AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Har fått time for avtalt operasjon/KS 5.mars. Men hva om den lille gutten melder sin ankomst FØR datoen? Blir det da haste-KS fordi de ansatte ikke er forberedt fordi vi ikke hadde time akkurat da, eller hva er vanlig kotyme? 5.mars er kun 1 uke før terminen...så hvordan kan de være så sikre på at denne datoen er bra nok for å rekke planlagt KS? Anonym poster: 056c9b56a588a3124b5e42f8dc7fbabb
Gjest Magdalene Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 Der vet de jo ikke. Skulle det starte av seg selv, kontakter du føden, så blir det et hastesnitt.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Eller kanskje prøve selv? Anonym poster: 14cce182d7648477720fe7c741ca3b09
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Eller kanskje prøve selv? Anonym poster: 14cce182d7648477720fe7c741ca3b09 Dummeste forslaget jeg har hørt. Hva om hun har medisinske eller andre grunner for at hun ikke kan føde vaginalt? Anonym poster: 0f8632424898b556bbf3f5458fbe31f8 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #6 Skrevet 7. februar 2013 Jeg fikk også dato for KS en uke (6 dager, faktisk) før termindato. Fikk også høre at jeg måtte ta kontakt med føden med en gang jeg fikk rier, for å få hastesnitt. Gikk helt fint, heldigvis, babyen kom ikke før tiden. Anonym poster: ea124d0d86e7a46fdc41152b52eb41d1 1
Rufsehue Skrevet 8. februar 2013 #7 Skrevet 8. februar 2013 Da ringer du føden. Sannsynligvis blir det hastesnitt, men de kan også prøve å roe ned riene hvis de ikke er veldig langt kommet (jeg hadde plagsomme maserier kvelden før keisersnittet mitt, men de roet seg med bare en litt kraftig smertestillende, og så lå jeg på obs-posten den natten fordi de ikke ville ha hastesnitt på natten med tvillinger hvis de kunne unngå det). I mitt tilfelle var det farlig for babyene om jeg skulle gå i fødsel, så jeg ville ikke fått lov til å forsøke vaginal fødsel. Størsteparten av planlagte keisernsitt er ikke elektive (etter mors ønske), men nødvendige av medisinske grunner. Det er derimot til barnets beste å gå så nær termin som mulig, derfor setter de ikke planlagte snitt mer enn en uke før termin hvis alt er bra med mor og barn.
SmallTalk Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 Dersom du får rier eller vannavgang før datoen for planlagt snitt, så blir det et såkalt "planlagt hastesnitt" på deg, med mindre du har pressrier og 10 cm åpning når du kommer inn. Da lar de det stå til med mindre det er tunge medisinske grunner til at du skal ha keisersnitt (som morkake som dekker livmorhalsen eller seteleie hvor det absolutt ikke er plass til at ungen kommer ut).
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #9 Skrevet 8. februar 2013 Dersom du får rier eller vannavgang før datoen for planlagt snitt, så blir det et såkalt "planlagt hastesnitt" på deg, med mindre du har pressrier og 10 cm åpning når du kommer inn. Da lar de det stå til med mindre det er tunge medisinske grunner til at du skal ha keisersnitt (som morkake som dekker livmorhalsen eller seteleie hvor det absolutt ikke er plass til at ungen kommer ut). Men da må det da være veldig greit å prøve selv.
Stinelin Skrevet 8. februar 2013 #10 Skrevet 8. februar 2013 Men da må det da være veldig greit å prøve selv. Det er akkurat det SmallTalk skriver. 1
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #11 Skrevet 8. februar 2013 Det er akkurat det SmallTalk skriver. Hun trenger deg til å forklare hva hun selv mener? Skal du tegne også?
Stinelin Skrevet 8. februar 2013 #12 Skrevet 8. februar 2013 Ja du forstod det jo ikke selv, siden du quotet henne og nevnte det samme. Bare si fra om du trenger tegning. 9
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #13 Skrevet 8. februar 2013 Ja du forstod det jo ikke selv, siden du quotet henne og nevnte det samme. Bare si fra om du trenger tegning. He, he.
SmallTalk Skrevet 8. februar 2013 #14 Skrevet 8. februar 2013 Men da må det da være veldig greit å prøve selv. Les innlegget en gang til, du. Og da litt nøyere. 2
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #15 Skrevet 8. februar 2013 Les innlegget en gang til, du. Og da litt nøyere. Jeg leste, men jeg er interessert i hva du mener. 1
Rufsehue Skrevet 8. februar 2013 #16 Skrevet 8. februar 2013 Men da må det da være veldig greit å prøve selv. Hadde jeg kommet inn med ti cm hadde jeg fortsatt ikke fått lov å "prøve selv". Her lå nemlig navlestrengen foran åpningen (navlestrengsfremfall) og det er livstruende for barnet om den kommer først og dermed kommer i klem. Så nei, det er ikke alltid greit å prøve selv. Det samme vil vel gjelde ved seteleie med veldig stor baby, eller hvis morkaken for eksempel ligger helt foran åpningen. Det er en god del tilstander der ks er medisinsk indikert, og da SKAL man absolutt ikke stå på sitt og prøve å føde.
SmallTalk Skrevet 8. februar 2013 #17 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Jeg leste, men jeg er interessert i hva du mener. Hva var det som var vanskelig å forstå med det jeg skrev? Ankommer man føden med 10 cm åpning og pressrier så tar de kun KS med mindre det er direkte livsfarlig for mor å føde vanlig, uansett om man hadde fått innvilget KS på forhånd. Tilstander som gjør at de fortsatt vil ta KS i en slik situasjon er f.eks at morkaken dekker livmorhalsen. Endret 8. februar 2013 av SmallTalk 1
Rufsehue Skrevet 8. februar 2013 #18 Skrevet 8. februar 2013 Hva var det som var vanskelig å forstå med det jeg skrev? Ankommer man føden med 10 cm åpning og pressrier så tar de kun KS med mindre det er direkte livsfarlig for mor å føde vanlig, uansett om man hadde fått innvilget KS på forhånd. Tilstander som gjør at de fortsatt vil ta KS i en slik situasjon er f.eks at morkaken dekker livmorhalsen. Jeg kjenner en (tvillingmamma) som hadde hatt to hastesnitt, og dermed ikke fikk lov å prøve å føde vaginalt tredje fødsel (med tvillingene) selv om hun ønsket det. Hun hadde styrtfødsel med tvillingene, og ankom med full åpning, men fikk fortsatt ikke lov å prøve og endte med full fart-hastesnitt.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #19 Skrevet 8. februar 2013 Hadde jeg kommet inn med ti cm hadde jeg fortsatt ikke fått lov å "prøve selv". Her lå nemlig navlestrengen foran åpningen (navlestrengsfremfall) og det er livstruende for barnet om den kommer først og dermed kommer i klem. Så nei, det er ikke alltid greit å prøve selv. Det samme vil vel gjelde ved seteleie med veldig stor baby, eller hvis morkaken for eksempel ligger helt foran åpningen. Det er en god del tilstander der ks er medisinsk indikert, og da SKAL man absolutt ikke stå på sitt og prøve å føde. Det blir jo noe helt annet. Hva var det som var vanskelig å forstå med det jeg skrev? Ankommer man føden med 10 cm åpning og pressrier så tar de kun KS med mindre det er direkte livsfarlig for mor å føde vanlig, uansett om man hadde fått innvilget KS på forhånd. Tilstander som gjør at de fortsatt vil ta KS i en slik situasjon er f.eks at morkaken dekker livmorhalsen. Ja, men jeg tenker på at hvis man hadde elektiv KS pga redsel, så må det da være greit å prøve selv når man har kommet så langt. Hva mener du?
Amarinda Skrevet 8. februar 2013 #20 Skrevet 8. februar 2013 En kollega hadde avtalt KS fordi barnet lå feil vei. Barnet ville likevel ut før, og kom såpass fort at de såvidt rakk å komme inn sykehusdøra. Barnet kom ut feil vei, men heldigvis i god form. Så jo, noen ganger kommer barnet før KS og fødes normalt, heldigvis går det også vanligvis bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå