AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Huff, har kommet opp i en kjip situasjon med eksen. Nå får jeg igjen for at vi ikke hadde en samboeravtale.... Dette er saken: Da jeg og min tidligere samboer flyttet sammen, betalte jeg depositumet. Før vi opprettet konto, overførte jeg beløpet til ham. Grunnet at husleiekontrakten ikke var helt i orden da vi var i banken med huseier, ble det hele utsatt og glemt. Derfor har han hatt beløpet på sin konto helt frem til bruddet. Da det ble slutt var det enighet om at han skulle overføre beløpet snarest, men vi har ingen skriftlig avtale. Dette ble gjort da vi var i banken for å ordne opp i tidligere felles konti. Samme dag oppsto det en diskusjon rundt fordelingen av felles eiendeler. Jeg ønsket ikke å gi tilbake nøkkelen før dett var ordnet opp i. Må legge til at jeg har betalt husleie for gjeldende måned i henhold til leiekontrakten, og derfor kan ha nøkkelen ut gjeldende måned. Hva kan jeg gjøre? Har jeg vært urimelig? Anonym poster: ad72e583c7ac32ff4d8d12efeba14730
Steinar40 Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Hva skulle være urimelig i at du vil ha tilbake pengene du betalte i depositum? Men hvis han nekter så bør du selvfølgelig tenke igjennom hvor mye bråk det egentlig er verdt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 Det er han som er urimelig, det er klart du skal ha tilbake depositumspengene du har betalt! Og du har din fulle rett til å hente de tingene du eier. Anonym poster: db52f231c5f68513e876d0e6382642a2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #4 Skrevet 8. februar 2013 Fordeling av felles bo er langt mer komplisert enn hva du skriver her. Det går ikke an å si om du har vært urimelig eller ikke. Du skriver jo at han ville overføre halve depositumspengene til deg, men at etter uenigheter om deling av ting, så ville han ikke lenger. Foreslår at du setter opp et regnestykke fra begge parters side (som inkludererer hvem som fikk hva av møbler etc og husleie/depositum), som du sender han. Det er lettere å bli enige om rene tall. Anonym poster: 1455977089709231defc2052b6b6de9b 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #5 Skrevet 8. februar 2013 Ang. depositumspengene er det jeg som har betalt hele beløpet. Husleien har vært delt 50/50 hele veien. Møblene er en helt annen sak, men ja vi blir ikke enige. Det er han som har disse møblene i dag, men han sier likevel han ikke bryr seg om de. Synes likevel det er feil av ham å ikke gi meg MINE penger, bare så han kan bruke det som pressmiddel. Likevel aner jeg ikke hva jeg kan gjøre... TS Anonym poster: ad72e583c7ac32ff4d8d12efeba14730
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 Dette er mer innfløkt enn du mener. Deling av deres felles eiendeler er logisk før du får din del av depositum . Skjønner han holder tilbake pga.dette . Rettssak er din mulighet. Da blir du sikkert møtt med en sak om innbo. Isolert er dette to saker. Men samme klonfllkt.
Gjest regine Skrevet 8. februar 2013 #7 Skrevet 8. februar 2013 snakk med advokat. Da får du vite hva du kan gjøre og, ikke minst , din eks skjønner at du ikke bare lar ting gå. Fortell han at dersom du ikke får pengene dine, så vil du gjøre dette. For dette har ikke noe med "fordeling" å gjøre. DU brakte depositumspengene inn, da skal du ha de ut. Uavhengig av fordeling av ting dere har kjøpt sammen/i løpet av samboerskapet etc.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 Hvor mye penger gjelder det da? 10 000? 20 000? Hvis du går til rettsak for dette vil det trolig koste mye mer enn depositumet. En time hos advokat koster rundt 2000 kroner. Hvis advokaten skal ha møter med deg, skrive brev til eksen din, lese brev fra eksen din og svare på brev fra eksen din, kommer det på flere tusen kroner. Hvis det blir rettsak kan beløpet bli sekssifret. I tillegg er det veldig belastende å ha en slik sak gående. Jeg vil anbefale deg å skrive et saklig brev til eksen din hvor du krever det han skylder. Du kan jo håpe på at han betaler. Hvis han ikke betaler tilbake ville jeg gitt opp å få de tilbake, sett på pengene som tapt og lært av det til neste gang. Hvis man har vært sammen med en sleip person må man regne med å tape penger på det.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #9 Skrevet 8. februar 2013 Dette er mer innfløkt enn du mener. Deling av deres felles eiendeler er logisk før du får din del av depositum . Skjønner han holder tilbake pga.dette . Rettssak er din mulighet. Da blir du sikkert møtt med en sak om innbo. Isolert er dette to saker. Men samme klonfllkt. Hele depositumet er jo betalt av henne, så det er hennes penger, ikke hans. Syns han skal betale det tilbake til deg, sporenstreks. Anonym poster: f4b2af4b50e097a7e215102d90afcb33
Gjest regine Skrevet 8. februar 2013 #10 Skrevet 8. februar 2013 Hvor mye penger gjelder det da? 10 000? 20 000? Hvis du går til rettsak for dette vil det trolig koste mye mer enn depositumet. En time hos advokat koster rundt 2000 kroner. Hvis advokaten skal ha møter med deg, skrive brev til eksen din, lese brev fra eksen din og svare på brev fra eksen din, kommer det på flere tusen kroner. Hvis det blir rettsak kan beløpet bli sekssifret. I tillegg er det veldig belastende å ha en slik sak gående. Jeg vil anbefale deg å skrive et saklig brev til eksen din hvor du krever det han skylder. Du kan jo håpe på at han betaler. Hvis han ikke betaler tilbake ville jeg gitt opp å få de tilbake, sett på pengene som tapt og lært av det til neste gang. Hvis man har vært sammen med en sleip person må man regne med å tape penger på det. Dette var et svært dårlig råd. En advokat koster ikke 2000 kr pr time - og et depositum er gjerne 3 mnd husleie. Minimum 30 000 - en god del penger i mitt hode, og ikke noe man bare "kaster vekk". Det er også noe med å vise den andre at man mener alvor. Hvis TS sier til sin eks "ok, du nekter å betale tilbake mine penger. Da ser jeg meg nødt til å kontakte advokat, så får vi ta det derfra" kan det, i seg selv føre til at han forstår at hun mener alvor. Og dermed betaler tilbake, uten noe mer om og men. Selv om en del mennesker er sleipe og prøver seg, vil de fleste, også av disse, unngå at en konflikt eskalerer totalt. Og da kan trusselen om advokat evt. et advokatbrev løse saken.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #11 Skrevet 8. februar 2013 Likeledes plikter Ts.å la innbo bli delt rettferdig. Det er ofte en grunn til la være å betale tilbake depositum når penger finnes.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #12 Skrevet 8. februar 2013 Et advokatbrev betyr ingenting det er først når en blir stevnet for retten alvor begynner .
Løvetanten Skrevet 8. februar 2013 #13 Skrevet 8. februar 2013 Du trenger ikke advokat for dette. Om du mener du har en ok sak og har et minimum av beviser/er troverdig, så er forliksrådet stedet for dette. Forliksklage skriver du selv og leverer på Tinghuset. Først må du sende han et varsel med så og så lang svarfrist, og deretter kan du klage inn saken. http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=321 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #14 Skrevet 8. februar 2013 Hun har jo skrevet alt for lite om saken til at vi skal kunne bedømme om det er rett eller galt. Om hun sier hu skal ha sofa, tv, stereo,sengen, kameraet osv. så er det jo rett at hun må kjøpe han ut av dette. Uansett, så lenge det ikke er skriftelig, så er det ikke nødvendigvis "bare" å gå til en advokat heller. Advokaten kan ikke dra en kontrakt ut av ræva også ordner alt seg. Anonym poster: cf2a5c00444e916628ed00029f862f84
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #15 Skrevet 8. februar 2013 Dette var et svært dårlig råd. En advokat koster ikke 2000 kr pr time - og et depositum er gjerne 3 mnd husleie. Minimum 30 000 - en god del penger i mitt hode, og ikke noe man bare "kaster vekk". Det er også noe med å vise den andre at man mener alvor. Hvis TS sier til sin eks "ok, du nekter å betale tilbake mine penger. Da ser jeg meg nødt til å kontakte advokat, så får vi ta det derfra" kan det, i seg selv føre til at han forstår at hun mener alvor. Og dermed betaler tilbake, uten noe mer om og men. Selv om en del mennesker er sleipe og prøver seg, vil de fleste, også av disse, unngå at en konflikt eskalerer totalt. Og da kan trusselen om advokat evt. et advokatbrev løse saken. Prisen for en time hos advokat ligger gjerne fra 1300-2500. Det kan hende du har rett i at et advokatbrev kan løse saken, men det kan like gjerne hende at det ikke løser saken. Hvis det ikke løser saken kan hun ende opp med enda flere utgifter. Og hvis hun velger å gå videre og stevne han for retten kan hun ende med å tape hvis hun ikke har gode nok beviser. Da må hun betale både sine egne advokatutgifter og hans advokatutgifter. Det kan bli veldig dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #16 Skrevet 8. februar 2013 Du trenger ikke advokat for dette. Om du mener du har en ok sak og har et minimum av beviser/er troverdig, så er forliksrådet stedet for dette. Forliksklage skriver du selv og leverer på Tinghuset. Først må du sende han et varsel med så og så lang svarfrist, og deretter kan du klage inn saken. http://www.forliksra...php?page_id=321 Forliksrådet er et godt forslag. Hvis du ikke vil gi deg er det en vei du kan gå. "Behandlingen av en sak i Forliksrådet foregår på en mer uformell måte enn i de fastlagte mønstre for domstolene, og man trenger ikke advokat. Forliksrådet vil først og fremst se om det er rom for et forlik mellom partene. For eksempel kan partene møtes på halvveien, bli enige om en nedbetalingsplan eller lignende. Et forlik har samme virkning som en rettskraftig dom. Oppnås ikke forlik kan saken avsluttes med at forliksrådet avsier dom eller forliksrådet innstiller saken. Dommen må bygge på norske lover og gjeldende rett. Dersom det ikke ankes, blir dommen endelig. Alle dommer kan ankes til tingretten innen en måned. Forliksrådet har begrensinger når det gjelder å kunne avsi dom. Er tvistesummen over 125 000 kr kan forliksrådet avsi dom bare når begge parter er enige om at forliksrådet kan avsi dom, er tvistesummen under 125 000 kr, kan forliksrådet avsi dom når en av partene ber om det. I alle tilfeller må forliksrådets medlemmer være enige i at vilkårene for å avsi dom er tilstede før dom kan avsies. Den koster et rettsgebyr for å få en sak behandlet av forliksrådet. Den som taper saken blir som regel dømt til å betale sakens kostnader." .http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30 Rettsgebyret er 860 kroner, så hvis du taper her får du en ekstra utgift på 1720 kroner. Hvis du vinner og han ikke anker saken til tingretten slipper du å betale noe. Hvis dere blir enige om å dele depositumet må du betale 860 kroner. Eneste risikoen er at han taper, anker til tingretten og vinner saken der. Da kan det bli dyrt for deg, for da må du betale både hans advokatutgifer og dine egne advokatutgifer.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #17 Skrevet 8. februar 2013 Forliksrådet er et godt forslag. Hvis du ikke vil gi deg er det en vei du kan gå. "Behandlingen av en sak i Forliksrådet foregår på en mer uformell måte enn i de fastlagte mønstre for domstolene, og man trenger ikke advokat. Forliksrådet vil først og fremst se om det er rom for et forlik mellom partene. For eksempel kan partene møtes på halvveien, bli enige om en nedbetalingsplan eller lignende. Et forlik har samme virkning som en rettskraftig dom. Oppnås ikke forlik kan saken avsluttes med at forliksrådet avsier dom eller forliksrådet innstiller saken. Dommen må bygge på norske lover og gjeldende rett. Dersom det ikke ankes, blir dommen endelig. Alle dommer kan ankes til tingretten innen en måned. Forliksrådet har begrensinger når det gjelder å kunne avsi dom. Er tvistesummen over 125 000 kr kan forliksrådet avsi dom bare når begge parter er enige om at forliksrådet kan avsi dom, er tvistesummen under 125 000 kr, kan forliksrådet avsi dom når en av partene ber om det. I alle tilfeller må forliksrådets medlemmer være enige i at vilkårene for å avsi dom er tilstede før dom kan avsies. Den koster et rettsgebyr for å få en sak behandlet av forliksrådet. Den som taper saken blir som regel dømt til å betale sakens kostnader." .http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30 Rettsgebyret er 860 kroner, så hvis du taper her får du en ekstra utgift på 1720 kroner. Hvis du vinner og han ikke anker saken til tingretten slipper du å betale noe. Hvis dere blir enige om å dele depositumet må du betale 860 kroner. Eneste risikoen er at han taper, anker til tingretten og vinner saken der. Da kan det bli dyrt for deg, for da må du betale både hans advokatutgifer og dine egne advokatutgifer. Må korrigere meg selv litt. Det totale rettsgebyret i forliksrådet er 860 kroner. Det er du som må betale det hvis dere blir enig eller hvis du taper. Hvis saken ankes til tingretten blir rettsgebyret høyere. http://www.domstol.n...ten/Rettsgebyr/
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2013 #18 Skrevet 8. februar 2013 Hadde det vært en ide å foreslå for han at du bare får tilbake halvparten av beløpet? Da er det kanskje større sjans for å få løst saken? Og du slipper å tape alt?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #19 Skrevet 8. februar 2013 For meg som student, er 33 000 ganske mye sparepenger. Og diverse møbler som det er snakk om har mye lavere verdi, og jeg har ikke tatt noen av dem, de står fortsatt i leiligheten hvor han bor. Årsaken til at pengene ble overført til hans konto var i første omgang fordi jeg betalte halve husleien til ham, som så betalte alt inn til huseier. Dagen før vi dro i banken med huseier overførte jeg det til ham. Da det ikke ble noe av, har de bare stått der i påvente av at vi skal ordne det med huseier. Men dette ble ikke av, og nå når det er slutt, vil han ikke betale de tilbake. Tenkte i første omgang å ta kontakt med JURK eller lignende. Har også noen advokater i familien som sikkert kan hjelpe, men har ikke så lyst til å involvere dem med en gang. Kan det være jeg har rett på fri rettshjelp? Har ikke satt meg helt inn i vilkårene, men har inntekt lavere enn det som kreves og jeg er gravid. Forliksrådet er jo en siste utvei, håper ikke vi trenger å gå hele den veien. Det ligger selvfølgelig mer bak dette forholdet. Han har er en del år eldre enn meg, og har vært kontrollerende i forholdet. Da jeg gjorde det slutt, har han blitt ekstremt sint. Det virker som han bruker dette som en "maktdemonstrasjon", for han mener han har rett til å gjøre dette. TS Anonym poster: ad72e583c7ac32ff4d8d12efeba14730
Strixvaria Skrevet 8. februar 2013 #20 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Hvis du har advokater i familien ville jeg tatt kontakt med dem umiddelbart - hva i all verden venter du med? Jo lengre tid det går før du får ut fingeren, jo mindre sannsynlig er det at du får tilbake pengene dine. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å være så 'snill' - fyren har per definisjon STJÅLET fra deg. Hallo?? Endret 8. februar 2013 av Strixvaria
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå