Gå til innhold

Konfirmasjon, to stk og hva skal man gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to konfirmanter jeg skal gi til i år. En av mine guddøtre og en stk til.

Jeg har spart i 15 år til guddatteren og det har med renter blitt ca 35000kr, jeg har et like nært forhold til den andre jenta og leiker med tanken på å være generøs og gi henne 5000kr av den summen og resten til guddatteren (begge er døttre av meget gode venninner, og de går på skole sammen). Jeg har egentlig ikke lyst til å splitte summen totalt i to pga jeg er tross alt gudmor og det blir siste gangen det blir gave fra meg, men det blir feil i mitt hode at den ene jenta skal få så mye penger og den andre skal avspises med en tohundrings.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hun ikke vet har hun ikke vondt av. Men ut over det så hadde det aldri falt meg inn å gi en så dyr gave til en venninnes datter. Da jeg var konfirmant så fikk jeg 6000 av besteforeldrene mine, noe jeg syntes var mye. :-)

• Liker 33
Skrevet

Jeg synes det hørtes mer enn greit ut å gi 30.000 kroner til hun du er guddatter for, og 5000 kroner til hun andre som mer blir en standard konfirmasjon for deg. Du kan jo også f.eks gi 2000 kroner eller 3000 kroner til hun du ikke er guddatter for :) Men enig i at en 200-lapp hadde blitt litt lite.

Må uansett si at det er et utrolig råflott beløp du skal gi til denne guddatteren din, hun må virkelig bli fornøyd!! :D

Da jeg stod til konfirmasjon, var det ingen som ga noe særlig beløp til meg enten de var gudmødre, eller bestemødre. Alle ga veldig standard summer (mellom 500 og 2000 kroner). Det største beløpet fikk jeg av foreldrene mine (10.000 kroner), fordi jeg ikke ønsket meg bunad.

Til sammen tror jeg at jeg fikk litt over 20.000 i konfirmasjonen min (der 10.000 var fra mine foreldre).

Anonym poster: 9f1019784d47401136e84bf836943ffe

• Liker 7
Skrevet

Jeg syntes det hørtes ok ut å ta 5000 av det beløpet du har spart opp til guddatteren din, og gi til hun andre jenta, så får guddatter 30000.

• Liker 2
Skrevet

Kan legge til at dette nå er 9 år siden, så mulig det er vanligere å gi mer nå for tiden.

Men guddatteren din hadde nok også blitt storfornøyd med "bare" 5000 kroner, eller 10.000 kroner, altså TS!

Hadde jeg hatt en middelmådig økonomi, hadde jeg nok lekt veldig med tanken på å beholdt 20.000 av de pengene selv :P

Men det er stort av deg da!

• Liker 15
Skrevet

Stort og stort og stort, fru blom. I stedet får gi teite gaver til jul og bursdag fikk jentungen en hundrings i hånden og så 900kr på konto. Det samme som min søsters barn får. Og det var greia med hele opplegget, at hun skulle få likens som familiens barn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville blitt veldig glad for pengene, og jeg selv hadde ikke tatt meg nær av at gudbarnet fikk mer. Det er jo forståelig. Jeg hadde nok prioritert gudbarnet ja :)

Anonym poster: caf640bf4ec0489dbd2f67f09fa06dbf

• Liker 1
Skrevet

Stort og stort og stort, fru blom. I stedet får gi teite gaver til jul og bursdag fikk jentungen en hundrings i hånden og så 900kr på konto. Det samme som min søsters barn får. Og det var greia med hele opplegget, at hun skulle få likens som familiens barn.

Ja, men da høres det ut som du har en grei plan med det selv da, er vel bare å gi gudbarnet ditt 30-35.000 det, og hu andre en liten sum du synes er ok.

Men husk at ikke alle julegaver/bursdagsgaver er "teite" da :P Jeg har fått mange fine pakker fra tanter og onkler opp gjennom årene :)

• Liker 4
Skrevet

Hvis du skal gi guddatteren din 35000 håper jeg du har god kommunikasjon med henne og hennes foreldre slik at pengene blir brukt på et godt formål, og ikke bare som en enorm sum lommepenger for en femtenåring.

Selv ville jeg kanskje øremerket pengene til noe større. For eksempel BSU, utdanning, sertifikat (om hun ikke får det av sine foreldre) eller lignende.

Hun andre syns jeg du bør gi maks et par tusen, hva er relasjonen din til henne?

• Liker 8
Skrevet

Hva slags personlighet har disse to jentene da, TS? Har du et godt forhold til dem, eller er det kun mødrene deres du kjenner? :)

• Liker 3
Skrevet

Hvis du skal gi guddatteren din 35000 håper jeg du har god kommunikasjon med henne og hennes foreldre slik at pengene blir brukt på et godt formål, og ikke bare som en enorm sum lommepenger for en femtenåring.

Selv ville jeg kanskje øremerket pengene til noe større. For eksempel BSU, utdanning, sertifikat (om hun ikke får det av sine foreldre) eller lignende.

Ja, jeg har tenkt på det, men samtidig så byr det meg litt imot og skulle sette betingelser for en gaven, hun har en "streng" mor som nok ikke vil la henne bruke av pengene som hun vil. Uansett BSU er jo en kjekk greie.

Hun andre syns jeg du bør gi maks et par tusen, hva er relasjonen din til henne?

Venninnes datter. Problemstillingen (der det er en, er at begges mødre er gode venner av meg og seg imellom, jentene kjenner hverandre (går i samme klasse) og skal konfirmeres samtidig (ikke sammen), jeg vet det blir snakk om det og det blir litt ekkelt at den ene får 35000kr og den andre bare ett par hundre kroner.

Skrevet

Hva slags personlighet har disse to jentene da, TS? Har du et godt forhold til dem, eller er det kun mødrene deres du kjenner? :)

Jeg kjenner dem ja, guddatteren er en sterkt introvert person og den andre er av typen som trekker folk til seg.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har tenkt på det, men samtidig så byr det meg litt imot og skulle sette betingelser for en gaven, hun har en "streng" mor som nok ikke vil la henne bruke av pengene som hun vil. Uansett BSU er jo en kjekk greie.

Venninnes datter. Problemstillingen (der det er en, er at begges mødre er gode venner av meg og seg imellom, jentene kjenner hverandre (går i samme klasse) og skal konfirmeres samtidig (ikke sammen), jeg vet det blir snakk om det og det blir litt ekkelt at den ene får 35000kr og den andre bare ett par hundre kroner.

Jeg tror nok egentlig jeg ville satt litt føring på pengene selv om moren er streng. Hvis ikke kan det fort bli noe ala "dette er MINE penger, mamma, og de kan jeg bruke til HVA jeg vil, ædda bædda". Og så havner alle pengene i en russebil om et par års tid...

Men jeg syns ikke du skal tenke så mye på at du forskjellsbehandler jentene. Det er en stor ære å bli valgt til gudmor. Den andre moren kommer nok til å angre seg litt på at hun ikke valgte deg hun også. :fnise:

Skrevet

Jeg tror nok egentlig jeg ville satt litt føring på pengene selv om moren er streng. Hvis ikke kan det fort bli noe ala "dette er MINE penger, mamma, og de kan jeg bruke til HVA jeg vil, ædda bædda". Og så havner alle pengene i en russebil om et par års tid..

.

Sant. Godt poeng.

Men jeg syns ikke du skal tenke så mye på at du forskjellsbehandler jentene. Det er en stor ære å bli valgt til gudmor. Den andre moren kommer nok til å angre seg litt på at hun ikke valgte deg hun også. :fnise:

Jeg har en guddatter til, + 3 tantebarn. De får likens, men nu kjenner jeg at jeg ikke gidder å ta på meg mer, nei. :veslejenta:

Skrevet

Jeg vet at konfirmanter snakker mye sammen om gaver i etterkant, det vil garantert komme opp hva de to fikk av deg. Og det er voldsom forskjell, for stor mener jeg. Jeg ville ha gitt *litt* mer til guddatteren i konfirmasjon, og heller resten av summen til 18-års dagen, da det blir mindre synlig. Så mitt forslag er å gi ca. 5000 til guddatter og 1000 til venninnens datter. Da tenker de "åja, fordi hun er din gudmor fikk du mer".

En annen ting jeg pleier å tenke på, er at man ikke bør overdøve andre nærtstående gavegivere fullstendig, som besteforeldre. Alle må få synes på den dagen.

At du har spart for henne er veldig snillt, og kan likegodt gis ifb at hun blir myndig.

• Liker 31
Skrevet

Så lenge relasjonen til disse to jentene er like sterk, ville jeg ikke ha forskjellsbehandlet dem. Jeg ville ha delt summen likt.

Ønsker du fremdeles å gjøre forskjell, må du isåfall ta med i beregningen at relasjonen til jenta som får minst, kan komme til å bli litt kjølig.

• Liker 2
Skrevet

30 000,- til datteren til en venninne?? Ekke det helt sykt? Det er jo liksom mer enn man får fra foreldre og besteforeldre og sånn...

Anonym poster: ab0efdc9081ffbddd08142b3761b8c12

• Liker 27
Skrevet

Jeg vet at konfirmanter snakker mye sammen om gaver i etterkant, det vil garantert komme opp hva de to fikk av deg. Og det er voldsom forskjell, for stor mener jeg. Jeg ville ha gitt *litt* mer til guddatteren i konfirmasjon, og heller resten av summen til 18-års dagen, da det blir mindre synlig. Så mitt forslag er å gi ca. 5000 til guddatter og 1000 til venninnens datter. Da tenker de "åja, fordi hun er din gudmor fikk du mer".

En annen ting jeg pleier å tenke på, er at man ikke bør overdøve andre nærtstående gavegivere fullstendig, som besteforeldre. Alle må få synes på den dagen.

At du har spart for henne er veldig snillt, og kan likegodt gis ifb at hun blir myndig.

Ikke en dum tanke, men jeg vil ha avsluttet den sparekontoen, det blir ikke flere gaver fra den her kanten etter konfirmasjonen. Dog, kan jo fem tusen ligge på gavebordet og resten overføres stiltiende på kontoen da.

Så lenge relasjonen til disse to jentene er like sterk, ville jeg ikke ha forskjellsbehandlet dem. Jeg ville ha delt summen likt.

Ønsker du fremdeles å gjøre forskjell, må du isåfall ta med i beregningen at relasjonen til jenta som får minst, kan komme til å bli litt kjølig.

Dele summen likt...

Jeg har vurdert det også.

30 000,- til datteren til en venninne?? Ekke det helt sykt? Det er jo liksom mer enn man får fra foreldre og besteforeldre og sånn...

Anonym poster: ab0efdc9081ffbddd08142b3761b8c12

Du, da jeg kom på å gjøre det sånn, så fattet jeg ikke hvor mye penger det koms til å bli, for jeg har bare satt over 900kr to gang i året og ikke sett så mye på sluttsummen. Helt til i fjor da jeg såg over. Fikk sjokk. :sjokkert:

• Liker 1
Skrevet

Gi de 1000 og 3000 kroner og gi resten til din til fadderbarn som penger til sertifikatet.

Gi henne det i 16 årsavgift noe hun kan begynne så smått ned teori ol.

Ikke en dum tanke, men jeg vil ha avsluttet den sparekontoen, det blir ikke flere gaver fra den her kanten etter konfirmasjonen. Dog, kan jo fem tusen ligge på gavebordet og resten overføres stiltiende på kontoen da.

Dele summen likt...

Jeg har vurdert det også.

Du, da jeg kom på å gjøre det sånn, så fattet jeg ikke hvor mye penger det koms til å bli, for jeg har bare satt over 900kr to gang i året og ikke sett så mye på sluttsummen. Helt til i fjor da jeg såg over. Fikk sjokk. :sjokkert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...