Gå til innhold

fortelle barn om alvorlig sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har noen tips om hvordan og når det er lurt å fortelle en gutt på 5 år at en han er veldig glad i har en alvorlig sykdom?

Gutten min har nemlig en fetter på 6 år som har en alvorlig sykdom og er forteller gjerne om det til andre. nå er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre. om jeg ikke skal si noe og vente på spørsmålene som eventuelt kommer eller fortelle litt før fetteren gjør det. Til nå har dette ikke vært et tema pga fetteren har bodd et stykke vekke så de har hatt lite kontakt de siste 2 årene. Men nå flytter moren hans inn i etg under oss, så de kommer til å treffe hverandre mye mer.

Jeg hadde en bror som døde som følge av samme sykdom, og da gutten min fikk vite det tok han det veldig tungt. Selv om broren min døde før han ble født.

Så det er et sårt tema for både meg og min sønn.

Er det eventuelt noen steder jeg kan kontakte for å få hjelp til å fortelle det på en god måte til min sønn????

Anonym poster: cfb78738851a18e83d1742656a187e2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan bare anbefale mest mulig åpenhet, på barnets nivå, om sykdom og død. Alt som er utestengelse og skjult kan oppfattes i signaler innad i familien og være skadelige. Åpenhet er ikke skadelig, men det er veldig viktig å ta seg god tid, og ikke bare fortelle, men forklare, og sørge for at linjen dere i mellom holdes åpen rundt dette. Jeg har nylig erfaring selv med dette, og fulgte gjeldende råd, og er veldig glad for det. Det kan styrke tilliten mellom barnet og deg, og det stikk motsatte skjer dersom han holdes utenfor noe så viktig i omgivelsene. Sjansen er veldig stor for at han snapper det opp uansett.

Skrevet

Jeg kan bare anbefale mest mulig åpenhet, på barnets nivå, om sykdom og død. Alt som er utestengelse og skjult kan oppfattes i signaler innad i familien og være skadelige. Åpenhet er ikke skadelig, men det er veldig viktig å ta seg god tid, og ikke bare fortelle, men forklare, og sørge for at linjen dere i mellom holdes åpen rundt dette. Jeg har nylig erfaring selv med dette, og fulgte gjeldende råd, og er veldig glad for det. Det kan styrke tilliten mellom barnet og deg, og det stikk motsatte skjer dersom han holdes utenfor noe så viktig i omgivelsene. Sjansen er veldig stor for at han snapper det opp uansett.

Hvor fikk du råd fra? Jeg ha alltid svart på spørsmål om alt fra himmel og jord. men akkurat på dette området er jeg utrolig usikker på hvordan jeg skal gå frem, da det er ennå noe jeg sliter med å akseptere.( altså at min bror er borte).

Jeg er redd for å overføre min sorg og fortvilelse til min sønn.

Anonym poster: cfb78738851a18e83d1742656a187e2e

Skrevet

Undersøk om kommunen du bor i har et lavterskeltilbud med psykolog.. Det har de i kommunen jeg bor, og der har jeg fått råd i en sak som omhandlet sykdom og forestående død hos en person nær barna mine.

Tok en telefon og fremla problemstillingen. Fikk deretter en time hvor jeg snakket med en barnepsykolog som ga meg veldig gode råd. Og barna taklet det heldigvis bra :)

Anonym poster: a882d07213504ffa1fed849b7276fec0

Skrevet

Les gjerne litt på familienettet.no eller helsenorge.no og se om du finner noe der. Ellers kanskje du kan få råd hos veiledningssenteret.no.

Det er også mulig helsestasjonen vet om noen du kan kontakte, f. eks en psykolog som nevnes ovenfor.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...