Jolene Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Hei! Her om dagen fikk jeg vite at et vennepar av samboer og meg skal ha barn. Dette er jo koselig for dem, og jeg unner dem dette. Men så kommer spørsmålet mitt til dere: Hvorfor må de spørre oss når vi evt skal ha barn? Dette paret jobber og, bor sammen og eier bolig sammen. Hun har ikke høyere utdannelse enn vgs, samme med han og de er 25 og 28 år gamle. Min samboer driver og studerer bachelor innenfor maskiningenør og jeg tar master innenfor statsvitenskap. Vi er 23 og 27 år gamle, bor delevis sammen pga studier, han jobber deltid og eier hus som driver å pusses opp. Hvorfor er det et legitimt spørsmål å stille andre mennesker? For alt det dem vet kan det hende vi ikke kan få barn og da er et slikt spørsmål særdeles upassende. For min del har jeg ikke lyst på barn og har en ryggskade som kan i værste konsekvens gjøre meg låst fast til en rullestol resten av livet. Jeg kan forstå at dersom en synes barn er fantastisk vil en få andre til å oppleve det samme, men jeg har da ikke begynt på en master for å verken fullføre den eller ikke gå meg en god karriere!? Innefor den sektoren jeg sikter meg inn på er det viktig å arbeide hardt og mye, og da hadde jeg ikke hatt den muligheten dersom jeg hadde fått barn. Dessuten kan jeg virkelig ikke fordra barn. Men litt forklaring hadde jeg satt enormt pris på 12
Bella21 Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Så hårsår du var da. Det er som å spørre noen om de vil bli med ut og sole seg, hvor deretter personen svarer: Nei jeg har soleksem! Går hjem, og oppretter en tråd om hvorfor folk spør om de vil sole seg og ikke tenker over at en kanskje har soleksem! whinewhinewhineeeeeee 21
Jolene Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2013 Så hårsår du var da. Det er som å spørre noen om de vil bli med ut og sole seg, hvor deretter personen svarer: Nei jeg har soleksem! Går hjem, og oppretter en tråd om hvorfor folk spør om de vil sole seg og ikke tenker over at en kanskje har soleksem! whinewhinewhineeeeeee Jeg synes det er frekt å spørre sånt. Dessuten trenger du ikke ta den tonen der. Jeg vil genuint finne et svar på hvorfor folk spør om slike ting, noe du ikke var behjelpelig med. 18
funfacts Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Jeg synes ikke du er hårsår, og jeg har hørt flere som har sagt at de er lei spørsmålene, og hva om dem ikke kan få barn. Likevel tar jeg meg selv i å spørre når andre skal ha barn, men jeg gjør ikke det for å presse, og legger litt humor bak det. Veit jo at jeg ikke bestemmer når andre får barn, selv om jeg gjerne ønsker at mine venninner skal få barn også. Du får si det da vetdu, at dere ikke veit om dere kan få barn, så slipper du spørsmålene, eller så får du jatte med å le litt av det "hehe, ja, blir nok en stund til"..
Bella21 Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Jeg synes det er frekt å spørre sånt. Dessuten trenger du ikke ta den tonen der. Jeg vil genuint finne et svar på hvorfor folk spør om slike ting, noe du ikke var behjelpelig med. Har du noen gang tenkt på hvorfor du syns det er frekt, altså du føler deg på en måte truffet? Kanskje de hadde lyst på jevnaldrende barn Leke sammen, gå igjennom svangerskap sammen, prompe sammen osv... IKKE VET JEEEEG PUUUS! 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #6 Skrevet 7. februar 2013 Jeg synes det er et frekt spørsmål, på linje med "hvordan står det til med kjærligheten" til single folk. Jeg må også himle litt med øynene (inni meg) hver gang noen sier "NÅR jeg får barn" akkurat som om det er noe man kan bestille. Anonym poster: e131ed950805bff8d40b2c8ae6d7db51 4
Jolene Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 7. februar 2013 Jeg synes det er et frekt spørsmål, på linje med "hvordan står det til med kjærligheten" til single folk. Jeg må også himle litt med øynene (inni meg) hver gang noen sier "NÅR jeg får barn" akkurat som om det er noe man kan bestille. Anonym poster: e131ed950805bff8d40b2c8ae6d7db51 Agreed!
Jolene Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2013 Har du noen gang tenkt på hvorfor du syns det er frekt, altså du føler deg på en måte truffet? Kanskje de hadde lyst på jevnaldrende barn Leke sammen, gå igjennom svangerskap sammen, prompe sammen osv... IKKE VET JEEEEG PUUUS! Føler meg på ingen måte truffet, men blir oppgitt av sånne folk. Jeg har ikke akkurat lyst til å ofre helsa for noe jeg ikke ønsker meg. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #9 Skrevet 7. februar 2013 Føler meg på ingen måte truffet, men blir oppgitt av sånne folk. Jeg har ikke akkurat lyst til å ofre helsa for noe jeg ikke ønsker meg. For karrieren din derimot er du villig til å jobbe mye og hardt for. Anonym poster: 626a07c872803148378d5c6fa570c793 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #10 Skrevet 7. februar 2013 Enig med majoriteten. Synes ikke det er noe noen andre enn det eventuelle paret har noe med. Press fra familie og venner på den fronten er ikke noe hyggelig. Brikkene faller på plass når det passer seg sånn for de som er oppi det. Selv er jeg singel, og har nettopp blitt dumpet av en date jeg likte/liker veldig godt. Det er nesten så jeg gruer for å snakke med familie og venner som ikke vet om dette, fordi spørsmålet kommer alltid opp "Når skal du får deg kjæreste igjen da?" "Skal du ikke ha en mann i livet ditt snart?" "Alle tantene dine lurer på om du ikke har fått deg kjæreste enda". Det er virkelig ikke hyggelig å bli spurt om, er ikke som om jeg ikke VIL, det har bare ikke blitt sånn.. Anonym poster: 7cec722c2e4ee969d702e2760d6a78f4
Jolene Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 7. februar 2013 For karrieren din derimot er du villig til å jobbe mye og hardt for. Anonym poster: 626a07c872803148378d5c6fa570c793 Den krever ikke 9 mnds svangerskap med belastning på korsryggen. Min skade sitter i korsryggen, og ved å jobbe hardt for å oppnå en karriere må jeg ikke belaste ryggen min. Med min skade kan en havne i rullestol etter et svangerskap, dermed blir det en viss forskjell. Dessuten er jeg ikke mer enn 23 år, så skjønner ikke denne konstante masingen. 5
Jolene Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #12 Skrevet 7. februar 2013 Enig med majoriteten. Synes ikke det er noe noen andre enn det eventuelle paret har noe med. Press fra familie og venner på den fronten er ikke noe hyggelig. Brikkene faller på plass når det passer seg sånn for de som er oppi det. Selv er jeg singel, og har nettopp blitt dumpet av en date jeg likte/liker veldig godt. Det er nesten så jeg gruer for å snakke med familie og venner som ikke vet om dette, fordi spørsmålet kommer alltid opp "Når skal du får deg kjæreste igjen da?" "Skal du ikke ha en mann i livet ditt snart?" "Alle tantene dine lurer på om du ikke har fått deg kjæreste enda". Det er virkelig ikke hyggelig å bli spurt om, er ikke som om jeg ikke VIL, det har bare ikke blitt sånn.. Anonym poster: 7cec722c2e4ee969d702e2760d6a78f4 Det med press er sånn jeg har det for øyeblikket . Eneste unntaket er mine foreldre og bror, alle andre spør og graver hele tiden, i hvertfall hans familie... Uansett om det går på barn eller kjærlighet er det ikke noe gøy å føle seg presset eller mast på
lillevill Skrevet 7. februar 2013 #13 Skrevet 7. februar 2013 Fordi de er oppslukt i sin egen situasjon. Bare si at du ikke ønsker deg barn nå. 2
Jolene Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #14 Skrevet 7. februar 2013 Fordi de er oppslukt i sin egen situasjon. Bare si at du ikke ønsker deg barn nå. Problemet er at de gjerne fortsetter å grave, uansett hva jeg sier. Hadde jeg sagt det hadde de gjerne svart med "men du skal vel ha barn?" eller "hvor lenge blir det til da?". Osv. Men takk for hyggelig svar 1
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2013 #15 Skrevet 7. februar 2013 Når skal dere ha barn da? "den dagen du slutter å mase på meg", (sagt med et stort glis). 5
Jolene Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #16 Skrevet 7. februar 2013 "den dagen du slutter å mase på meg", (sagt med et stort glis). 1
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2013 #17 Skrevet 7. februar 2013 Pinadø, maser de på deg den dagen du skal inne på føden, så får du lov av meg til å slå. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #18 Skrevet 7. februar 2013 Føler meg på ingen måte truffet, men blir oppgitt av sånne folk. Jeg har ikke akkurat lyst til å ofre helsa for noe jeg ikke ønsker meg. Du får skyte dem da, når slike folk vil deg så vondt.. Anonym poster: 6adaf8751e7fc3380c33d5571f4ba1d7
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2013 #19 Skrevet 7. februar 2013 Du får skyte dem da, når slike folk vil deg så vondt.. Anonym poster: 6adaf8751e7fc3380c33d5571f4ba1d7 Wow, følte du deg truffet? Er Du en av de som plager henne, kanskje? 4
Tøffeldyret Skrevet 7. februar 2013 #20 Skrevet 7. februar 2013 Jeg synes heller ikke noe om å få det spørsmålet. Synes det er en privatsak, og alle har jo ikke noe med grunnene til at man ikke har barn. Og siden folk ser på det som et helt normalt og harmløst spørsmål, blir man fort sett på som sær og vanskelig som ikke vil svare på det. Jeg vet godt hvordan det er å bli "presset" til å få barn, og å bli mast på i alle retninger. Jeg er 21 år og den eldste barnløse i familien min. Hos oss er det vanlig å få det første barnet når man er mellom 16 og 18 år, så jeg har blitt mast på leeenge og er mektig lei. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå