Gå til innhold

hvor mye er det vanlig å gi til en som har konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen til en veldig, veldig god venninne skal ha konfirmasjon. Jeg har ikke peiling på hvor mye det forventes å gi... Jeg anser dem som min egen familie.

Tenkte å dekke kostnader på min invitasjon + gi noe. Men hvor mye skal "noe" være, da? eller hva er vanligst?

Anonym poster: 3cc5ff8720039b13c695897ea73117e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du ordlegger deg litt rart. Sønnen til en veldig god venninne? Er det din sønn?

Når jeg ble konfirmert så fikk jeg kun penger ifra mine egne foreldre, om jeg husker rett.

Så jeg forstår ikke helt hvorfor du skal gi penger til "sønnen sin veldig gode venninne".

500 høres alright ut

Endret av -Leon-
Skrevet

Hvis ikke du har veldig god økonomi, så syns jeg 500 er passe.

Anonym poster: 627c8493f703b1f75de172ee95683037

Skrevet

Hadde selv konfirmant ifjor, og hun fikk 200 fra to av venninnene mine, og ene venninna mi ga 400. Ingen av de var i selskapet, siden vi bare inviterte familie og faddere.

Skrevet

Har ikke greie på konfirmasjoner og sånt. Det eneste jeg vet er at istedenfor å få gave fra oss, vil han helst ha penger for å spare. Og ja det er slnnen til min venninne.

Så dere mener 500 + dekning på kostnader, ikke sant?

Synes bare 500 er lite...

Har "normal" økonomi.

Takk for deres svar! :)

Skrevet

Hva mener du med dekning på kostnader?

Skrevet

Når jeg ble konfirmert så fikk jeg kun penger ifra mine egne foreldre, om jeg husker rett.

Så jeg forstår ikke helt hvorfor du skal gi penger til "sønnen sin veldig gode venninne".

500 høres alright ut

Det er helt normalt å få penger fra gud og hver mann. Jeg fikk fra familie, naboer, venner, naboer av besteforeldrene mine osv osv. Den gang for 20 + år siden endte jeg opp på 17 000 ca, som var mye penger.

Skrevet

@Silfen: Sikker hvor mye det koster for de som holder selskapet å ha henne der? :S

Til TS:

Det spørs. Jeg vet ikke egentlig helt hva som er "normalt", da dette varierer veldig etter hva slags økonomi og tradisjoner som er vanlig i miljøet man kommer fra. Siden du er såpass nærme disse og er gjest i selskapet tenker jeg 1000 kr er en fin sum :)

Skrevet

Har ikke greie på konfirmasjoner og sånt. Det eneste jeg vet er at istedenfor å få gave fra oss, vil han helst ha penger for å spare. Og ja det er slnnen til min venninne.

Så dere mener 500 + dekning på kostnader, ikke sant?

Synes bare 500 er lite...

Har "normal" økonomi.

Takk for deres svar! :)

Hva slags kostnader er det snakk om egentlig?

Du skal gi det du føler er riktig. Om 500 er riktig for meg å gi, så kan du godt gi 1000 hvis du vil det. Tror ikke det er så veldig strenge regler du skal holde deg til når det kommer til gaven. Jeg fikk dyre kofferter av den ene beste-venninnen til mamma husker jeg.

Skrevet

Jeg er fadder så jeg skal gi 1500 kr til mi fadderjente. Tror det er vanlig.

Anonym poster: 4c7956329d70586e15beedd8642c4797

Skrevet

Vi gav fetteren min 600 kr til konfirmasjonen:)

Han andre fetteren min som skal konfirmeres får og 600 kr:)

Skrevet

jeg synes at 1000 kr høres ut som en passende sum når du regner dem som din egen familie :)

Skrevet

TS her. Med kostnader mener jeg at jeg blir invitert og det blir mat osv.

Takk for deres svar.

Skrevet

Jeg synes 500 kanskje var litt lite jeg? Tror 700-1200 er en grei sum dersom du har normal/bra økonomi..

Anonym poster: 179c67ae1617d1adb594398cd900b3ea

• Liker 1
Skrevet

Gi f.eks;

- 500 kr,

-1000 kr,

-1500 kr,

-2000 kr,

Alt etter hvor nær familie du er i, og hvordan det står til med økonomien.

Det blir egentlig litt individuelt, noen er helt nede i en 200-lapp, mens besteforeldre kan finne på å gi alt fra 5000 kr til 10.000 kroner. Foreldre slår også gjerne til med enten et stort pengebeløp, en dress eller en bunad.

Men folk i selskapet gir vel mellom 500 og 2000. (da tenker jeg tilbake på min egen konfirmasjon, der de fleste hadde stabil økonomi og ikke var skilte eller hadde mange unger og en dyr livsstil ellers)

Anonym poster: eef20df38139d360db3ee2f7c36d9240

Skrevet

TS hinter jo også om at en 500-lapp er lite i hennes øyne.

Gi 2000-3000 kroner da vel, konfirmanten blir jo bare blidere jo mer du gir :P Hehehe...

Bare moro å få alt fra 200-lapper til 5000 kr av folk kan jeg tenke meg.

Men vet ikke hvordan foreldrene er, i noen konfirmasjoner har foreldrene vært veldig ordentlige på at ungdommen skal passe på å ha kort og penger sammen (slik at man har oversikt over hvem som ga hva).

I en annen konfirmasjon jeg var i, var det bare fullt kaos (foreldrene er rotete av seg), og etter selskapet hadde ingen peiling på hvilke pengelapper og gaver som kom fra hvilke mennesker og kort.

Det var da kjedelig for mormoren min som hadde gitt 5000 kroner, og for alt hun visste kunne foreldrene tro hun hadde gitt en av 200-lappene...............

Anonym poster: eef20df38139d360db3ee2f7c36d9240

Skrevet

TS her. Med kostnader mener jeg at jeg blir invitert og det blir mat osv.

Takk for deres svar.

Du trenger ikke tenke på slike utgifter. Du er invitert og gir gave, og da har du bidratt med ditt.

Når det gjelder pris på gave så er det lommeboken din som bestemmer det.

I vår familie har vi lagt oss på en lav linje når det gjelder gaver til konfirmasjon. Bla fikk mitt tantebarn en klokke til 700 fra meg og min mann, hvor han er gudfar til jenta.

• Liker 1
Gjest lehmkuhl
Skrevet

500 høres alright ut

Tror vel heller det er du som leser feil her. Hun spør om sønnen til en venninne, ikke en venninne av sønnen sin...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...