Gjest Tone Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Det er trist for meg å skrive dette, har faktisk prøvd å lukke øynene for det i lang tid. Jenta mi på 6 år er så umoden i forhold til jevnaldrende, bl.a. med hensyn til språk. Hun har ikke fått sj/kj-lydene på plass, sier "sorte" i stedet for "skjorte". De andre i klassen prater rent nå. Hun sliter også når hun skal forklare ting, selv ting hun nettop har gjort, de enkleste ting... Sier hun ikke husker, og lukker munnen. Jeg ser også at hun lar andre bestemme over seg og at hun leker barnslige leker, som helst inkluderer herjing. Ellers går hun i 1. klasse, og klarer seg veldig bra faglig. Leste godt før hun begynte på skolen, da var hun enda ikke fylt 6. Og hun mestrer matematikk og tall godt. Verre er det med på/avkledning; hun har gjerne gym i tykke fleecejakker og ullbukser, med strømpebukse og jumper inni. Skjønner ikke hvorfor, jeg har utallige ganger sagt at hun må kle av seg inne, men hun sier hun glemmer det. Går vi på kafé, sitter hun i ro til hun har spist bollen sin, så skal hun løpe rundt bordet. Vi voksne forklarer at det ikke er lov på kafé, og hun respekterer det, men det forundrer meg at hun ikke skjønner slikt selv. Hun virker (for å si det rett ut) litt "bortreist" ofte, fraværende og passiv. Vanskelig å få en vettug dialog med, selv om det til tider også går an. Virker som det kommer veldig an på dagsformen... Lyser det varsellamper for den som leser dette, eller er det jeg som overreagerer her? Jeg er bekymret for jenta mi, hva kan evnt hjelpe henne videre?
Monsterkid Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Min bror har mange av problemene som du snakker om. Men han er dog noen år eldre. Han fikk diagnosen ADD. Men jeg vet ikke om det er ditt tilfelle. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 Snakk med lege/ helsesøster. De kan bidra til utredning og ikke minst påvirke skolen dersom barnet trenger bistand i undervisningen. Ikke fortsett å lukke øynene.. jo lenger du venter med å ta barnet ditt på alvor jo lenger risikerer du at hun sliter unødvendig. Anonym poster: 335f53288c0af8b69098305a60b8c68a
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Når det gjelder språk, kan hun bli vurdert av logoped. Det er IKKE uvanlig at unger i 6-årsalderen ikke mestrer skj/kj-lyden. Det gjelder min jente på 8,5 år. Har vært i kontakt med logoped, fordi hun hadde logopedhjelp i barnehagen for å få på plass D og G-lyden. De mente det enda ikke var grunn til bekymring. Logoped/pedagog-tjenester forklarte også at unger utvikler seg ulikt og at annen del av utviklingen kan "ta all kapasitet" fra språkutvikling i en periode. Kanskje bruker jenta di mye kapasitet på den nye situasjonen med å være skolejente, med fag og nye folk og kanske støy. Kan ikke svare så mye på det andre, noen barn trenger mer fysisk utfoldelse enn andre. Tror nok min jente som 6åring kunne tenkt seg å løpe rundt på kafeen, men hun husket forbudet.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Når det gjelder språk, kan hun bli vurdert av logoped. Det er IKKE uvanlig at unger i 6-årsalderen ikke mestrer skj/kj-lyden. Det gjelder min jente på 8,5 år. Har vært i kontakt med logoped, fordi hun hadde logopedhjelp i barnehagen for å få på plass D og G-lyden. De mente det enda ikke var grunn til bekymring. Motsatt av uvanlig er vanlig. Om halvparten av alle 6-åringer sliter med uttale kan man kalle det vanlig. Dette vet man at ikke er tilfelle selv om trenden er økende. Så nei, man skal ikke ignorere vansker med uttale og spesielt ikke dersom det er kombinert med andre ting man finner bekymringsfullt. Sjansen for at barnet bare henger litt igjen er stor, men det er også en betydelig mulighet for at barnet trenger hjelp og støtte, og dette er ikke noe som kommer automatisk i skolen. Anonym poster: 335f53288c0af8b69098305a60b8c68a 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #6 Skrevet 7. februar 2013 Motsatt av uvanlig er vanlig. Om halvparten av alle 6-åringer sliter med uttale kan man kalle det vanlig. Dette vet man at ikke er tilfelle selv om trenden er økende. Så nei, man skal ikke ignorere vansker med uttale og spesielt ikke dersom det er kombinert med andre ting man finner bekymringsfullt. Sjansen for at barnet bare henger litt igjen er stor, men det er også en betydelig mulighet for at barnet trenger hjelp og støtte, og dette er ikke noe som kommer automatisk i skolen. Anonym poster: 335f53288c0af8b69098305a60b8c68a Det er bare en ting jeg må kommentere her, det motsatte av vanlig er uvanlig, det er ikke så sort/hvitt. Det finnes mye som er ikke er uvanlig, uten at det er vanlig... Anonym poster: 21f0ed171869beceb6f413ef6131d041 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #7 Skrevet 7. februar 2013 Det er bare en ting jeg må kommentere her, det motsatte av vanlig er uvanlig, det er ikke så sort/hvitt. Det finnes mye som er ikke er uvanlig, uten at det er vanlig... Anonym poster: 21f0ed171869beceb6f413ef6131d041 Flisespikkeri.. definèr "normal". Gråsoner blir irrelevant å diskutere,- TS bør ta tak i bekymringene sine istedenfor å få høre hva som er vanlig/ uvanlig av synsere på et forum. Enkelt og greit. Anonym poster: 335f53288c0af8b69098305a60b8c68a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #8 Skrevet 7. februar 2013 Hun er helt sikkert helt normal, men litt sen på modenhet. Hun er jo flink på skolen og da synes jeg du kan slappe av. Lær henne heller sosiale koder, vær mye sammen med venner og familie. Det er jo vi foreldre som må lære og vise barn hvordan vi skal oppføre oss. Anonym poster: dad591eef8047539432804f96c87fc3b 1
la Flaca Skrevet 7. februar 2013 #9 Skrevet 7. februar 2013 Hva tenker du selv da? Har du lest om noe du kjenner igjen i henne kanskje? Hvis du har en magefølelse på at ikke alt er helt som det skal være med henne så er det grunn til å grave dypere. Bare ikke glem at barn utvikler seg og forandrer seg enormt i den aldern. Men på ulike områder, og i ulikt tempo. Så prøv å senke skuldrene littegrann. Barne -og familietjenesten er et greit sted å begynne å lufte tankene dine, evt fastlegen. 1
la Flaca Skrevet 7. februar 2013 #10 Skrevet 7. februar 2013 (endret) Hun er helt sikkert helt normal, men litt sen på modenhet. Hun er jo flink på skolen og da synes jeg du kan slappe av. Det er faktisk ikke helt sikkert i det hele tatt. Honnør til mamman her som ser barnet sitt. Sannsynligvis er alt ok, men skulle det ikke være det blir hvertfall ting fanget opp på et tidlig tidspunkt. Sønnen min er forøvrig skikkelig skoleflink. Dessverre er det veldig mange andre områder han fungerer elendig på, og får hjelp med. Endret 7. februar 2013 av la Flaca 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #11 Skrevet 7. februar 2013 Apergers? Disse sliter ikke på skolen, men sliter med kommunikasjon, dialog, skjønne sosiale ting som andre tar lett, klarer ikke lese mellom linjene, må ha alt av ting som går på det sosiale inn med teskje, fortsatt uten å forstå det, reagerer dysfunksjonelt på stress, forholder seg "uvanlig" og sært til andre lekekamerater osv. tilpasser seg ikke andre. sliter også da gjerne litt motorisk. Anonym poster: 50fb9391e6b508f600f8f918d1cd2456 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #12 Skrevet 7. februar 2013 Det er faktisk ikke helt sikkert i det hele tatt. Honnør til mamman her som ser barnet sitt. Sannsynligvis er alt ok, men skulle det ikke være det blir hvertfall ting fanget opp på et tidlig tidspunkt. Sønnen min er forøvrig skikkelig skoleflink. Dessverre er det veldig mange andre områder han fungerer elendig på, og får hjelp med. Sier man virkelig slikt om sine egne barn? Anonym poster: 661dad2a4e1986599424d376ec8ffdd0
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #13 Skrevet 7. februar 2013 Sier man virkelig slikt om sine egne barn? Anonym poster: 661dad2a4e1986599424d376ec8ffdd0 Jeg har Asperger og er den første til å innrømme at jeg klarer meg fint på noen områder, men at jeg er totalt elendig på det sosiale. Det er jo sannheten. Anonym poster: cc7ad3ea3d79d483addd331c91c594ce 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #14 Skrevet 7. februar 2013 Sier man virkelig slikt om sine egne barn? Anonym poster: 661dad2a4e1986599424d376ec8ffdd0 Enig med personen over. Du har kanskje kun sett "normal" oppførsel. Dersom du f.eks ser en med aspergers i en sosial situasjon, så er personen rett og slett elendig/klønete/helt bak mål på det. Må man pakke alt inn da? Jeg kan innrømme at jeg er elendig i matte Anonym poster: 50fb9391e6b508f600f8f918d1cd2456 3
Gjest Kaninpus Skrevet 7. februar 2013 #15 Skrevet 7. februar 2013 For å si det sånn, så har vi alle snev av aspebergers, add/adhd, autisme og tourettes i perider. Og det er ikke alltid de med slike diagnoser har veldig klare tegn på det heller, men at det forveksles med sjenanse, uoppdragenhet og liknende. Jeg jobber til daglig med barn, og opplever at det er veldig effektivt å si på en tydelig måte hva en forventer i ulike settinger, f.eks: "Sitt i ro når du spiser" er en mye mer klar beskjed enn "Ikke løp". Angående språket, ville jeg nevt det for læreren som kan ta det videre med en logoped. Det er ikke sikkert det er noe alvorlig, men der ville jeg vært heller litt tidligere ute enn for sent. Har sett 2. og 3.klassinger som snakker som 3 åringer, og det er nokså hemmende for de i det sosiale. Jeg mener IKKE å insinuere det er noe, men det kan kanskje være greit å få sjekket opp en gang for mye enn for lite, og det skader ikke:) Lykke til. 1
la Flaca Skrevet 7. februar 2013 #16 Skrevet 7. februar 2013 Jeg har Asperger og er den første til å innrømme at jeg klarer meg fint på noen områder, men at jeg er totalt elendig på det sosiale. Det er jo sannheten. Anonym poster: cc7ad3ea3d79d483addd331c91c594ce Skriver under på den.
la Flaca Skrevet 7. februar 2013 #17 Skrevet 7. februar 2013 Sier man virkelig slikt om sine egne barn? Anonym poster: 661dad2a4e1986599424d376ec8ffdd0 Det gjør man tydeligvis. Og det med uendelig mye kjærlighet. 5
kristian82 Skrevet 7. februar 2013 #18 Skrevet 7. februar 2013 Det er trist for meg å skrive dette, har faktisk prøvd å lukke øynene for det i lang tid. Jenta mi på 6 år er så umoden i forhold til jevnaldrende, bl.a. med hensyn til språk. Hun har ikke fått sj/kj-lydene på plass, sier "sorte" i stedet for "skjorte". De andre i klassen prater rent nå. Hun sliter også når hun skal forklare ting, selv ting hun nettop har gjort, de enkleste ting... Sier hun ikke husker, og lukker munnen. Jeg ser også at hun lar andre bestemme over seg og at hun leker barnslige leker, som helst inkluderer herjing. Ellers går hun i 1. klasse, og klarer seg veldig bra faglig. Leste godt før hun begynte på skolen, da var hun enda ikke fylt 6. Og hun mestrer matematikk og tall godt. Verre er det med på/avkledning; hun har gjerne gym i tykke fleecejakker og ullbukser, med strømpebukse og jumper inni. Skjønner ikke hvorfor, jeg har utallige ganger sagt at hun må kle av seg inne, men hun sier hun glemmer det. Går vi på kafé, sitter hun i ro til hun har spist bollen sin, så skal hun løpe rundt bordet. Vi voksne forklarer at det ikke er lov på kafé, og hun respekterer det, men det forundrer meg at hun ikke skjønner slikt selv. Hun virker (for å si det rett ut) litt "bortreist" ofte, fraværende og passiv. Vanskelig å få en vettug dialog med, selv om det til tider også går an. Virker som det kommer veldig an på dagsformen... Lyser det varsellamper for den som leser dette, eller er det jeg som overreagerer her? Jeg er bekymret for jenta mi, hva kan evnt hjelpe henne videre? Lyser ingen varsellamper for min del. At du i det hele tatt har det med kafebesøk og løping rundt som en "unormal" ting Unger er jo forskjellige og det høres jo latterlig normalt ut. Hun klarer seg bra på skolen, har venner og mistrives ikke tydelig på noen som helst områder og likevel er du bekymret Kanskje er hun litt innadvendt? Kanskje tenker hun mye? Kanskje er hun litt distre? Kanskje er hun helt annerledes om 6 mnd ? Det aaaaaaabsolutt siste jeg hadde gjort med en unge som fungerte på skolen og ikke selv hadde noen plager var i alle fall å ta han/henne med til PPT/psykolog/barnevern osv. Da begynner fort en snøball å rulle som du ikke får stoppet igjen. Møter jenta di på de "rette" typene da skal det godt la seg gjøre at hun ikke får en diagnose eller tre. Enden på visa på sånt blir fort fokus på "det er noe feil med henne", hun snapper det opp og begynner å tenke "jeg er rar", lærere begynner å tolke alt hun sier/gjør i lys av "ja, hun vurderes jo av PPT/har den og den diagnosen" osv. Det blir fort en selvoppfyllende profeti! Den dagen hun plages/mistrives og slutter å fungere på skolen osv. kan man vurdere sånt, men aldri før spør du meg.
Gjest Kaninpus Skrevet 7. februar 2013 #19 Skrevet 7. februar 2013 Vil bare legge til at det er da ikke noe galt i å ha aspergers heller! Heller er det ikke en unnskyldning for å slippe unna ting. Men det kan være en forklaring på hvorfor en oppfører seg som en gjør:)
Gjest TS Skrevet 8. februar 2013 #20 Skrevet 8. februar 2013 Tusen takk for alle svar! Faktisk så har jeg funnet ut at hun har mange sammenfallende trekk med barn som har kiss/kidd. Har bestilt time hos en manuellterapeut som skal se på henne. Så tar vi det derfra. Har dessuten sett at det er utrolig viktig at hun får mye søvn, bortimot 12 timer hver natt bør hun ha. Hvis ikke, blir hun passiv og urolig. Så her i huset må vi nok prioritere å holde oss til leggetidene, også i helgene, for hun blir helt utenfor om hun er opp etter kl. 20... Litt synd, for hun vil jo så gjerne:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå