Gå til innhold

Hva vet du om verden? Spørrelek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mangt jeg ikke vet om verden, og tenkte jeg kunne lære litt ved å ha en faktaspørretråd. Fint hvis tråden kan holdes innenfor verdenskunnskap; dvs om land, historie i store trekk, spesifikke fakta innen et land osv.

Hvor mange land finnes det i verden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ødelegg nå igjen Pedro... :-x .

Jeg visste ikke svaret på dette selv, men det kan se ut til at et vanlig tall å regne er 191. På CIA, som det ble linket til, blir bla Jan Mayen og Jersey listet opp som land. Dette er ikke stater, som vel ofte brukes i betydningen land, men det kommer selvsagt an på hvordan du definerer det.

Neste spørsmål: Hvilke(t) land har størst andel analfabeter?

Skrevet

I følge Unescos statestikker er det verst i Mauritania, Bangladesh og Nepal. Må ta med alle tre, siden ikke står oppført med folket som helhet, men med forskjellige statestikker for kvinner og menn.

Hva er Verdens minste land?

Skrevet

Jeg tror det er Lichtenstein, men har ikke noen link til å underbygge det... :oops:

Skrevet

Nauru er verdens minste land.

Hva er verdens nest minste land?

Skrevet

Fyrstedømmet Monaco (Munegu på den lokale dialekten) er verdens nest minste land, ligger mellom Frankrike og Middelhavet på den franske rivieraen (Cote d'Azur). Består hovedsaklig av byområde, dette er et av de mest folketette landene.

Haha!

Leksikon er bra og ha:)

Hvilket land har de største oljereservene?

Skrevet
Hva med Vatikanstaten da?

Det er verden minste stat. :P

Skrevet
Hva med Vatikanstaten da?

Tror det bare er minst i Europa... Når jeg søker på verdens minste land får jeg og opp Nauru..

Skrevet

Saken er oppklart!

Gjest Poirot
Skrevet

Skjønner aldri forskjell på land og stat. Kan noen forklare?

Skrevet

Tror det bare er minst i Europa... Når jeg søker på verdens minste land får jeg og opp Nauru..

Men dermed kan vel ikke Monaco være verdens nest minste land, hvis Vatikanstaten er minst i Europa og Nauru minst i verden?

Skrevet

Men dermed kan vel ikke Monaco være verdens nest minste land, hvis Vatikanstaten er minst i Europa og Nauru minst i verden?

Jeg sa jeg trodde, men blingset kraftig på Vatikanstaten som minst i Europa. Det var minste staten i verden. Jeg surret. Men monacco er nest minste land.

Skrevet

Saudi Arabia har vel mest olje i verden.

Jeg lurer også på hva som er forskjellen på ett land og en stat?

Skrevet

I følge TP så er det Russland, men TP har tatt feil før.. :wink:

Skal vi se..

Stat:

stat (av lat. status, stilling), en samfunnsmessig institusjon med organer som har monopol på bruken av legitime fysiske tvangsmidler i et samfunn; et suverent samfunn og geogr. område som har slike organer; sentralforvaltningen i en nasjonalstat.

Land: (blir i følge leksikon det samme som nasjon)

nasjon (av lat. natio, fødsel, slekt), folk med felles språk og tradisjoner, oftest organisert i en nasjonalstat. — nasjonal, som angår nasjonen; som angår én nasjon i mots. til flere.

Vet ikke hvordan det her skal forklares. Er sånn det bli beskriv i Caplex. Alt jeg vet er at når man søker på verdens minste land e det Nauru som kommer fram på skjermen.

Skrevet

Den lista jeg fant var fra BP Amoco Statistical Review of World Energy (2000).

Og den var slik:

1. Saudia Arabia

2. USA

3. Russalnd

4. Iran

5. Mexico

6. Venezuela

7. Kina

8. Norge

9. UK

10. Irak

Men det var riktignok hvem som "produserte" mest olje.

Skrevet

Det stemmer helt sikkert! Som sagt så har TP-kortene mine tatt grundig feil før :wink: Ikke har jeg en helt ny versjon heller..

Skrevet

Elsker TP, selv om det er noen feil av og til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...