Gå til innhold

Er èn kcal èn kcal - uansett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det har noen betydning hvor kaloriene kommer fra? Tar utgangspunkt i at man selvsagt spiser sunt og ikke stapper i seg tomme kalorier.

Jeg er på Vektklubb og registrerer alt jeg spiser. Der står det definert hvor mye fett, karbohydrater og protein man skal ha i seg hver dag. Jeg ser at maten jeg spiser ofte har mer fett i seg enn anbefalt. Jeg liker f.eks ost og andre ting som har høy fettprosent, men samtidig har jo slike matvarer også høyt kaloriinnhold. Dermed må jeg begrense inntaket slik at jeg ikke går over mine tildelte 1300 kcal. Dette er et valg jeg tar.

Har dette noe betydning for min vektreduksjon? Eller er det så enkelt at det kun er antall kcal som betyr noe? Ikke typen?

Håper noen som har peiling kan svare meg.

Anonym poster: b5d142510dac40e7fb428a74935520e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som bruker over sier - en kcal er en kcal. Du kan i TEORIEN spise 1300 kcal i form av ost en dag, og likevel gå ned i vekt.

Men på sikt er ikke det ikke en veldig heldig løsning. Kroppen trenger andre næringsstoffer også - så den skalaen vektkubben har om hvor mye fiber/fett osv er veldig fin som veiledning - men du trenger ikke følge den slavisk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Selvfølgelig er en kcal en kcal. Og et kilo er alltid et kilo.

Men i kroppen oppfører ikke alle næringstoffer seg likt. Det blir som å si at alt som er gult har samme effekt på kroppen. Eller alt som veier 50g.

Hvordan kroppen behandler makronæringstoffene er vesentlig forskjellig. Over tid vil et overinntak føre til akkumulering av lagret energi - fett. Det betyr ikke at på kort sikt er det likegyldig om du får i deg all energien fra sukker eller eggehvite, eller olivenolje. Energimengden på kort sikt er ikke kritisk viktig. Spiser man mer øker kroppen også forbrenningen noe og vice versa. Inn til en viss grense, selvsagt.

Innad i makronæringstoffene er det også forskjell.

Jeg anbefaler å lese denne artikkelserien her: http://www.friskogfu...naeringstoffene

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Det skulle ikke hatt så mye å si så lenger du er i kaloriunderskudd. En kar som gikk ned i vekt ved å bare spise pizza hver dag (men holdt seg samtidig i kaloriunderskudd), men selvfølgelig; man bør jo gå ned i vekt av å spise sunt, ellers vil man som pizzafyren hele tiden føle seg helt for jævlig.

• Liker 1
Skrevet

Selv om en kalori er en kalori så er det forskjeller på matvaner, eksempelvis er sukker kaloririkt, dog snakker vi ikke om noe høyt fiberinnhold eller at snopevaner tilfører oss vitaminer og mineraler. Antall kalorier forteller ei heller noe om fettet er mettet eller umettet.

Selv om en kalori er en kalori så bør man spise sunn mat, at man kan gå ned i vekt med nær sagt å spise hva som helst dersom inntak og forbruk er regulert, betyr ikke at det er ok å hente energi fra transfett og masse sukker etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...