Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er gravid i uke 16 nå. Er fortsatt plaget med kvalme og ingen matlyst... Noen dager klarer jeg ikke å drikke annet enn 1-2 glass cola. Jeg begynte å søke litt rundt på nnettet om dehydrering og er nå redd for at jeg er dehydrert og at dette kan gå utover babyen!

Symptomene jeg har er mørk urin, tisser lite, sprukne lepper og hodepine innimellom (ikke hver dag)..

Noen som har erfaringer med dehydrering? Hva kan jeg gjøre for å få i meg mer væske!? Hva er såfall konsekvensene av dehydrering..?

Anonym poster: 8240e1c7a76493126ccb559dcd2674be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får drikke det du klarer, og om det skulle være cola så er det bedre enn ingenting. Lur i deg litt ekstra væske når det går, en slurk vann (med sitrondråper) her og der, spis frukt som inneholder mye vann.

Det skal veldig mye til før det er farlig for fosteret. Da skal du være ganske i svima ;)

Anonym poster: 301478b4f1fd29576553e6592d4c3bca

Skrevet

Prøv farris med eplejuice, 50/50. Det syns jeg var godt da jeg var kvalm. Det skal nok en del til før det går utover fosteret, det går verst utover deg... Men kontakt legen om du er bekymret eller det blir verre. Drikk så mye du klarer du.

Anonym poster: a08c362fe1d1ad0c673060d5fce69d52

Skrevet

Viktig å prøve å drikke det du klarer. Vann er best selvsagt, men melk, juice, te, brus og slike ting hjelper. Hva med å alltid ha et glass med noe stående og prøve å drikke en slurk hver halvtime? Du kan også prøve å tenke over hvilken mat du faktisk får i deg og forsøke å prioritere væskeholdig mat uten salt. Supper, tomat, agurk osv. Lykke til!

Skrevet

Prøv å lag deg et drikkeregime og følg dette - f.eks ta en slurk hvert femte eller tiende minutt. En enkelt slurk klarer man som oftest uansett hvor kvalm man er, og bedre å drikke bittelitt ofte, enn en del noen ganger som deretter kommer opp igjen. Jeg har slitt med ekstrem svangerskapskvalme, men har alle ganger jeg har blitt dehydrert utenom en gang klart å rette det opp uten innleggelse ved å gjøre dette. Ut i fra det du beskriver er du ikke alvorlig dehydrert, så da kan det å sette seg mål og rett og slett bare gjøre det snu situasjonen. Forsøk i alle fall - det er ikke noe kult å bli alvorlig dehydrert.

Skrevet

Du får tvinge det i deg, eller ringe og høre med legen hvis det er et vedvarende problem.

Skrevet

Prøv farris med eplejuice, 50/50. Det syns jeg var godt da jeg var kvalm. Det skal nok en del til før det går utover fosteret, det går verst utover deg... Men kontakt legen om du er bekymret eller det blir verre. Drikk så mye du klarer du.

Anonym poster: a08c362fe1d1ad0c673060d5fce69d52

Dette fikk jeg beskjed om å drikke av jordmor da jeg hadde omgangssyken. Og jeg drikker det nå som ammende også, fordi jeg synes det er så godt :)

Anonym poster: 61f3d87135344f6718d8e7441449fc5a

Skrevet

Du kan prøve som man gjør til barn med omgangssyke - e 1 spiseskje farris/eplemost med 5-10 minutter imellom. Ofte så drikker man for mye på en gang, magen klarer ikke ta imot, og vrenger seg. Så 1 spiseskje væske jevnt er bedre enn halvt glass på styrten i slike situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...