Gjest Badebuksa Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 (OK, litt dramatisk overskrift) Ønsker du at alle oppdrettere slutter å drette opp dyr slik at det i fremtiden, hypotetisk, ikke vil være mulig å anskaffe seg kjæledyr? Er du en av dem som er totalt imot oppdrett av dyr (er du kanskje veganer f. eks), eller er du en av dem som synes oppdrett av dyr er ok så lenge dyrets ve og vel tas vare på, og man faktisk følger loven om at dyrene skal være friske?
Gjest abcdefgh Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Nei , vi mennesker er øverst på næringskjeden. Dyr er mat , bekledning og ellers ressurser man kan få ut av de .
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 Nei ikke kutt ut oppdrettere men alle kjøkkenoppdrettere. Kjøkkenoppdrettere, som lager for moroskyld og for å tjene penger eller bare fordi de kan. De kan ta seg en real bolle. Men de med høy kompetanse og seriøsitet må fortsette. Jeg vet om flere som får valper på hundene sine, men jeg kjenner bare to seriøse. Resten er noen sulliker. Dyr skal ikke avles for moroskyld. Og produksjonsdyr bør endres. Etterspørselen etter kjøtt er for stor nå og er ikke bærekraftig og det hele vil gå galt om ikke folk endrer syn på dyreprodukter snart. Det er ikke nødvendig å bli veggis, men å spise kjøtt hver dag tar knekken på naturen.
Gjest Badebuksa Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Jeg tenker på kjæledyr, ikke produksjonsdyr til kjøtt eller klær. Kun kjæledyr nå, på dette forumet.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Som jeg sa - kutt ut alle kjøkkenoppdrettere. Burde vært et sertifikat for kjæledyroppdrettere. Et bevis på at man innehar nok kvalifikasjoner for å avle sunne og greie individer.
Gjest Moffeliten Skrevet 7. februar 2013 #6 Skrevet 7. februar 2013 Som jeg sa - kutt ut alle kjøkkenoppdrettere. Burde vært et sertifikat for kjæledyroppdrettere. Et bevis på at man innehar nok kvalifikasjoner for å avle sunne og greie individer. Det er faktisk ikke alltid seriøse oppdrettere leverer friske dyr. Kjenner en del som har fått f eks hunder fra oppdrettere der det viser seg at valpen var syk. Har selv kjøpte hunder med gode stamtavler fra det dere kaller kjøkkenoppdrettere og hundene har vært helt friske. Så dere bør ikke gre alle under samme kam.
Gjest Badebuksa Skrevet 7. februar 2013 #7 Skrevet 7. februar 2013 Enig. Og NKK f. eks burde ikke godta ekstremavl i den grad de faktisk gjør idag. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2013 #8 Skrevet 7. februar 2013 Nei ikke kutt ut oppdrettere men alle kjøkkenoppdrettere. Kjøkkenoppdrettere, som lager for moroskyld og for å tjene penger eller bare fordi de kan. De kan ta seg en real bolle. Men de med høy kompetanse og seriøsitet må fortsette. Jeg vet om flere som får valper på hundene sine, men jeg kjenner bare to seriøse. Resten er noen sulliker. Dyr skal ikke avles for moroskyld. Og produksjonsdyr bør endres. Etterspørselen etter kjøtt er for stor nå og er ikke bærekraftig og det hele vil gå galt om ikke folk endrer syn på dyreprodukter snart. Det er ikke nødvendig å bli veggis, men å spise kjøtt hver dag tar knekken på naturen. Signeres.
Portvinpiken Skrevet 7. februar 2013 #9 Skrevet 7. februar 2013 Som jeg sa - kutt ut alle kjøkkenoppdrettere. Burde vært et sertifikat for kjæledyroppdrettere. Et bevis på at man innehar nok kvalifikasjoner for å avle sunne og greie individer. Problemet er: hvem skal dele ut de sertifikatene? I dag godkjennes jo oppdrettere av raseklubber som igjen er godkjente av NKK. Jeg for min del har veldig lite til overs for mangel på respekt og kunnskap som de fleste raseklubber har og gjennomsyres av, og lite til overs for NKK som eksisterer kun ved hjelp av oppdrettere og deres bedrifter. Faktisk har jeg møtt flere såkalte "kjøkkenoppdrettere" som er mer dedikerte og seriøst i sin avl og søken etter kunnskap og ønske om sykdomsfrie hunder, enn de store "stuerene" oppdretterene. Sogar har flere av disse på kjøkkenet valgt å ikke være medlem i raseklubben nettopp på grunn av useriøsiteten og kun fokuset på utseende, utstillinger og egen vinning i form av berømmelse og ære i utstillingsringen, samt å selge valper som man stolt har produsert selv. Dessuten må det da være mer hyggelig vokse opp på kjøkkenet enn i trange bur eller egne kenneler ;-)
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #10 Skrevet 7. februar 2013 Useriøs avl burde kuttes ut, enten den foregår i valpefabrikker eller bakgården. Jeg tror at å åpne for, og normalisere kastrering av hunder som ikke skal avles på, på lik linje med katter vil være positivt. Og holdningskampanjer. Med uregistrert avl får man desverre ikke gjort så mye mer enn det. I forhold til raseavl synes jeg NKK burde vært mye strengere med helse, og at alle raser med alvorlige helseproblemer burde åpnes for kontrollert kryssavl for å løse eventuelle problemer. Helsefarlige rasestandarder bør endres på. Anonym poster: 42ade5b9eb009bbb0930d9428c04be41 1
Gjest Badebuksa Skrevet 7. februar 2013 #11 Skrevet 7. februar 2013 Jeg er ikke enig i at man burde kastrere hunder som ikke skal avles på. Kastrering av hannhunder kan ha uønsket effekt, og gjøre usikre hunder mer usikre. Ellers er jeg enig.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. februar 2013 #12 Skrevet 7. februar 2013 Problemet er: hvem skal dele ut de sertifikatene? I dag godkjennes jo oppdrettere av raseklubber som igjen er godkjente av NKK. Jeg for min del har veldig lite til overs for mangel på respekt og kunnskap som de fleste raseklubber har og gjennomsyres av, og lite til overs for NKK som eksisterer kun ved hjelp av oppdrettere og deres bedrifter. Faktisk har jeg møtt flere såkalte "kjøkkenoppdrettere" som er mer dedikerte og seriøst i sin avl og søken etter kunnskap og ønske om sykdomsfrie hunder, enn de store "stuerene" oppdretterene. Sogar har flere av disse på kjøkkenet valgt å ikke være medlem i raseklubben nettopp på grunn av useriøsiteten og kun fokuset på utseende, utstillinger og egen vinning i form av berømmelse og ære i utstillingsringen, samt å selge valper som man stolt har produsert selv. Dessuten må det da være mer hyggelig vokse opp på kjøkkenet enn i trange bur eller egne kenneler ;-) Jeg er helt enige om at noen mindre oppdrettere er mye flinkere enn de som driver stort og velkjent. Og jeg er også enig i at NKK gjør en slett jobb. Samme med Norsk Hestesenter. Ikke er Mattilsynet bra nok heller her. Men om vi hadde hatt gode avlsorganisasjoner, som så litt lengre enn nesa rakk, så kunne de fint fiksa en slags prøve, som beviser at oppdretter er bra nok. Et kvalitetsstempel. Uansett vil det aldri bli 100 % dessverre, men om man kan bli kvitt en del skit, så tut og kjør. Eventuelt burde det finnes et bedre register over avkom fra oppdretter, som viser hele helsestatusen offentlig. Slik at oppdrettere med mange syke dyr, vil bli ustyrt med en stor varseltrekant.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. februar 2013 #13 Skrevet 7. februar 2013 Jeg er ikke enig i at man burde kastrere hunder som ikke skal avles på. Kastrering av hannhunder kan ha uønsket effekt, og gjøre usikre hunder mer usikre. Ellers er jeg enig. Jeg har aldri møtt en føkka kastrat noen gang. Og det er mange kastrater her i området. Så jeg er ikke enig. Se på UK f.eks. Hvor en stor andel av alle hannhunder er balleløse. Ingen som klager over at dette skaper problemer. Ikke som jeg har hørt/lest noen gang.
Gjest Badebuksa Skrevet 7. februar 2013 #14 Skrevet 7. februar 2013 Jeg har aldri møtt en føkka kastrat noen gang. Og det er mange kastrater her i området. Så jeg er ikke enig. Se på UK f.eks. Hvor en stor andel av alle hannhunder er balleløse. Ingen som klager over at dette skaper problemer. Ikke som jeg har hørt/lest noen gang. Nei, men det er vitenskapelig bevist og godt diskutert på bla.a canis.no. Mange hunder som blir kastrerte takler det fint, men det er faktisk ganske mange, dersom de er usikre fra før av, som ikke tåler å få testosteronet sitt fjernet.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #15 Skrevet 7. februar 2013 Kastrering av hannhunder kan ha uønsket effekt, og gjøre usikre hunder mer usikre. Dette er vel en myte, har aldri sett noe seriøs dokumentasjon på dette. Og dersom det var slik ville vi vel sett dette i land hvor kastrering er normen? Anonym poster: 42ade5b9eb009bbb0930d9428c04be41
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. februar 2013 #16 Skrevet 7. februar 2013 Nei, men det er vitenskapelig bevist og godt diskutert på bla.a canis.no. Mange hunder som blir kastrerte takler det fint, men det er faktisk ganske mange, dersom de er usikre fra før av, som ikke tåler å få testosteronet sitt fjernet. Hehe det som blir sagt på Canis må du ta med et helt lastebillass med salt 1
Gjest Silvermist Skrevet 7. februar 2013 #17 Skrevet 7. februar 2013 Som jeg sa - kutt ut alle kjøkkenoppdrettere. Burde vært et sertifikat for kjæledyroppdrettere. Et bevis på at man innehar nok kvalifikasjoner for å avle sunne og greie individer. Signeres! Det er faktisk ikke alltid seriøse oppdrettere leverer friske dyr. Kjenner en del som har fått f eks hunder fra oppdrettere der det viser seg at valpen var syk. Har selv kjøpte hunder med gode stamtavler fra det dere kaller kjøkkenoppdrettere og hundene har vært helt friske. Så dere bør ikke gre alle under samme kam. Man er aldri garantert et friskt dyr, på samme måte som man aldri er garantert friske barn. Poenget er at seriøse oppdrette som vet hva de driver med, følger slektslinjene fra stamtavle og avler på friske dyr er det man bør kjøpe dyr fra. Ikke "kjøkkenoppdrettere" som avler kull fordi tispen deres er jo "sååååå søt atte!". Avl uten formål er en uting. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå