AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Jeg drømmer mye hver natt, husker alltid hver morgen 2-6 drømmer, husker mye detaljer og lange drømmer. Drømmene er ikke så veldig spesielle, de er som regel påvirket av hva som har skjedd i det siste i mitt liv eller noe jeg grubler på. Men greia er at jeg føler meg aldri uthvilt, jeg føler at drømmene alltid har skjedd (vet jo at de ikke har det) siden jeg er å sliten. Dette er så slitsomt! Har skjønt det sånn at jeg sover veldig lett, altså ikke tungt, ikke at jeg sovner lett fordi jeg bruker ca en time på å sovne. Innimellom er jeg så utslitt at jeg knapt klarer å dra på jobb, da tar jeg en sovepille på kvelden så jeg får en fin natt med dypere søvn og lite drømmer. Jeg har selvsagt tatt det opp med fastlegen og hun har ingen forklaring bortsett fra at det kunne være søvnapne, at jeg kanskje våkner mye uten at jeg merker det, da man pleier å drømme mye mer hvis man våkner mye eller noe sånt. Men det har jeg fått bekreftet at jeg ikke har. Jeg har hatt det slik som dette siden begynnelsen av tenårene og har blitt så vant med det at jeg kanskje underdriver når jeg er hos legen, altså ikke forteller nok om hvor ille det er så fastlegen skjønner kanskje ikke helt hvordan det er. Jeg har en veldig flink fastlege, men hun sier at jeg må bare være fysisk aktiv. Men jeg er fysisk aktiv hver dag på jobb, ellers går jeg turer. Så jeg er ikke lat, ikke at fastlegen sier det fordi det sier hun ikke. Jeg har det slik hele året så det er ikke en ting jeg sliter med kun i mørketiden. Jeg har ADD og under utredningen for et par år siden så var jeg i EEG for å utelukke epilepsi, og jeg har ikke epilepsi. Men testen viste at jeg har mye trege hjernebølger (thetabølger) i våken tilstand og mens de prøve å provosere hjernen min til å få epilepsianfall, noe som betyr at jeg har en funksjonsforstyrrelse i hjernen min da hjernen burde ha vært mer aktiv da, altså raskere hjernebølger. Jeg husker at jeg hatet testen og ble stresset av den, men hjernen var vist ikke stresset i det hele tatt, den var jo halvt bevisstløs! Men det er ikke noe som blir videre utredet da slike ting er veldig komplisert og jeg er jo oppegående, og det kan være ADD'en som gjør det (eller det som gjør at jeg har ADD for å si det på en annen måte). Da det er typisk for personer med ADD/ADHD å ha mye thetabølger, det sa nevropsykologen som ga meg diagnosen. Jeg lurer på om dette har noe med å gjøre at jeg ikke klarer å sove dypt, syns egentlig at det burde vært motsatt. At siden hjernen min er treg så burde jeg jo sove dypt. Noen her som har peiling på sånt? Antakelig ikke. Fastlegen min kunne ikke svare. Noen andre som har det som meg og som vet hvorfor dere har det sånn? Ikke nødvendigvis med ADD/ADHD, men som drømmer mye og er aldri uthvilt. Anonym poster: 165ac6c209095358d659fd3d0fc5acc4 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #2 Skrevet 8. februar 2013 Jeg har det også sånn, og har ingen løsning. Våkner mer sliten enn da jeg la meg, og det er forferdelig irriterende. Det hører med at jeg så godt som aldri drømmer noe som helst positivt, det er bare stressdrømmer og kaos. Eneste jeg har funnet som hjelper er å drikke meg litt pussa om kvelden- da sover jeg relativt tungt etterpå. Men det er jo ikke en strategi man kan benytte hver dag Så jeg vet ikke, jeg antar det bare er sånt vi må leve med? Men jeg hadde gitt mye for en pille eller et råd eller noe som fungerte, slik at jeg kunne sove godt... Anonym poster: 1589d217140c70de66f594a6212ea158
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #3 Skrevet 8. februar 2013 I perioder hvor jeg er stresset eller veldig mer sliten enn til vanlig (er jo alltid sliten) så drømmer jeg og mange stressdrømmer, og det er ekstra slitsomt. Ellers har jeg bare teite drømmer, det er litt irriterende, hehe. Jeg sover dårligere av alkohol, jeg er motsatt av andre, jeg må holde meg våken lenge for å bli nesten edru etter en fest, hvis ikke får jeg ikke sove. Jeg har aldri sovnet når jeg har vært full. Pusset hjelper heller ikke. Andre ønsker å huske drømmene sine og syns at det er så fantastisk når de husker en drøm en sjelden gang. Huff de skulle bare vist hvordan jeg har det, og jeg hadde gitt de drømmene mine hvis det gikk an. Sovemedisin hjelper meg men det kan man heller ikke ta hver dag uten å bli avhengig, altså de milde som Vallergan funker ikke på meg. Jeg har aldri sovet så dårlig og hatt så mange psyko drømmer som når jeg prøvde Circadin (melatonin). Da var drømmene enda mer virkelig enn ellers, det var grusomt!! Ingen som har noen råd? Som ikke innebærer de kjente rådene som å være fysisk aktiv, ikke se for mye på tv om kvelden, ikke drikk eller spis før man legger seg osv. Jeg har prøvde ALT jeg har kommet over. Anonym poster: 165ac6c209095358d659fd3d0fc5acc4
Gjest Vevila Skrevet 8. februar 2013 #4 Skrevet 8. februar 2013 Kjenner meg så utrolig mye igjen! Går på medisiner da som har "underlige drømmer" som bivirkninger, men har i tillegg en mistanke om søvnapne. Synes det er gøy å huske drømmer i seg selv, men er ganske fysisk/psykisk utslitt når jeg våkner. Håper du får noen gode råd her!
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #5 Skrevet 9. februar 2013 Jeg hadde det slik i 15 før jeg begynte og trene regelmessig. Gjør kroppen min mer fysisk sliten enn psykisk. Anonym poster: 8570746c66bf3c04e659af441f6c73e2
Gjest Lillemy Skrevet 9. februar 2013 #6 Skrevet 9. februar 2013 Har det sånn også.. Noe som har hjulpet litt, da mener jeg litt.. (men bedre enn ikkeno;) er ørepropper..Drømmer jo mye, men våkner færre ganger enn tidligere. Går jo an å prøve? Men for min del tror jeg alle drømmene kommer av stress og bekymringer.. For det er jeg god på
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #7 Skrevet 9. februar 2013 Takk for forslaget om ørepropper men jeg bruker det faktisk hver eneste natt fordi hvis ikke våkner jeg av hver eneste lyd, er ganske lytt her jeg bor og at samboer snorker. Sover så lett at jeg våkner lett. Ang trim så har jeg var veldig aktiv trener før og det hjalp ikke. Er fysisk aktiv men trener ikke så mye for tia. Anonym poster: 165ac6c209095358d659fd3d0fc5acc4
Lunaire Skrevet 10. februar 2013 #8 Skrevet 10. februar 2013 Jeg sover lett, og drømmer mye. Våkner opptil flere ganger om natten, og har drømmene godt i minnet når jeg våkner. Drømmer ikke så mye om hverdagslige ting, mest dramatisk, kaos, "mareritt", skrudd fantasi m.m. Jeg er fascinert og synes det er spennende, men likevel gjør det meg sliten. Jeg har også merket at på melatonin blir det om mulig enda mer skrudd, og det samme skjer meg hvis jeg er påvirket av alkohol (godt brisen og oppover). Jeg trener ikke, men burde kanskje ha prøvd, i og med at jeg sliter endel med å faktisk få sove også. Og det er ikke akkurat festlig når jeg våkner flere ganger i løpet av natten, og må slite med å få sove igjen og igjen. Jaja, ingen tips fra meg, ville bare spytte ut mine egne tanker rundt dette.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #9 Skrevet 10. februar 2013 Helt greit å fortelle om deg, er godt å få ut litt frustrasjoner hehe Anonym poster: 165ac6c209095358d659fd3d0fc5acc4
Gjest monicah Skrevet 14. februar 2013 #10 Skrevet 14. februar 2013 Hei! Du har jo et alvorlig søvnproblem. Har du aldri blitt henvist til søvnsenter? Er gull verdt. Har en mann som har fått god hjelp der, så jeg vet av erfaring. Legen din som må henvise deg. Bare be om det.Lykke til !
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #11 Skrevet 14. februar 2013 Takk, men da må jeg reise langt bort, ei jeg kjenner måtte reise til Oslo og vi bor langt i nord. Og fastlegen min skylder på at jeg beveger meg for lite, noe jeg ikke er enig i. Jeg har vurdert et søvnsenter men så har jeg også blitt så vant ha å ha det sånn her, det er en vane eller en "uvane". Bekymrer meg litt for fremtiden med tanke på at det er større risiko for hjerte- og karsykdommer ved langvarige søvnproblemer. Anonym poster: 165ac6c209095358d659fd3d0fc5acc4
Lunaire Skrevet 14. februar 2013 #12 Skrevet 14. februar 2013 Er det slik at hver gang du våkner, våkner du med en drøm friskt i minne? Altså, at du alltid våkner opp midt i en drøm, uansett når på natta/morgenen du våkner? Jeg spurte samboeren min om han gjorde det, og han sa at nei, det skjedde bare av og til. Jeg trodde det var vanlig, nemlig. Ble bare litt nysgjerrig av meg her.
Gjest monicah Skrevet 15. februar 2013 #13 Skrevet 15. februar 2013 Hei igjen! Det er søvnsenter i Oslo og Bergen. Google deg på hjemsiden deres og linkene. Der er tips, råd f.eks bøker. Sikkert mulig å ringe dem. Vet man kan bli innlagt for utredning. Er jo om natten du bør undersøkes. Og ja, det er et stress for hjertet ditt. Så det er verdt å satse på helsen din!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå