Vaffel Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Som en kakemoms av en annen verden har jeg alltid vært glad i baking. I stor grad har dette vært kaker/muffins eller lignende. I det siste har jeg fått for meg at jeg skal bli litt flinkere til å bake gjærbakst også, og da var det naturlig å prøve seg på favoritten: skolebrød. Mitt spørsmål er: er det noen som har tips til å få til skolebrød som har den samme fordypningen med vaniljekrem som man ser på butikkbakte? Mine forsøk har vært gode på smak, og forsåvidt sett fine ut når de har fått på melis og kokos, men vaniljekremen har på en måte blitt liggende oppå bollen. Jeg har prøvd å lage fordypningen til vaniljekremen i både før og etter heving med samme resultat.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #2 Skrevet 10. februar 2013 Som en kakemoms av en annen verden har jeg alltid vært glad i baking. I stor grad har dette vært kaker/muffins eller lignende. I det siste har jeg fått for meg at jeg skal bli litt flinkere til å bake gjærbakst også, og da var det naturlig å prøve seg på favoritten: skolebrød. Mitt spørsmål er: er det noen som har tips til å få til skolebrød som har den samme fordypningen med vaniljekrem som man ser på butikkbakte? Mine forsøk har vært gode på smak, og forsåvidt sett fine ut når de har fått på melis og kokos, men vaniljekremen har på en måte blitt liggende oppå bollen. Jeg har prøvd å lage fordypningen til vaniljekremen i både før og etter heving med samme resultat. Når du har rullet ut bollene og skal heve de trykker du de litt ned sånn at de blir noe flatere?Det gjør jeg og så lager jeg fordypningen når de har hevet ferdig.Det fungerer i hvert fall for meg Anonym poster: aef078ef230accaf89788127def871a2
Gjest Xhuckles. Skrevet 11. februar 2013 #3 Skrevet 11. februar 2013 Har ikke prøvd denne selv men venner av meg synes de ble supergode. Ingredienser 5 dl melk 1 pakke gjær 1 ts kardemomme 1 dl sukker 750 gr hvetemel 100 gr smør Eggekrem 1 pose vaniljesaus (koketype) 2 ss sukker 1 stk egg 2,5 dl melk Pynt 2 dl melis 2 ss vann kokos Fremgangsmåte: Lunk melken. smuldre inn gjæren. Tilsett kardemomme og sukker. Smuldre smøret i melet, og blandingen i væsken. Elt deigen jevn. Sett den til heving på et lunt sted ca. 1 time. Dekk den til med plast, slik at det ikke blir skorpe på deigen. Ha deigen ut på bakebordet. Del den i 30 like store emner som trilles runde, litt flate boller. Legg bollene på stekeovnsplate dekket med bakepapir. Etterhev skolebrødene ca. 20 minutter. Imens lages eggekrem: Pisk sammen ingrediensene i en kjele. Kok opp under omrøring. Avkjøl den i kald vann. Lag en grop i skolebrød, og legg i en teskje eggekrem. Stek skolebrødene ved 240 C i 12 - 15 minutter. Avkjøl skolebrødene på rist. Smør på melisglasur. Dryss kokos på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå