AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Hei, Jeg har fått jobb i Oslo og har oppstart der i august. Problemet er at vi bor for tiden i utlandet og kommer ikke hjem før 1. juli. Samboeren og jeg har pratet om å kjøpe bolig, og har fått klarsignal fra banken men da må samboer først få seg jobb. Samboer skal skaffe seg en "vanlig" jobb i butikk eller lignende, så sjansen er nok rimelig liten for at han får det før vi faktisk er flyttet til Oslo. Det vi dermed prøver å finne ut er hva som er lurt å gjøre når det gjelder å finne et sted å bo. Er det lurt å først finne korttidsleie mens vi prøver å kjøpe leilighet, eller burde vi heller finne en vanlig leilighet å leie (da med standard 12mnd oppsigelsestid)? Det er jo frustrerende å "kaste bort" penger for 12 måneder i husleie, dersom de heller kunne gått til å nedbetale boliglån. Samtidig risikerer vi jo å ikke få kjøpt bolig på flere måneder. Når det gjelder å kjøpe bolig ser vi etter noe ved Grünerløkka, St.Hanshaugene, Torshov, Sagene, og vi kan kjøpe for rundt 3mill. Vi ser nok ikke etter en drømmebolig, men et sted vi kan bo i noen år før vi forflytter oss videre. Noen som har erfaring fra å kjøpe i dette området i perioden juli-september? Anonym poster: 0233d3e106b171dc8e8ebe0c184b79c9
Drizzt Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Med tanke på hvor vanskelig leiemarkedet i Oslo er, ville jeg leie for 12 mnd og forberede kjøp av bolig i løpet av den tiden. Ellers risikerer dere å stå uten tak over hodet etter at den korte leieavtalen er over. Det er ikke bare-bare å finne vanlig jobb i Oslo heller. 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #3 Skrevet 8. februar 2013 Med tanke på hvor vanskelig leiemarkedet i Oslo er, ville jeg leie for 12 mnd og forberede kjøp av bolig i løpet av den tiden. Ellers risikerer dere å stå uten tak over hodet etter at den korte leieavtalen er over. Det er ikke bare-bare å finne vanlig jobb i Oslo heller. Ja, det er vel dette som er mest praktisk. Har bare så lite lyst til å skrive under på leiekontrakt og så finne bolig etter 3mnd og så måtte gi slipp på den fordi man har 9mnd igjen på leiekontrakt :/ Men, men, er vel litt mye å be om å få i pose og sekk Takk for svar forresten! Hilsen TS Anonym poster: 0233d3e106b171dc8e8ebe0c184b79c9
Drizzt Skrevet 8. februar 2013 #4 Skrevet 8. februar 2013 Ja, det er vel dette som er mest praktisk. Har bare så lite lyst til å skrive under på leiekontrakt og så finne bolig etter 3mnd og så måtte gi slipp på den fordi man har 9mnd igjen på leiekontrakt :/ Men, men, er vel litt mye å be om å få i pose og sekk Takk for svar forresten! Hilsen TS Anonym poster: 0233d3e106b171dc8e8ebe0c184b79c9 Jeg skjønner godt, men her må du foreta en vurdering av situasjonen og risikoen. Ja, dere kan være så heldige at dere finner drømmeboligen 3 måneder senere, men det motsatte kan også skje - at dere taper budrunde etter budrunde og fortsatt sitter uten bolig 6 måneder senere. Jeg må også nevne at overtakelse av boligen skjer ikke rett etter kontrakten er signert (som regel med noen unntak). Vi ventet 4 måneder før vi flyttet inn, siden forrige eier måtte overta sin ny bolig først. Kanskje trenger boligen litt oppussing også før dere flytter inn? Ved å ha en plan B, sikrer du at dere fortsatt har tak over hodet, mens du har et helt år å gå på visning, finne en bolig dere absolutt kan tenke dere å bo i, avtale overtakelse, kanskje pusse opp litt. Tiden flyr så fort. Vi var heldige da vi kjøpte vår bolig, det tok bare 7 mnd fra ankomst i byen til vi flyttet inn og vi tapte en del budrunder før det, selv om vi hadde en ganske grei lån fra banken og trodde at det skulle holde for en 3-roms. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #5 Skrevet 8. februar 2013 Hvis dere klarer dere med en relativt liten toroms og har 3 mill dere er villig til å bruke, så bør det ikke være noe problem å finne noe i de områdene i løpet av relativt kort tid. Spørsmålet er jo hvor kjapt etter kjøp overtagelsen kan skje, for det varierer jo veldig. Jo tidligere ute dere er i juli, desto bedre er det. Sommermånedene er de månedene der annonser ligger ute på finn (sjekket nettopp statistikken). Jeg tror jeg hadde forsøkt meg på kortidsleie, fordi som du sier så er det 12 md minimum i det vanlige leiemarkedet. Anonym poster: a4800e7d000419297b5777d4ae04c2ed 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 Jeg skjønner godt, men her må du foreta en vurdering av situasjonen og risikoen. Ja, dere kan være så heldige at dere finner drømmeboligen 3 måneder senere, men det motsatte kan også skje - at dere taper budrunde etter budrunde og fortsatt sitter uten bolig 6 måneder senere. Jeg må også nevne at overtakelse av boligen skjer ikke rett etter kontrakten er signert (som regel med noen unntak). Vi ventet 4 måneder før vi flyttet inn, siden forrige eier måtte overta sin ny bolig først. Kanskje trenger boligen litt oppussing også før dere flytter inn? Ved å ha en plan B, sikrer du at dere fortsatt har tak over hodet, mens du har et helt år å gå på visning, finne en bolig dere absolutt kan tenke dere å bo i, avtale overtakelse, kanskje pusse opp litt. Tiden flyr så fort. Vi var heldige da vi kjøpte vår bolig, det tok bare 7 mnd fra ankomst i byen til vi flyttet inn og vi tapte en del budrunder før det, selv om vi hadde en ganske grei lån fra banken og trodde at det skulle holde for en 3-roms. Lykke til! Takk for svar! Veldig greit å få en pekepinn på hvor lang tid det har tatt andre å finne bolig. Kunne jeg ha spurt hvordan dere bodde mens dere var på boligjakt? Endte dere f.eks opp med å betale på både leie og lån samtidig? Hvis dere klarer dere med en relativt liten toroms og har 3 mill dere er villig til å bruke, så bør det ikke være noe problem å finne noe i de områdene i løpet av relativt kort tid. Spørsmålet er jo hvor kjapt etter kjøp overtagelsen kan skje, for det varierer jo veldig. Jo tidligere ute dere er i juli, desto bedre er det. Sommermånedene er de månedene der annonser ligger ute på finn (sjekket nettopp statistikken). Jeg tror jeg hadde forsøkt meg på kortidsleie, fordi som du sier så er det 12 md minimum i det vanlige leiemarkedet. Anonym poster: a4800e7d000419297b5777d4ae04c2ed Det frister jo veldig å slippe 12 mnd ekstra utgifter, absolutt! Men det er jo et viktig poeng det du nevner med overtakelsesdato. Noen som vet hva som er typisk ventetid for å overta bolig? Hilsen TS Anonym poster: 0233d3e106b171dc8e8ebe0c184b79c9
Wolfmoon Skrevet 8. februar 2013 #7 Skrevet 8. februar 2013 Takk for svar! Veldig greit å få en pekepinn på hvor lang tid det har tatt andre å finne bolig. Kunne jeg ha spurt hvordan dere bodde mens dere var på boligjakt? Endte dere f.eks opp med å betale på både leie og lån samtidig? Det frister jo veldig å slippe 12 mnd ekstra utgifter, absolutt! Men det er jo et viktig poeng det du nevner med overtakelsesdato. Noen som vet hva som er typisk ventetid for å overta bolig? Hilsen TS Anonym poster: 0233d3e106b171dc8e8ebe0c184b79c9 Jeg har en del venner som har kjøpt bolig i Oslo og omegn i det siste, det virker som overtagelsesdato er altfra om 3 md til i dag Tror ikke det er noe klart svar på det, men har man dårlig tid må man eventuelt avklare overtagelsesdato med selger før kjøp.
Merete76 Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 finn. korttidsleie i starten da ? lykke til
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #9 Skrevet 8. februar 2013 Dere skal inn på boligmarkedet samtidig med alle studentene. Lykke til! Anonym poster: f81fe89d82d29d959c7849976b3a9778 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #10 Skrevet 8. februar 2013 Det er jo mulig å leie på ubestemt tid, med 2 måneders oppsigelsestid f.eks. Da blir det jo ikke så mye penger i vasken hvis dere fort finner hus. Anonym poster: 61abf68a40b658fd90b19ad9bdbeedd1 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #11 Skrevet 8. februar 2013 Standardoppsigelsestid er ikke og har aldri vært 12 mnd. Den er på tre måneder. Husleieloven finner du på Lovdata. Anonym poster: 3d4bdc93bc6dfdb70005fc8421271fa3 8
Drizzt Skrevet 8. februar 2013 #12 Skrevet 8. februar 2013 Takk for svar! Veldig greit å få en pekepinn på hvor lang tid det har tatt andre å finne bolig. Kunne jeg ha spurt hvordan dere bodde mens dere var på boligjakt? Endte dere f.eks opp med å betale på både leie og lån samtidig? Det frister jo veldig å slippe 12 mnd ekstra utgifter, absolutt! Men det er jo et viktig poeng det du nevner med overtakelsesdato. Noen som vet hva som er typisk ventetid for å overta bolig? Hilsen TS Anonym poster: 0233d3e106b171dc8e8ebe0c184b79c9 Alle som visste at vi var på jakt etter bolig og at vi hadde kjøpt en, var overrasket at vi kjøpte så raskt. Samtidig kjenner jeg par som sliter mer enn et år og fortsatt er på jakt. I mellomtiden leide vi ikke noe, men bodde hos familiemedlemmer som hadde godt med plass. Uansett hadde vi ikke lyst å være der lenge og prøvde å kjøpe så raskt som mulig.Men hadde jeg ikke muligheten å bo hos familie, ville jeg absolutt leie for et år og forberede kjøp i mellomtiden. Jeg er bare ikke en person som liker å risikere mye når det gjelder tak over hodet. Når det gjelder overtakelsedato, varierer det og det er opp til selger og kjøper å avtale noe. Som regel har selgeren forslag og det står i boligens prospekt. Hvis selger ikke bor i boligen, kan man flytte mye raskere enn i tilfellene når selger skal flytte ut først. Det er dumt å ha overtagelse med en gang og så betale leie i noen måneder til, ja. Er dere ikke veldig kresne når det gjelder bolig og har dere godt med penger når dere begynner boligjakten, så kan dere skaffe dere bolig relativt snart. Men har dere f.eks. 2.5 mil og vil kjøpe 2-roms i sentrum, ville jeg si at det er risikabelt, for det er i de beste strøkene boligene selges utrolig dyrt godt over takst.
Anneline80 Skrevet 8. februar 2013 #13 Skrevet 8. februar 2013 Kikket i ca 3 måneder og hadde overtakelse 5 uker etter kjøp. Leide bolig før og under prosessen, med 3 ukers overlapp av betaling.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #14 Skrevet 9. februar 2013 Jeg har en del venner som har kjøpt bolig i Oslo og omegn i det siste, det virker som overtagelsesdato er altfra om 3 md til i dag Tror ikke det er noe klart svar på det, men har man dårlig tid må man eventuelt avklare overtagelsesdato med selger før kjøp. Hmm.. ja og dette spennet med overtagelsesdato gjør det jo bare enda mer risikabelt med korttidsleie. Dere skal inn på boligmarkedet samtidig med alle studentene. Lykke til! Anonym poster: f81fe89d82d29d959c7849976b3a9778 Dette er også noe jeg har tenkt på, men dersom vi har korttidsleie for 3-4mnd f.eks, vil vi jo da lete i perioden august-oktober, er det mye studenter som ser etter i denne perioden? Jeg ville trodd de var litt tidligere i perioden juni-august? Det er jo mulig å leie på ubestemt tid, med 2 måneders oppsigelsestid f.eks. Da blir det jo ikke så mye penger i vasken hvis dere fort finner hus. Anonym poster: 61abf68a40b658fd90b19ad9bdbeedd1 Standardoppsigelsestid er ikke og har aldri vært 12 mnd. Den er på tre måneder. Husleieloven finner du på Lovdata. Anonym poster: 3d4bdc93bc6dfdb70005fc8421271fa3 Dette hadde jo i mine øyne vært det ideelle, men etter å ha sett på leiligheter på finn, samt fra tidligere leieforhold, virker det som om normen i dag er å ha 12mnd kontrakt, hvor man har 3 mnd oppsigelsestid, men ikke får lov til å si opp leiligheten før det har gått 9mnd (mao, får ikke flytte ut før etter 12mnd). I forrige leilighet vi hadde var det tilmed bare lov å flytte ut 1.august, uansett når man sa opp leiligheten (men det måtte gjøres før 3mnd før utflytting, ellers ble kontrakten fornyet 12mnd til!). Alle som visste at vi var på jakt etter bolig og at vi hadde kjøpt en, var overrasket at vi kjøpte så raskt. Samtidig kjenner jeg par som sliter mer enn et år og fortsatt er på jakt. I mellomtiden leide vi ikke noe, men bodde hos familiemedlemmer som hadde godt med plass. Uansett hadde vi ikke lyst å være der lenge og prøvde å kjøpe så raskt som mulig.Men hadde jeg ikke muligheten å bo hos familie, ville jeg absolutt leie for et år og forberede kjøp i mellomtiden. Jeg er bare ikke en person som liker å risikere mye når det gjelder tak over hodet. Når det gjelder overtakelsedato, varierer det og det er opp til selger og kjøper å avtale noe. Som regel har selgeren forslag og det står i boligens prospekt. Hvis selger ikke bor i boligen, kan man flytte mye raskere enn i tilfellene når selger skal flytte ut først. Det er dumt å ha overtagelse med en gang og så betale leie i noen måneder til, ja. Er dere ikke veldig kresne når det gjelder bolig og har dere godt med penger når dere begynner boligjakten, så kan dere skaffe dere bolig relativt snart. Men har dere f.eks. 2.5 mil og vil kjøpe 2-roms i sentrum, ville jeg si at det er risikabelt, for det er i de beste strøkene boligene selges utrolig dyrt godt over takst. Det beste hadde jo vært å kunne gjøre det samme som dere, men vi har dessverre ingen familie i Oslo. Når det gjelder boligjakten så er vi nok ikke så altfor kresne og får ihvertfall 3mill i lån når samboer har fått seg jobb. Vi har f.eks funnet flere flotte leiligheter på finn for 2.5-2.7 mill, så forhåpentligvis ville vi hatt en mulighet i budrunder (selv om det er å forvente at vi kommer til å tape noen). Det vi dog er kresne på er at vi ikke ønsker å gjøre et bomkjøp hvor vi lar oss rive med og betaler mer for leiligheten enn den er verdt! Og jeg er nok mest redd for at dersom vi tar korttidsleie så får vi litt panikk og kanskje ender opp med å f.eks by 2.9mill på en leilighet som vi egentlig ikke kunne tenke oss å by mer enn 2.7mill på, og ender opp med å selge igjen med tap om noen år. Det minner meg på et annet spørsmål (takk for tålmodigheten forresten ). Det har jo vært snakk om at boligpriser kommer til å øke i 2013, men at man er redd for at det kan komme et krakk snarlig etter. Da tenker jeg jo også at det kanskje blir en minst like stor risiko å leie i 12mnd og kjøpe bolig i 2014, fordi vi kan ende opp med å betale for 12mnd husleie i tillegg til å kjøpe bolig på pristoppen, som deretter blir fulgt av krakk i 2015? Eller blir det kanskje litt for spåkoneaktig til at det er noen vits i å ta hensyn til det? Anonym poster: 0233d3e106b171dc8e8ebe0c184b79c9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #15 Skrevet 9. februar 2013 Dette hadde jo i mine øyne vært det ideelle, men etter å ha sett på leiligheter på finn, samt fra tidligere leieforhold, virker det som om normen i dag er å ha 12mnd kontrakt, hvor man har 3 mnd oppsigelsestid, men ikke får lov til å si opp leiligheten før det har gått 9mnd (mao, får ikke flytte ut før etter 12mnd). I forrige leilighet vi hadde var det tilmed bare lov å flytte ut 1.august, uansett når man sa opp leiligheten (men det måtte gjøres før 3mnd før utflytting, ellers ble kontrakten fornyet 12mnd til!). Anonym poster: 0233d3e106b171dc8e8ebe0c184b79c9 Hvis du hadde tatt deg bryet med å sjekke husleieloven så hadde du sett at dette ikke var lov og at slike vilkår i en kontrakt ikke er gyldige. Anonym poster: 3d4bdc93bc6dfdb70005fc8421271fa3 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #16 Skrevet 9. februar 2013 Hvis du hadde tatt deg bryet med å sjekke husleieloven så hadde du sett at dette ikke var lov og at slike vilkår i en kontrakt ikke er gyldige. Anonym poster: 3d4bdc93bc6dfdb70005fc8421271fa3 Kunne du utdype hva det er som ikke er lov? Hilsen TS Anonym poster: 0233d3e106b171dc8e8ebe0c184b79c9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #17 Skrevet 14. februar 2013 Dytter tråden opp igjen da jeg har litt flere spørsmål Det har jo vært snakk om at boligpriser kommer til å øke i 2013, men at man er redd for at det kan komme et krakk snarlig etter. Da tenker jeg jo at det kanskje blir en minst like stor risiko å leie i 12mnd og kjøpe bolig i 2014, fordi vi kan ende opp med å betale for 12mnd husleie i tillegg til å kjøpe bolig på den absolutte pristoppen, som deretter blir fulgt av krakk i 2015? Eller blir det kanskje litt for spåkoneaktig til at det er noen vits i å ta hensyn til det? Hilsen TS Anonym poster: 0233d3e106b171dc8e8ebe0c184b79c9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #18 Skrevet 14. februar 2013 Jeg vil si at det er litt avhengig av hvor lenge dere tenker å bo der. Skal dere bo der lenge, så vil det være en fordel å kjøpe nesten uansett. Vil dere selge etter 2-3 år vil det kanskje være risikosport, selvom krakket har blitt spådd i mange år allerede Anonym poster: a4800e7d000419297b5777d4ae04c2ed
helenaa Skrevet 14. februar 2013 #19 Skrevet 14. februar 2013 Det krakket ville jeg ikke tatt hensyn til. Det kan selvsagt komme, men akkurat nå er det mer sannsynlig at det ikke kommer. Det kan godt hende at markedet stagnerer litt, eller synker noe, men det er ingen grunn til at det skal bryte helt sammen innen få år. (man kan jo aldri være garantert mot krakk, men jeg mener at det ikke er mer sannsynlig at det skal komme om 2 år enn om 7 eller 14, hvis du skjønner) Det du derimot kan tenke på, er pristoppene i august/januar. Boliger pleier å være billigere etter påske, samt mot jul. Jeg ville heller siktet meg inn mot "bunn-tidspunktene" enn å vurdere sannsynligheten for krakk i 2014/15.
Gjest Silvermist Skrevet 14. februar 2013 #20 Skrevet 14. februar 2013 Det er mange som driver kortidsutleie, f.eks. enkelte hoteller om har leilighetsbygg. Det kan du få fra ca 15.000,- pr måned, og kan flytte/si opp når du vil. Det er jo høy månedsleie, men dere sparer på det dersom dere finner bolig etter et par måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå