Gå til innhold

Samle smålån og kredittkortgjeld...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har endt opp med litt smålån og kredittkortgjeld opp gjennom årene... Ja, dumt, men har såpass lav lønn (utbet. 10.000,- i måneden, (sliter med å få økt stillingsprosenten min) at jeg en gang ble desperat for å få råd til mat og husleie..)

Uansett, jeg ønsker å få samlet disse, slik at jeg har én fast sum å forholde meg til i måneden, det hadde vært en utrolig lettelse. Samlet gjeld er ca. 35.000,-. Hva er da lurest å gjøre her?

Er det greit å f.eks samle lånene i et forbrukslån, ser jo at renteprosenten er lavere da enn hva jeg betaler nå.

Huff, vil bare ordne opp i dette. :(

Anonym poster: e813434476ab2b27ccc17ea6a0283c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du får lavere rente ved å samle det i et forbrukslån så er jo det bedre, så lenge du kan betale det månedlige beløpet.

Du bør klippe kredittkortene dine så du ikke fristes til å bruke penger du ikke har.

Anonym poster: 01dc4c32d0c27b160cd10d0cd263a8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du inte bakat ihop dem finns en princip för nedbetalning som kallas trappa eller något liknande.

Principen är att du börjar betala av så mycket som möjligt på det Dyraste lånet.

När det är nedbetalat tar du samma summa som du betalade på det lånet (ränta och avbetalning) och lägger på nästa lån, och så fortsätter du så. På så sätt betalar du samma summa varje månad men minskar skulden snabbare och snabbare

Exempel

Skuld A: 40% ränta. Ränta 300 kr, amortering 500 kr = 800 kr

Skuld B: 30% ränta. Ränta 300 kr

Skuld C: 25% ränta. Ränta 400 kr

Totalt betalar du: 1500 kr i månaden.

När skuld A är avbetalad fortsätter du med 1500 kr i månaden men på skuld B.

Skuld B: 30% ränta. Ränta 300 kr, amortering 800 kr

Skuld C: 25% ränta. Ränta 400 kr

och vidare

Skuld C: 25% ränta. Ränta 400 kr + avbetalning 300 kr + avbetalning 800 kr

Nivåerna sätter du så du klarar av det. Lever snålt under hela nedbetalningstiden men är klar snabbt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...