren kattekasse.

Og et tips angående kattekasse, invester i en kasse med lokk. De har filter i veggene og en slags dør katten går inn i. Dette hemmer mye av lukten som kommer ved åpen kasse!

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for fine svar! Fikk med ett bur så der har jeg lagd ett privat lite rom rett over en sofa.

Ikke akkurat ett tema som finnes i en bok, her må personlig erfaring til, så dette er veldig satt pris på, (og om det var i bok så er det litt sent å sette seg ned å lese nå ).

Tipset om programmet My cat from hell, hjertelig! Skal sjekkes ut.

Fod var superbehjelpelige med utstyr så enda har jeg bare en åpen do-boks, men ja, blir å finne en sånn lukket en, så en der oppe.

Da er det bare å vente og se hvem som kommer så er det god sjans for at jeg kommer tilbake med litt mer spesifikke råd.

Hjertelig igjen og ha en strålende helg alle sammen! :blomst:

Gjest FiskenBlub
Skrevet

Jeg er fosterhjem for dyrebeskyttelsen og har tatt til meg en katt som bodde ute til han var 6 måneder. Da jeg har stor leilighet bruker jeg boden som katterom hvor han har do, muligheter å gjemme seg under ting og i høyden (hadde mat også der før) hvor ingen verken jeg eller gjester fikk dra da det er Hannes plass. Knepent er å la det gå sin gang, la katten ta stegene. Har hatt katten i ca 4 måneder nå og han er nesten kurert. Har aldri tvunget meg på han på noen måter, men han har masse framgang. En ting som er viktig med skye katter er å leke mye med de. Har to katter fra før av så han har lært av de også at mennesker ikke er farlig. Kort sagt; la katten bestemme hva skjer, la den være, men når den søker kontakt så må du gi respons, vært tolmodig og det er bonus hvis du har sosiale katter fra før :)

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Katter er ganske selvforklarende, bare du er åpen og prøver å skjønne hva katten sier til deg :) Noen er mer bestemte på hvordan de vil ha ting enn andre, så vær obs på dette også.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for enda mer flotte svar!

Som deg FiskenBlub har jeg og en bod og hadde tenkt å sette opp spise-opplegg der. Kan jeg også ha sandboksen i samme rom?

Jeg har aldri hatt katt før, kun hunder og jeg "skjønner" hunders væremåte godt men har tenkt litt og jeg er da oppegående nok håper jeg som du skriver Belle at jeg klarer å lære meg om katters også selv om de er mer kompliserte for meg enn hunder.

Nå har det ikke ankommet noen enda men jeg lurer på et par ting, hvordan får jeg katten til å skjønne at kurven jeg har laget er dens samt hvor den vil sove? Samme med "gjemmestedet", buret. Å, i min ignoranse spør jeg også om toalettet i tilfelle den ikke "finner" det. Hvis jeg får en sky en er jeg engstelig for å "jakte ned" en katt som er skeptisk i utgangspunktet.

Huff, nå må jeg le litt av meg selv :fnise:

Skrevet

Katter er veldig opptatt av at det skal lukte som de i kattedoen, så la alltid litt tiss ligge igjen. TIl å begynne med kan du kanskje ta litt hår fra den og legge der du vil den skal oppholde seg? Katten min ligger på et pledd på gulvet og han liker/skjønner det ikke når det er nyvasket. Så da er det rett bort til børsten...

• Liker 1
Gjest FiskenBlub
Skrevet

Ja, du kan ha matskåla i boden, men katter er veldig nøye på det. Matskåla må være lengst mulig borte fra doet. Når katten blir mer sikker kan du flytte skålen til kjøkkenet.

Katter har instingt til å grave ned urin og avføring så tror ikke du burde bekymre deg for at den ikke finner doet. Hvis den har bodd på et kattehus et stund så vet den nok hvordan det funker. Med tamme katter bruker jeg å sette kattene i doet når de er på en ny plass. Regner meg at katten du skal ha ikke er tam så du kan prøve å sette lukten dennes i doet hvis du er bekymret.

Angående kurven den skal sove kan du spraye catnip i, katter elsker det. Men sånn sett er katter veldig egenrådig og vil bestemme selv, så kan hende den finner en helt annen plass å sove på :P katter liker veldig godt små steder, som et lite bur eller en liten kurv hvor de kan rulle seg sammen som en ball.

• Liker 1
Skrevet

Tusen tusen takk katte-lure dere! Føler meg mye mer trygg på at dette skal gå bra samt at jeg slipper å spørre FOD-damen disse spørsmålene. Det hadde vært litt pinlig og jeg har sett for meg at hun tar med seg katten igjen i total skepsis. :fnise:

Håper den røyter litt så jeg slipper å jage den for å få av litt hår å legge i lille kurven jeg har lagd.Mucho smart forslag :P

Jeg tror kansje jeg har fått med en liten mus som har catnip på seg jeg, den kan jo brukes som lokke til enten stikke-vekk buret eller sengen. Ellers er det overflod av sofaer og stoler i leiligheten så som dere sier, det løser den kanskje totalt selv.

:blomst: til alle :-)

Gjest FiskenBlub
Skrevet

Tether en ukes tid kommer du garantert til å merke at du har fått deg katt- pels over alt :) har 3 katter og en hund så alt har pels på seg hjemme hos oss.. Til og med i maten :(

Lurt å kjøpe masse leker og klorestativ. Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Tether en ukes tid kommer du garantert til å merke at du har fått deg katt- pels over alt :) har 3 katter og en hund så alt har pels på seg hjemme hos oss.. Til og med i maten :(

Lurt å kjøpe masse leker og klorestativ. Lykke til :)

Pels!

Hunden min gikk bort på våren i fjor. Han var en røyte-mester! Han kan enda overraske meg med ett hår her og der så jeg blir sittende og gråte litt, mimre og ikke helt vite hva jeg skal gjøre med for meg verdifulle lille minnet. *tar seg sammen*

Jeg støvsugde på autopilot i 3-4 uker etter hans død men etterhvert så var det ikke noe mer å støvsuge :( Det er enda merkelig å vaske gulver uten å ha liggi på gulvet for å støvsuge hver krik og krok før kluten draes ut.

Så velkommen pels, på klær, i maten,sofaen, hjørner, under alle møbler, hybelkaniner og morro-kjefting på hår-synderen som burde støvesuge opp etter seg selv. Nå er det eneste jeg støvsuger støvsugeren selv som bare står og støver ned.

Jeg går hjemme og savner veldig noen å prate med. Når den verste sorgen var over etter min hund så var savnet der så sterkt, jeg tenkte dag og natt på å få en ny hund lenge.

Dessverre har jeg fibromyalgi så jeg kan ikke ha hund her jeg bor og det blir med drømmen. I tillegg ville jeg ikke skaffe meg ett annet dyr som "erstatning". Han var unik, som alle dyr, og jeg syntes neste dyr skal få komme som sitt eget unike nye dyr for meg.

Egentlig håper jeg jo at FOD ikke trenger meg. Det vil jo si at ingen har bare kastet ut katten sin men det er, etter å ha sett veggen på FOD, nok for mye å håpe på.

Skulle alle katter være lykkelige og ingen trenger meg i nød så kommer jeg nok til å vurdere adopsjon.

Trodde aldri jeg skulle gå fra hund til katt men etter å ha lest her om folk og deres katter så har tanken om at man aldri kan knytte seg til en katt som en hund endret seg. Det blir jo ikke det samme men det føles som om det kan bli like verdifullt og fint å være sammen med en katt.

Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg tror kansje jeg har fått med en liten mus som har catnip på seg jeg, den kan jo brukes som lokke til enten stikke-vekk buret eller sengen. Ellers er det overflod av sofaer og stoler i leiligheten så som dere sier, det løser den kanskje totalt selv.

:blomst: til alle :-)

Dyrlegen vi gikk til før vi flyttet, sa at ca en av ti katter ikke reagerer (noe særlig?) på catnip. Vår eldste katt liker å spise det(jeg kjøpte en pose med tørket catnip for å bruke som "lokkemat" til sovesteder etc), men ellers er det null reaksjon. Den ene katten til "svigerinna" reagerer heller ikke, så vi ble jo litt skuffet begge to, da pusene ikke reagerte. :P Ikke at det er noen krise, men det kan være greit å vite at det er ikke alle dette funker for, så du ikke blir like skuffet som det vi ble. :fnise:

Jeg har forresten funnet mange nyttige tips og info på katteprat.net. :)

Skrevet

Jeg og kjæresten min er også fosterhjem for katt gjennom FOD. Pga plassmangel har vi gitt beskjed om at vi foretrekker eldre og roligere katter, men vi tar selvsagt alle imot hvis det er krise. Vi har blant annet hatt en spinnvill unge på seks-syv uker og et gammelt drog som bare lå under senga.

Det beste tipset jeg kan gi er egentlig bare å gi dyret tid og å se det an. Noen katter vil ligge i halsgropa på deg, mens andre freser bare du nærmer deg.

Vi har ingen plass i høyden til katten, igjen pga liten plass, men alle kattene vi har hatt (ni på ett år) har funnet seg god til rette oppi skuffene med sengklær som vi har under senga. De fleste liker å ha en rolig plass med noe over seg hvor de kan trekke seg tilbake. Dersom du har mulighet for det kan du ordne plass på badegulvet med varmekablene på, men det er ofte sånn at katten absolutt ikke vil ligge der du lager plass til den ;) Noen katter har fast plass og beholder den, mens andre flytter rundt i huset.

Jeg vet ikke om det er nevnt at du må kattesikre huset? Gjem strikketøyet, små ledninger og alt annet som katten kan ha lyst til å tygge på. Har du noen hulrom, f.eks. bak bokhyller eller veggseksjoner kan det være lurt å tette de. Vær forberedt på at katten kan spise planter og klatre i gardinene - og at den ikke gjør noen av tingene.

Lykke til som fosterhjem, jeg synes det er superkoselig!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...