Gjest Sobril Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Har nettopp tatt en powerwalk på en time og ti minutter. Sikkert dumt å ha flere apper, men når jeg taster inn distanse og tid varierer min forbrenning på litt over tre hundre kalorier til over fem hundre! Endomondo viser minst mens MyFitnessPal viser høyest. Har jo tastet inn samme høyde og vekt på begge, så jeg kan ikke skjønne at differansen mellom disse er så fryktelig høy?
Månestråle** Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Har lagt merke til det samme som deg, og tror egentlig ikke sånne apper er noe å stole på. Har du prøvd pulsklokke?
Wiggins Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 Dette viser at måling av arbeid, som det er det vi egentlig snakker om, er svært vanskelig å få nøyaktig når vi snakker om mennesker i bevegelse. Hvis de to eneste variablene du har å taste inn er distanse og tid så er det et syltynt grunnlag å beregne arbeid, eller forbrent energi, fra. Hvis man skal kunne si med en usikkerhet på mindre enn 30-40% hvor mye som er forbrent må man vite hvor høy effekt du har hatt, dvs. hvor mange watt du har hatt i gjennomsnittlig ytelse. Den eneste treningsformen der man kan måle det rimelig nøyaktig er på ergometersykkel med wattmåler, eller vanlig sykkel med wattmåler. En wattmåler til vanlig sykkel koster forøvrig skjorta, og må hele tida kalibreres for at du skal kunne stole på tallet den gir. Selv du vet hva gjennomsnittlig effekt har vært må du ha flere variabler. Din høyde og vekt er viktige; en stor kropp forbrenner mer i interne prosesser enn en liten kropp. Videre er fordelingen av fett- og muskelmasse viktig, dessuten er det genetiske faktorer som gjør at noen rett og slett forbrenner mer enn andre. En pulsklokke baserer seg på en cirkaformel for hva et gjennomsnittsmenneske forbrenner. De litt dyrere variantene tar også hensyn til alder, kjønn og vekt, men allikevel blir det svært usikkert. Hva skal folk egentlig med disse tallene? Fasitsvaret på om man forbrenner like mye som man spiser, evt. mindre, er jo uansett om tallet på baderomsvekta står stille eller går ned. Tren for all del, det er sunt, men ikke tenk på hvor mye du forbrenner på det. 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Jeg stoler aldri på de tallene der, spesielt ikke hvis målet ditt med å måle kalorier forbrent er å finne ut hvor mange kalorier du kan innta. Det er MANGE som går i fella med "jeg har jo jogget bort 300 kcal, så da kan jeg jo spise en ekstra posjon middag", og så går hele vinninga bort i spinninga. Men en god tommelfingerregel er jo å alltid stole på den laveste - da er du på den sikre siden når det kommer til hvor mye ekstra mat du spiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå