AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Kjøpte et par sko på salg på internett nylig. Da de kom i posten stemte ikke fargen helt med fargen på bildet, og i tillegg kjennes de litt små ut på foten. Jeg ønsker derfor å bytte inn disse, hvis det går an. På siden der jeg kjøpte dem står det at det "er ikke åpent kjøp eller bytterett på salgsvarer". Men loven sier vel uansett at man har 14 dagers angrefrist/rett ved fjernsalg (internettsalg), og dette gjelder vel uansett om det er salgsvarer eller ikke? Eller? Anonym poster: 2c921ac5faf32bdf5f98915670838615
Lunete Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Er ganske sikker på at den skal gjelde alikevel. Men ta kontakt med Forbrukerrådet så får du svar og eventuelt veiledning i hvordan du skal gå fram.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 Useriøst, de prøver å sno seg unna. Det står litt om angrerett i en artikkel som omhandler en annen butikk. Eller er det samme skobutikk kanskje? http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/rundlurt-og-sjikanert-av-nettbutikk-3202939.html Ifølge Paal Bjønness som er juridisk rådgiver hos Forbrukerrådet har forbrukere som kjøper noe over internett alltid en angrerett. – Du har fått det du skal ha. Vi gir dessverre ikke refusjon på tilbudsvarer, svarer Perfect shoes. – Kunden skal selvfølgelig ha anledning til å benytte seg av angreretten, uavhengig av om det er snakk om en tilbudsvare eller ikke, sier Bjønness. Anonym poster: cd8b971acbfe59483ad600fcbabeda25
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/har-jeg-angrerett Står ingenting om salgsvarer, så de 14 dagene skal du ha. Anonym poster: e63a4821ce3cfc1d1350c76b9989630e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Det er definitivt ikke den samme nettbutikken som ble omtalt i den saken der, dette er en ordentlig, fysisk butikk et sted i Norge, som altså også har en nettbutikk. Har fått et godt og seriøst inntrykk av butikken. Kan legge til at de sendte med angrefristskjema og et brev om at "hvis du vil bytte farge, størrelse eller heve kjøpet er det bare å sende tilbake innen xx dager ", men dette var veldig standardisert og noe jeg tipper de sender med alle ordrer. Kombinert med informasjonen på hjemmesiden så ble jeg altså litt usikker. Men hvis forbrukerrådet sier at loven gjelder også for salgsvarer, så får jeg vel bare stole på det! http://www.forbruker...r-jeg-angrerett Står ingenting om salgsvarer, så de 14 dagene skal du ha. Anonym poster: e63a4821ce3cfc1d1350c76b9989630e Ja, det burde jo stå der hvis det ikke gjelder ved salg! Takk for link! Anonym poster: 2c921ac5faf32bdf5f98915670838615
Armitage Skrevet 7. februar 2013 #6 Skrevet 7. februar 2013 (endret) Kjøpte et par sko på salg på internett nylig. Da de kom i posten stemte ikke fargen helt med fargen på bildet, og i tillegg kjennes de litt små ut på foten. Jeg ønsker derfor å bytte inn disse, hvis det går an. På siden der jeg kjøpte dem står det at det "er ikke åpent kjøp eller bytterett på salgsvarer". Men loven sier vel uansett at man har 14 dagers angrefrist/rett ved fjernsalg (internettsalg), og dette gjelder vel uansett om det er salgsvarer eller ikke? Eller? Anonym poster: 2c921ac5faf32bdf5f98915670838615 Jeg er ganske sikker på at bytterett og åpent kjøp er noe helt annet enn angrerett. Bytterett og åpent kjøp er noe som butikkene vanligvis tilbyr som en ekstra service, men er ikke noe man vanligvis har krav på. Det vil si at man kan bytte varen i en helt annen vare eller i en annen størrelse om man oppdager at man selv har gjort en feil. Dette pleier ikke å gjelde salgs og tilbudsvarer rett og slett fordi de vil bli kvitt varene og fordi det ofte ikke er mulig å bytte i en mindre eller større størrelse om det er lite igjen av varen, Hvis butikken derimot sender deg feil vare, feil farge, størrelse osv. Da har man krav på å få bytte. Angrerett er derimot noe man har i følge loven som gir en rett på å ombestemme seg innen 14dager og få pengene tilbake. Endret 7. februar 2013 av Armitage
Gjest alille Skrevet 8. februar 2013 #7 Skrevet 8. februar 2013 Åpent kjøp/bytterett er ikke det samme som angrerett. Så butikken kan fint fjerne de to første ved salg, uten at de mener at du ikke har angrerett. For det har du, og det vet de sikkert selv også.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 Jeg er ganske sikker på at bytterett og åpent kjøp er noe helt annet enn angrerett. Bytterett og åpent kjøp er noe som butikkene vanligvis tilbyr som en ekstra service, men er ikke noe man vanligvis har krav på. Åpent kjøp/bytterett er ikke det samme som angrerett. Så butikken kan fint fjerne de to første ved salg, uten at de mener at du ikke har angrerett. For det har du, og det vet de sikkert selv også. Ja, dette vet jeg jo - men hvorfor poengterer de at bytterett/åpent kjøp ikke gjelder, når utfallet av dette og angrefrist-retur uansett er det samme? (Altså at man kan bytte inn skoene og få pengene tilbake, evt velge en annen vare.) Butikken har for ikke-salgsvarer 14 dagers åpent kjøp. Hvis det også gjelder i den fysiske butikken deres, så er det fint, men ved internettsalg er jo denne rettigheten lovfestet, og da egentlig ikke så veldig mye å skryte av. Men ja - jeg stoler på at jeg fortsatt har angrerett, og skal prøve å sende inn varen i dag Anonym poster: 2c921ac5faf32bdf5f98915670838615
Gjest alille Skrevet 8. februar 2013 #9 Skrevet 8. februar 2013 Ja, dette vet jeg jo - men hvorfor poengterer de at bytterett/åpent kjøp ikke gjelder, når utfallet av dette og angrefrist-retur uansett er det samme? (Altså at man kan bytte inn skoene og få pengene tilbake, evt velge en annen vare.) Butikken har for ikke-salgsvarer 14 dagers åpent kjøp. Hvis det også gjelder i den fysiske butikken deres, så er det fint, men ved internettsalg er jo denne rettigheten lovfestet, og da egentlig ikke så veldig mye å skryte av. Men ja - jeg stoler på at jeg fortsatt har angrerett, og skal prøve å sende inn varen i dag Anonym poster: 2c921ac5faf32bdf5f98915670838615 Selv om utfallet er det samme er kanskje ikke betingelsene de samme. :-)
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #10 Skrevet 8. februar 2013 Det kan jo tenkes at butikken tror at bytterett og angrerett er det samme, og at de bare blander begrepene. Uansett står det jo svart på hvitt at man har angrerett uansett om det er tilbudsvarer eller ikke i linken jeg la ut i innlegg 3. Så lenge varen koster mer enn 300 kr har du rett til å angre deg ved kjøp gjort i nettbutikk, tilbud eller ei. Anonym poster: cd8b971acbfe59483ad600fcbabeda25
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #11 Skrevet 8. februar 2013 Det kan jo være butikken betaler porto ved åpent kjøp, men at du må betale denne selv når du benytter angreretten? Anonym poster: e9764ba5e0cc9e6cfbc1957a13436dd2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #12 Skrevet 8. februar 2013 Det kan jo være butikken betaler porto ved åpent kjøp, men at du må betale denne selv når du benytter angreretten? Anonym poster: e9764ba5e0cc9e6cfbc1957a13436dd2 Åja, det kan det jo selvsagt være! Håper jeg slipper portoen, men i verste fall så må jeg vel ofre en drøy hundrings på det... Takk for alle svar TS Anonym poster: 2c921ac5faf32bdf5f98915670838615
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #13 Skrevet 14. februar 2013 Hvis noen eventuelt lurer på det, så kan jeg jo fortelle hvordan det gikk i denne saken: Jeg fikk raskt en hyggelig beskjed fra butikken om at de hadde mottatt returen min, og jeg har nå fått tilbake alle pengene - TS Anonym poster: 2c921ac5faf32bdf5f98915670838615 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå